نسخه چاپی

رد حامل پیام بودن وزیر خارجه قطر در سفر به تهران

عکس خبري -رد حامل پيام بودن وزير خارجه قطر در سفر به تهران

كارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینكه این‌طور نیست قطر حامل پیامی برای ایران بوده باشد، گفت: قطر بازیگر فعال‌تری است و به نوعی تلاش دارد كه میانجی‌گری همراه با ابتكار داشته باشد.



به گزارش نما، حسین آجورلو، کارشناس ارشد مسائل منطقه درباره اظهارات برخی رسانه‌های عربی مبنی بر تلاش قطر در جایگزینی با عمان با عنوان میانجی بین ایران و آمریکا، اظهار داشت: کشورهای مختلف به‌خصوص کشورهایی که تداوم وضعیت بین‌المللی به ضرر آن‌ها و بحران‌زاست، تلاش می‌کنند در امور بین سایر کشورها میانجی‌گری کنند. این تلاش می‌تواند از یک تسهیلگری ساده باشد تا میانجی‌گری فعال که کشورها در آن با ابتکار عمل وارد می‌شوند.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه تصریح کرد: در مورد اینکه نوع سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران چه بوده است، با توجه به جایگاه این کشور، به دلایل مختلفی از جمله تنش با کشوهای حاشیه خلیج فارس، سطح رقابت با جمهوری اسلامی ایران و اتحادش با آمریکا و ترکیه، به شدت نگران است که سطح تنش‌ها در منطقه بین ایران و آمریکا بالا بگیرد و قطر به عنوان یکی از میزبانان پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه، در این میان متضرر شود.

وی گفت: به نظر می‌رسد قطر وارد یک روند میانجی‌گری شده که باتوجه به وزن قطر، این میانجی‌گری در سطح تسهیل‌گری باشد؛ چراکه میانجی‌گری در سطح بازیگری مثل قطر نیست.

آجورلو با بیان اینکه مباحثی مطرح شده است که قطر در حال جایگزین شده به جای عمان است، ابراز داشت: تحلیل من این است که نوع تسهیلگری که عمان انجام می‌داد، بیشتر در حد بردن و آوردن پیام باتوجه به خواست طرفین، بود؛ اما بنطر می‌رسد قطر یک مرحله بالاتر این اقدامات را انجام می‌دهد و به نوعی تلاش می‌کند که متوجه دیدگاه‌های طرفین بشود.


این کارشناس ارشد مسائل منطقه اضافه کرد: باتوجه به این که قطر هم با ایالات متحده آمریکا و هم با جمهوری اسلامی ایران ارتباطاتی دارد، سفر وزیر خارجه قطر را باید در این راستا تعبیر کرد که به نوعی تلاش قطری با چراغ سبز ایران و آمریکا است. این سفر بیشتر برای این بود که حرف‌ها و خواسته‌های حداقلی و حداکثری طرفین را بشنوند.

وی ابرازداشت: این‌طور نیست که قطر حامل پیامی برای ایران بوده باشد و فقط در حد آشنایی برای تسهیل‌گری و به نوعی یک حرکت ابتدایی بود.

آجورلو در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی جنس تسهیلگری قطر با تسهیلگری عمان فرق دارد. قطر بازیگر فعال‌تری است و به نوعی تلاش دارد که میانجی‌گری همراه با ابتکار داشته باشد اما عمان بیشتر کانال رساندن پیام بین دو طرف است.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر که اخیراً در رأس هیئتی متشکل از وزیر راه این کشور به تهران سفر کرده بود پس از بازگشت از این ایران در صفحه توئیتری خود نوشت: برای دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و گفتگو درباره تحولات اخیر در منطقه و روش‌های ارتقای امنیت و ثبات از طریق مذاکرات سازنده به تهران سفر کردم.
منبع: میزان

۱۳۹۹/۱۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...