نسخه چاپی

مشكلات حل نشده سهام عدالت

عکس خبري -مشکلات حل نشده سهام عدالت

یكی از فعالان و كارشناسان مرتبط به سهام عدالت به تشریح مباحثی شفاف پیرامون این سهام پرداخت.



به گزارش نما، یکی از مسایلی که در سالهای اخیر ذهن ایرانیان بخصوص اقشار متوسط و پایین جامعه را درگیر خود کرده، مساله سهام عدالت است. سهامی که توسط تیم اقتصادی رئیس جمهور سابق در کشور اجرایی شد و پس از فراموشی چند ساله در دولت حاضر به شکل اجرایی درآمد و مردم توانستند از سود سهام خود استفاده کنند.

در این بین به دلیل عدم شفافیت و در دسترس نبودن اطلاعات کافی و همچنین برخی از مشکلات خاص در زمان ثبت نام در سامانه مخصوص این سهام مشکلات خاصی گریبان مردم را گرفته است. در این زمینه به سراغ یکی از فعالان مرتبط با سهام عدالت رفتیم تا از مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد مطلع شویم.

زهرا مانده علی جمکرانی مدیر عامل شرکت تعاونی عدالت شماره ۳ استان قم گفت: سلیقه‌ای عمل کردن ها در بازار بورس، به خصوص در سهام عدالت سبب دور شدن از هدف اصلی ایجاد آن شده است.

وی بیان کرد: در مهرماه سال ۱۳۸۵ شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت به نمایندگی از شرکت‌های تعاونی سهام عدالت کشور تأسیس شده و طبق ماده ۳۵ آیین نامه اجرای توزیع سهام عدالت وظیفه آن‌ها پذیرش و ثبت شناسه‌های سهامداران و شرکت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر جهت دفاع از حقوق سهامداران است.

وی افزود: اختلاف نظر میان مسئولین و تخلف و اشتباه برخی از آن‌ها به صورت خواسته یا ناخواسته در شورای عالی بورس، از دلایل افت قابل توجه سهام عدالت نسبت به ماه‌های اخیر می‌باشد و اگر همین روند ادامه پیدا کند چیزی عاید مردم نمی‌شود.

همچنین او با اشاره به هدف ایجاد سهام عدالت که افزایش ثروت خانوار ایرانی است تصریح کرد: روندی که در حال حاضر در پیش گرفته شده و سلیقه‌ای عمل کردن برخی در بازار بورس، به خصوص در سهام عدالت سبب دور شدن از هدف اصلی ایجاد آن شده است. قرار بود که نقش دولت در این زمینه کمرنگ شده و مدیریت مردمی شکل بگیرد اما هنوز این اتفاق به طور کامل رخ نداده است.

وی در خصوص اخبار و اطلاعیه‌های اخیر جهت ثبت نام در سامانه سجام یا کارگزاری‌ها توضیح داد: چند وقت پیش اعلام شد که مردم برای دریافت سود حاصل از سهام خود باید در سامانه سجام ثبت‌نام نمایند در حالی که به گفته شورای عالی بورس در آیین‌نامه اجرای آزاد سازی، چنانچه شماره تلفن و شماره شبای سهامدار با نام خودش در سامانه ثبت شده باشد نیاز به هیچ‌گونه اقدام دیگری جهت دریافت سود نمی‌باشد.

مانده علی جمکران ادامه داد: برای دیگر اقدامات مانند فروش نیز امکان اقدام توسط خود افراد و به صورت رایگان را نیز می‌توان فراهم کرد، فقط کافی است آموزش لازم برای انجام مراحل اولیه در اختیار مردم قرار گیرد.

وی در رابطه با افرادی که قصد فروش سهام خود را به روش غیر مستقیم دارند اظهار کرد: وضعیت بازار سرمایه در حال حاضر برای فروش به هیچ وجه مناسب نیست اما اگر فردی قصد فروش دارد با ثبت‌نام در کارگزاری دلخواه می‌تواند اقدام نماید.

مانده علی جمکران همچنین در مورد ثبت‌نام افرادی که سهام عدالت نداشته‌اند برای بهره‌مندی از این سهام ابراز کرد: تصمیمی مبنی بر ثبت‌نام ۲۰ میلیون نفر از افرادی که سهام عدالت نداشته اما مایل به پیوستن به جمع سهامداران هستند گرفته شد به طوری که به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی، امور مربوط به ۷ میلیون نفر از متقاضیان قبل از فرودین ماه سال ۱۴۰۰ و ۱۳ میلیون نفر از آن‌ها پس از آن انجام گیرد که به دلیل نابسامانی وضعیت بازار سرمایه و انجام نشدن پروسه کاری آن یه طور کامل در مجلس، هنوز انجام نگرفته است.

وی عدم واریز هزینه فروش ۳۰ درصد اولیه سهام عدالت توسط بانک‌ها را تخلف دانست و گفت: افرادی که هزینه فروش ۳۰ درصد اولیه سهام عدالت خود را که در اردیبهشت ماه مجوز آن را به بانک داده بودند دریافت نکرده‌اند می‌توانند از طریق حوزه بازرسی بانک‌ها، مدیریت نهادهای مالی سازمان بورس شکایت کنند؛ اما افرادی که در نیمه دوم سال ۹۹ سهام خود را به بانک‌ها برای فروش واگذار کرده‌اند به دلیل نابسامانی بازار ممکن است هنوز این اقدام صورت نگرفته باشد و نیاز به زمان بیشتری دارد.

او تأکید کرد: با عملکرد شتاب‌زده سهام عدالت در بورس آینده خوبی را نمی‌توان برای آن پیش‌بینی کرد اما امیدواریم با تغییر روند و اتخاذ تصمیمات مناسب، اتفاقات خوبی در این راستا به نفع مردم رخ دهد.
منبع: ایسنا

۱۳۹۹/۱۲/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...