نسخه چاپی

عوامل مؤثر در بروز چالش‌های اجتماعی

عکس خبري -عوامل مؤثر در بروز چالش‌هاي اجتماعي

جانشین فرمانده انتظامی پایتخت عوامل مؤثر در بروز چالش‌های اجتماعی را تشریح كرد.

به گزارش نما ، سردار حمید هداوند جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در یادداشتی با تشریح عوامل موثر در ایجاد چالش های اجتماعی آورده است:

«در همه علوم فیزیکی و ماورایی معلوم و مشهود و ملموس است که ایجاد هر موضوعی دارای دلایل، علل و اسباب خاصی است که در به وجود آمدن و حادث شدن آن دخیل بوده و به قول سعدی ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و... .

از این رو می توان اذعان داشت که این مهم در همه مسائل پیرامون ما صادق است؛ از جمله در ایجاد آسیب‌های مختلف اجتماعی و جرایم اگر به درستی بررسی و کنکاش شود مشخص می شود که در ایجاد هر کدام از جرایم و آسیب هایی که روزانه در جراید مختلف و همچنین در پیرامون خود شاهد بروز و ظهور آن هستیم می توان بسیاری عوامل، عناصر و حتی افراد را در ایجاد و کاهش و افزایش آن دخیل دانست از جمله بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی که اگر ریشه یابی و واکاوی دقیقی صورت بگیرد مشخص می شود که می توان پروسه ای بلند بالا و عریض و طویل را در این خصوص تنظیم و تدوین کرد.

چرا که در پرورش و تعلیم و تربیت فردی که در نهایت به رشد و بلوغ می رسد و مسئولیت اعمال خود را بر عهده دارد از والدین گرفته تا معلمان و مربیان و اطرافیان و دوستان و ... همه و همه در نوع تربیت و به طور کلی در سعادت و شقاوت یک فرد نقش آفرین هستند و این گونه است که می توان انتظار داشت در صورت مساعد نبودن شرایط تربیتی به قول گفتنی تخم مرغ دزد تبدیل به شتر دزد شود.

حال سؤال اینجاست که آیا جرم و جنایت امری ذاتی و ژنیتکی است و جرم و جنایت موروثی از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود یا اینکه این شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... یک جامعه است که می تواند موجبات سعادت و شقاوت افراد آن جامعه را فراهم سازد همچنان که سعدی می گوید "پسر نوح با بدان بنشست خاندان نوبتش گم شد، سگ اصحاب کهف روزی چند پی نیکان گرفت و مردم شد" یا اینکه هر دو موضوع به فراخور شرایط تاثیرات متفاوتی را از خود بر جای می گذارند.

بدون شک و بطور حتم مسایل و موضوعات دینی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... تاثیر مستقیمی در نوع شکل گیری شخصیت افراد یک جامعه دارند به گونه ای که هر چه افراد یک جامعه از پشتوانه دینی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... بالاتری برخوردار باشند باید انتظار داشت که ضابطه مندتر و ایده‌آل تر و مقید تر به اصول و اخلاقیات باشند و در صورتی که جامعه ای درگیر چالش های متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... باشند به تبع مشکلات و معضلات حوزه های مختلف؛ شاهد رشد برخی جرایم و آسیب ها خواهیم بود به عنوان مثال در صورت رشد مشکلات فرهنگی در یک جامعه و عدم وجود الگوهای مناسب فرهنگی شاهد رشد ناهنجاری های اجتماعی از جمله بروز و ظهور اراذل و اوباش خواهیم بود و در صورت بروز مشکلات اقتصادی شاهد رشد برخی جرایم از جمله سرقت های خرد خواهیم بود.

لذا در صورت ایجاد خلأهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... باید منتظر رشد فزاینده برخی آسیب ها و جرایم باشیم از این رو برای جلوگیری از این مهم همه متولیان امر در حوزه های مختلف باید به وظایف ذاتی خود آنچنان که باید عمل نمایند چراکه همه سوار بر یک کشتی هستیم که کم کاری یک مجموعه می توادن موجبات آسیب جمعی را در پی داشته باشد.

از این رو همه مسؤول هستیم و همه باید تلاش نماییم که مانع از رشد آسیب ها و جرایم شویم.
موج

۱۳۹۹/۱۱/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...