نسخه چاپی

اهداف آمریكا از حمله به سوریه؛حمایت از تروریسم و مواجهه با مقاومت

عکس خبري -اهداف آمريکا از حمله به سوريه؛حمايت از تروريسم و مواجهه با مقاومت

ایالات متحده آمریكا با تجاوز نظامی اخیر خود به خاك سوریه نشان داد كه همچون دولتِ جمهوری‌خواه پیشین استراتژی‌های «حمایت از تروریسمِ تكفیری» و «مواجهه با مقاومت» را در دستور كار خود دارد.


به گزارش نما، ایالات متحده آمریکا شامگاه پنجشنبه در اقدامی تجاوزکارانه خاک سوریه را هدف حمله هوایی قرار داد. به دنبال این تجاوز نظامی یکی از اعضای گروه های مقاومت عراق شهید و شماری دیگر نیز زخمی شدند. در همین ارتباط، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا بدون اشاره به نقض منشور ملل متحد در حمله به خاک کشوری با حاکمیت مستقل اعلام کرد: «من به رئیس جمهور بایدن گفتم که به اهدافی در سوریه حمله شود».

اقدام تجاوزکارانه آمریکایی ها در سوریه واکنش های متعددی را به دنبال داشت. در همین راستا، «ولادیمیر جباروف» معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین الملل این اقدام آمریکا را غیرقانونی توصیف کرد و گفت: این کاملاً غیرقانونی است چرا که صحبت از حمله به کشوری مستقل درمیان است.

پس از حملات تجاوزکارانه آمریکا به سوریه بود که وزارت خارجه این کشور صراحتاً اعلام کرد که دولت «جو بایدن» همچون «ترامپ» از «قانون جنگل» پیروی می‌کند به گفته معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین الملل، سوریه از هر لحاظی حق دارد بررسی این حادثه در شورای امنیت سازمان ملل رادرخواست کند زیرا این رویداد خطرناک بوده و می‌تواند به تشدید شرایط در منطقه منجر شود.

وی در این خصوص تأکید کرد: امکان دارد سوریه با مراجعه به شورای امنیت خواستار بررسی موضوع در نشستی فوق العاده شود و برای انجام این کار از حق کامل برخوردار است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه سوریه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «دمشق حملات تجاوزکارانه ایالات متحده آمریکا به مناطقی در «دیرالزور» واقع در نزدیکی مرزهای مشترک با عراق را به شدت محکوم می‌کند. تجاوز آمریکایی‌ها به خاک سوریه با قوانین بین المللی و نیز منشور سازمان ملل متحد در تعارض است. ما هشدار می‌دهیم که چنین اقداماتی دارای پیامدهای وخیمی است و می‌تواند به افزایش تنش‌ها در سراسر منطقه منجر شود».

اهداف آمریکا از حمله به سوریه

این وزارتخانه در بیانیه مذکور یادآور شده است: «تجاوز جدید ایالات متحده آمریکا به خاک سوریه نشانه‌ای آشکار از سیاست‌های منفیِ دولت جدید این کشور در قبال منطقه است. دولت جدید آمریکا به قوانین بین المللی پایبند باشد. دولت جدید آمریکا نباید مانند دولت پیشین این کشور به قانون جنگل پایبند باشد». ایالات متحده آمریکا با تجاوز نظامی اخیر خود به خاک سوریه نشان داد که همچون دولتِ جمهوری‌خواه پیشین استراتژی‌های «حمایت از تروریسمِ تکفیری» و «مواجهه با مقاومت» را در دستور کار خود دارد.

از آنجایی که شهر مرزی «البوکمال» از لحاظ جغرافیایی از اهمیت استراتژیکی برخوردار است، آمریکایی‌ها نسبت به انجام عملیات نظامی تجاوزکارانه در آنجا اقدام کردند آمریکا از رهگذر حمله نظامی تجاوزکارانه به مواضع مقاومت عراق در مرزهای مشترک با سوریه تلاش کرد تا برخی اهداف را محقق سازد. حمله تجاوزکارانه مذکور درست چند روز پس از حملات راکتی به فرودگاه «اربیل» و پایگاه های نظامی آمریکا در این شهرِ اقلیم کردستان اتفاق افتاد.

