نسخه چاپی

محمودی اصل در گفتگو با نما:

قدرت شركت های حقوقی در بازار سرمایه كاهش یابد

عکس خبري -بايد قدرت شرکت هاي حقوقي در بازار سرمايه کاهش يابد

كارشناس مسائل اقتصادی گفت: سازمان بورس باید راهكارهای مناسبی را برای مهار قدرت حقوقی ها بیاندیشد و اجازه ندهد كه شركت های حقوقی حق سهامداران خرد را ضایع كند.

حسین محمودی اصل، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره نقش حقوقی ها در ملتهب ساختن شرایط بازار سرمایه اظهار داشت: متأسفانه در بازار سرمایه کشورمان حقوقی ها بیشترین تأثیرگذاری را دارند؛ به عبارت دیگر 80 درصد سهام شرکت ها در بورس متعلق به حقوقی هاست و فقط 20 درصد به حقیقی ها یا سهامداران خرد تعلق دارد اما در سایر کشورها این رقم تقریبا با هم برابری می کند و یا زور حقیقی ها به حقوقی ها می چربد؛ لذا تا زمانی که حقوقی ها قدرت زیادی در بورس دارند، همیشه حق و حقوق حقیقی ها و سهامداران خرد ضایع می شود و با ایجاد وحشت در بورس سهام سهامداران خرد را با کمترین قیمت از آنها خریداری می کنند و در نهایت شرکت های حقوقی در قیمت های بالاتر به سهامداران خرد همان میزان سهام را می فروشند.

وی افزود: سازمان بورس باید راهکارهای مناسبی را برای مهار قدرت حقوقی ها بیاندیشد و اجازه ندهد که شرکت های حقوقی حق سهامداران خرد را ضایع کند؛ در واقع وقتی دولت مردم را به بورس دعوت می کند باید از سهامداران خرد حمایت کند تا اعتماد به بورس برای همیشه ماندگار باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از سهامداران خرد بیشتر از 50 درصد متضرر شده اند، خاطرنشان کرد: اکثر این سهامداران وقتی به اصل پولشان دست یابند، قطعاً عطای بورس را به لقایش خواهند بخشید؛ در صورتی که نباید این گونه باشد و دولت باید نوعی شرایط را مدیریت می کرد که سهامداران خرد در فکر خداحافظی دایمی از بورس نباشند؛ زیرا بورس یکی از مهمترین منایع تأمین درآمد برای شرکت هاست و اگر سرمایه های مردمی از بورس خارج شود، این شرکت ها هستند که بیشتر ضرر می کنند.

وی بیان داشت: محدود کردن خرید و فروش حقوقی ها در بازار سرمایه و افزایش قدرت حقیقی ها می تواند یکی از راهکاری مناسب برای حل مشکل بورس و افزایش اعتماد عمومی باشد؛ یعنی کاهش قدرت حقوقی ها وضعیت بورس را بهتر خواهد کرد.

استاد دانشگاه اظهار کرد: همچنین دولت باید راهی را بیندیشد تا وابستگی بورس به قیمت ارز کاهش یابد تا مبادا با افزایش قیمت ارز، بازار سهام رشد کند و با افت قیمت ارز ارزش بازار در سراشیبی نزول قرار گیرد؛ یعنی همبستگی بورس به قیمت دلار باید کاهش یابد.

به گفته محمودی اصل؛ رشد بورس در شرایط ثبات سیاسی و اقتصادی تحقق خواهد یافت؛ بنابراین مجلس و دولت باید ضمن حمایت از سهامداران بورس، جدال سیاسی را کنار بگذارند و بدانند که این گونه جدل ها نه تنها سودی برای سهامداران ندارد، بلکه وضعیت بازار سرمایه را ملتهب تر می کند.

۱۳۹۹/۱۱/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...