نسخه چاپی

قوانین جدید برای عبور از بحران فرزندآوری

وام فرزندآوری!

عکس خبري -وام فرزندآوري!

وام ۲۰ ساله ۷۰ میلیون تومانی به خانوارهای فاقد مسكن است كه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم می شوند.

شیما احمدی- به گزارش نما نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح روز دوشنبه(11 اسفندماه) و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای با پیشنهاد محسن زنگنه درخصوص الحاق یک بند به تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می شود، ۱۰ میلیون ریال از محل یک درصد یک دوازدهم هزینه‌های شرکت های دولتی را به صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفاً جهت خریداری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.
سازوکار اجرایی از جمله خانوارها، مشمول نحوه خرید و انتخاب صندوق و هزینه‌های مرتبط به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی به تصویب هیات وزیران برسد. همچنین وکلای ملت در مجلس مصوب کردند بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ ده هزار میلیارد ریال (10.000.000.000.000) با اولویت مناطق محروم از طریق بانک های عامل و از محل سپرده های جاری و قرض الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن به میزان هفتصد میلیون (700.000.000) ریال با بازپرداخت حداکثر 20 ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال های 1399 و 1400 شده و یا می شوند، اقدام نماید.
در مقاطع مختلف کارسناسان و همچنین رهبر معظم انقلاب نقش جمعیت در اقتدار ملی را گوشزد کرده و نسبت به پیر شدن جامعه هشدار داده اند در بند دوم سیاست‌های کلی جمعیت که در ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ توسط مقام معظم ابلاغ شده، به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسلی صالح و کارآمد اشاره شده است چرا که داشتن جمعیت جوان یکی از اصلی ترین مولفه های قدرت هر کشور است. بنابراین باید بحران کاهش جمعیت را یکی از مهمترین چالش های آینده ی کشورمان بدانیم. با این وجود از زمان ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری و با توجه به تأکید چندباره معظم له بر توجه دستگاه‌های حاکمیتی به موضوع جمعیت، اقدام اساسی برای افزایش جمعیت در برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت انجام نگرفته است به طوری که بعد از گذشت 7 سال از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت، در حال حاضر میانگین تولد نوزادان در کشورمان به پایین ترین حد خود نسیبت به دهه های گذشته رسیده است.
مصوبه ی فعلی مجلس هم به جای اینکه مشوق فرزند آوری در زوج های جوان باشد بیشتر یک اقدام مقطعی با تاثیر گذاری پایین شباهت دارد. ما از مجلس انقلابی انتظار داریم به جای اکتفا کردن به چند تبصره (که با توجه به عملکرد ضعیف دولت تدبیر و امید مردم به اجرایی شدن آن هم چندان امیدی ندارند)با تدوین و تصویب قوانین میان‌مدت و بلندمدت حمایتی، مناسب با سیاست های کلان جمعیتی کشورمان، زمینه ی وقوع بحران کاهش جمعیت جوان در کشور را از بین ببرد


۱۳۹۹/۱۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...