بنابر این، آمریکایی ها با تجاوز نظامی به مواضع مقاومت عراق درست چند روز پس از حملات راکتی به اربیل، تلاش کردند تا اینگونه القاء کنند که حملات راکتی مذکور کار مقاومت بوده است.

این درحالی است که بسیاری از گزارش ها حاکی از آن است که حملات راکتی به اربیل توسط مزدوران ایالات متحده آمریکا در عراق انجام شده است تا بدین ترتیب، واشنگتن بهانه کافی برای متهم ساختن مقاومت در این کشور را داشته باشد. «جو بایدن» با صدور دستور حمله نظامی به مواضع مقاومت عراق در مرزهای با سوریه تلاش کرد تا در مسأله حملات راکتی به اربیل، عملاً انگشت اتهام را به سمت حشد شعبی نشانه رود.

موضوع دیگری که در این زمینه وجود دارد، نقطه جغرافیایی‌ای است که آمریکایی ها آن را برای عملیاتِ بمباران انتخاب کردند؛ یعنی شهر مرزی «البوکمال». شهر راهبردی البوکمال ۴۵۰ کیلومتر با دمشق و ۳۴۰ کیلومتر با بغداد فاصله دارد. شهر مذکور، دو شهر القائم در استان الانبار عراق و دیرالزور سوریه را از راه زمینی به هم متصل می‌کند. این دو شهر نزدیک‌ترین شهرها به مرز دو کشور در جنوب شرق سوریه و شمال غرب عراق هستند.

اهداف آمریکا از حمله به سوریه

این شهر استراتژیک در سال ۲۰۱۷ میلادی توسط نیروهای مقاومت سوری از لوث تروریست های تکفیری پاکسازی و آزاد شد. از آن زمان تاکنون، تروریست های تکفیری و حامیان صهیونیست آنها تلاش زیادی برای اشغال این شهر انجام داده اند اما هیچگاه موفق نبوده اند. علت این مسأله هم آن است که شهر البوکمال، همواره گذرگاه ویژه ای برای عبور و مروز تروریستها و رفت و آمد آنها در میان سوریه و عراق بوده است.

رئیس جمهور آمریکا با اتخاذ تصمیم حمله نظامی به سوریه این واقعیت را بار دیگر ثابت کرد که سیاست‌های خصمانه واشنگتن با رفت و آمد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کاخ سفید دستخوش تغییر نمی‌شود همانطور که گفته شد، عبور از شهر البوکمال، مسیر تروریست های تکفیری برای حضور در جنوب شرق سوریه و شمال غرب عراق را هموار می سازد. از همین روی، آمریکایی ها در تجاوز نظامی اخیر خود به خاک سوریه، شهر مذکور را انتخاب کردند تا بدین ترتیب، مسیر تردد تکفیریها در این شهر را هموار سازند؛ به ویژه اینکه اکنون واشنگتن در دوره ریاست جمهوری بایدن روی طرح «احیای داعش» متمرکز شده است.

در همین ارتباط، «حسن فدعم» نماینده پارلمان عراق تصریح کرد: «طبیعی است که اقدام آمریکا در حمله به مواضع مقاومت، نفوذ تروریست های تکفیری به خاک عراق را تسهیل می کند».

این نماینده پارلمان عراق در ادامه اظهار داشت: «دولت بغداد برای متوقف کردن حملات مکرر آمریکایی ها به مواضع مقاومت باید اقدام جدی انجام دهد. تداوم این شرایط موجب می شود تا زمینه برای بازگشت داعش به استان های عراق فراهم گردد».

از سوی دیگر، آنچه که حائز اهمیت به نظر می رسد این است که بایدن با تصمیم خصمانه و عجولانه خود در خصوص حمله تجاوزکارانه به خاک سوریه، خیلی زود چهره واقعی خود را برای برخی طرف های منطقه‌ای که در تغییر سیاست های واشنگتن حساب باز کرده بودند، برملا ساخت. این بدان معناست که اکنون همگان دریافتند که سیاست های جنگ طلبانه کاخ سفید با رفت و آمدهای جمهوریخواهان و دموکرات ها دستخوش تغییر و تحول نخواهد شد.
منبع: مهر

۱۳۹۹/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...