نسخه چاپی

۳ كشور اروپایی توزیع‌كننده مواد مخدر در فضای مجازی

عکس خبري -? کشور اروپايي توزيع‌کننده مواد مخدر در فضاي مجازي

دبیركل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۹، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به بنیانهای مالی قاچاقچیان ضربه وارد شد كه حدود سه برابر مدت مشابه سال گذشته است.



به گزارش نما، اسکندر مؤمنی صبح امروز در نشست خبری در تشریح عملکرد ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه رویکرد اصلی ما در مقابله با پدیده شوم اعتیاد و مواد مخدر پیشگیری است، اظهار کرد: مقابله هدفمند، درمان موثر، اقدامات پیشگیرانه و توانمدسازی معتادان از جمله برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر است و این چهار حوزه باید با هم پیش برود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه نباید معتاد جدیدی به چرخه معتادان افزوده شود، افزود: در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر وجود دارد، سازمان ملل در آخرین گزارش خود از کشورهایی که برخی از انواع مواد مخدر را آزاد کردند، انتقاد شدید کرد.

۳ کشور اروپایی توزیع‌کننده موادمخدر در فضای مجازی

وی خاطرنشان کرد: در گزارش مذکور افزایش قاچاق و توزیع مواد مخدر از طریق فضای مجازی ذکر و عنوان شده سه کشور اروپایی به تنهایی توزیع مواد مخدر جهان را در فضای مجازی برعهده دارند. در این گزارش همچنین آمده است که مصرف مواد مخدر میان بانوان، جوانان و نوجوانان در حال افزایش است.

مؤمنی با اشاره به افدامات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با مواد مخدر در سال ۹۹، ادامه داد: اگر قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاح شود، در یک برنامه سه ساله موضوع مواد مخدر به ویژه معتادان متجاهر به صورت مشهود ساماندهی می‌شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در سال ۹۸، کمیته مبارزه با بنیانهای مالی قاچاقچیان راه‌اندازی شد، تا به این بنیانها ضربه نخورد، این قاچاقچیان در صورت ورود به زندان نیز کار خود را انجام می‌دهند، در ۱۰ ماهه سال ۹۹، حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به بنیانهای مالی قاچاقچیان ضربه وارد شد که حدود سه برابر مدت مشابه با سال گذشته است.

کاهش ترانزیت مواد مخدر از طریق خاک ایران به کشورهای اروپایی

وی با اشاره به مقابله هدفمند از ورود مواد مخدر به کشور، عنوان کرد: حجم ترانزیت از مسیر ایران به کشورهای دیگر با مقابله هدفمند، کاهش پیدا کرده است که دستاورد بسیار بزرگی است.

این مقام مسئول متذکر شد: در دو سال اخیر، ۱۴ اردوگاه جدید برای بازپروری معتادان متجاهر، دو مرکز برای نگهداری معتادان دارای بیماری‌های خاص از جمله H.I.V، هپاتیت و زخم‌باز، ۲۷ مرکز جامع توانمندسازی در استانهای مختلف توسط سازمان بهزیستی و دو مرکز ویژه نگهداری معتادان متجاهر زن راه‌اندازی شد.

نگهداری ۱۵ هزار معتاد متجاهر در مراکز بازپروری تهران

مؤمنی تصریح کرد: در تهران در سال ۹۶ حدود چهار هزار و ۶۰۰ ظرفیت داشتیم اما اکنون در تهران حدود ۱۵ هزار معتاد متجاهر نگهداری می‌شوند، اکنون بیش از ۷۰ درصد بحث ساماندهی معتادان متجاهر در کشور پیش رفته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد معتادان بهبودیافته مجدداً به چرخه اعتیاد باز می‌گردند، افزود: برای جلوگیری از نشت و قاچاق متادون سامانه‌ای راه‌اندازی شد.با سیستم "بیومتریک عنبیه"، تمام ورودی‌های معتادان متجاهر به مراکز بازپروری کنترل و مشخص می‌شود هر معتاد متجاهر چند بار به مراکز بازپروری ورود داشته و پذیرش شده است.

این مقام مسئول گفت: حدود ۴.۵ میلیون دانش‌آموز آموزشهای خود مراقبتی را در بحث مواد مخدر دیدند که نتیجه این کار کاهش رشد شیوع مواد مخدر میان دانش‌آموزان بوده است.

مؤمنی خاطرنشان کرد: به روزآمدی قوانین مواد مخدر متأسفانه هنوز به نتیجه نرسیده و باید بگویم قانون فعلی جز هدر دادن منابع، فایده دیگری ندارد، اکنون زیرساختها برای درمان معتادان فراهم شده، قانون اگر به عنوان یک زیرساخت اساسی به کمک ما نیاید، فقط شاهد دور ریختن منابع هستیم البته تهیه پیش‌نویس قوانین جدید مقابله با موادمخدر تهیه شده و امیدوارم که در سال آینده به تصویب برسد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: فقط در دهه ۶۰ ما شاهد کاهش شیوع مصرف مواد مخدر بودیم، در میان دانش‌آموزان نیز این آهنگ رشد متوقف شده است.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات مغفول مانده در بحث کرونا، اقداماتی بود که درباره معتادان متجاهر صورت گرفت، در اوایل اسفند سال گذشته به سرعت دو اقدام انجام دادیم، از تمام معتادان متجاهر جمع‌آوری شده تست کرونا گرفته و از یکدیگر غربالگری می‌شوند، در میان معتادان متجاهر حداقل ممکن ابتلا و فوتی داشتیم که ناشی از اقدامات بسیار خوب وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، سپاه و بهزیستی است، اکنون معتادان متجاهر مبتلا به کرونا، در مراکز سپاه نگهداری و درمان می‌شوند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۱۲/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...