نسخه چاپی

یك جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی مطرح كرد:

بازگشت به اصالت فرهنگی غنی در پساكرونا

عکس خبري -بازگشت به اصالت فرهنگي غني در پساکرونا

ما باید آموزش‌های لازم را به‌گونه‌ای برای جامعه ارائه كنیم كه سبك زندگی پساكرونا دستخوش تحول منفی نشود، این دوره ماندگار نیست و خواهد رفت ولی ارتباطات و فرهنگ و سنن ما باید با وضعیت مطلوب‌تر ادامه یابد

وران پساکرونا بالاخره فراخواهد رسید و شاید ما در آن زمان دیگر انسان‌های گذشته نباشیم. دکتر جعفر بای جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی گفت: بشر در طول تاریخ هرازچند گاهی مورد تهاجم بیماری‌های فراوانی قرار گرفته، نهضت علمی، رشد فزاینده دانش بشر و پیشرفت هایی که انسان ها در بخش پزشکی به دست آوردند شدت تخریب جمعیتی و آسیب رسانی های مهیب گذشته را کاسته است؛ اما این موضوع بشر را با مشکلات جدی مواجه کرده و عرصه زندگی را چنان تنگ کرده که از روال عادی خود خارج شده است.

وی تأکید کرد: از 2019 این بیماری خودی نشان داد، تاریخچه چگونگی شکل‌گیری آن‌که گواه زنده خواری، حرام‌خواری و سبک زندگی پلشت انسان‌ها بود اینجا اهمیت و عظمت فرهنگ ناب دینی و دستورات الهی برای حفظ سلامت بندگان به‌ویژه در حوزه اسلام ثابت و روشن می‌کند و ما اهمیت این مسئله را بهتر می‌فهمیم که چه فرهنگ و دینی ناب و زیبایی داریم.

بای افزود: در نظر گرفتن این مقوله که خداوند کرامت بر انسان گذشته و دستور الهی برای حفظ سلامت و بهبود ارتقاء و رشد خود است یکی از نقاط روشنی است که می‌تواند به شکل‌گیری امید کمک کند.

وی با بیان اینکه با ورود این پدیده بشر با مشکلات بسیاری مواجه شد خاطرنشان کرد: در کرونا ارتباطات کم و قرنطینه خانگی و رعایت فاصله‌های اجتماعی مرسوم شد. درست است که در آیین و آداب‌ورسوم ما صله‌رحم و دیدوبازدید وجود دارد اما در این شرایط باید با ابزار پیشرفته و فوق‌العاده مدرن، گفتگوها و احوالپرسی‌ها از طریق فضای مجازی صورت بگیرد.

این آسیب‌شناس اجتماعی گفت: ما می‌توانیم سفارشات آیینی و رسوم خود را به‌گونه‌ای انجام دهیم که کمترین آسیب را به خود و جامعه وارد کنیم؛ لازم است این مراقبت‌ها به بهترین شکل صورت بگیرد تا ما شاهد تلفات کمی باشیم هرچه فرهنگ جوامع به معنی واقعی کلمه بیشتر باشد تلفات انسانی نیز کمتر است.

بای ضمن تأکید بر قوانین مترقی اسلام برای بهبود زندگی انسان‌ها ادامه داد: ما در حال حاضر با مشکلاتی مواجه شدیم که باید با توکل و توجه به قوانین مذهبی که برای تمام بخش‌های زندگی دستوراتی دارد از این مشکل به‌راحتی عبور کرده و به‌نوعی بالندگی دست‌یابیم.

وی بیان داشت: کرونا سبک زندگی جدیدی را بر ما تحمیل کرد و با جایگزینی ابزار و وسایل جدید می‌توانیم آسیب‌پذیری کمتری را نصیب خود و خانواده کنیم. اینجا مراقبت از خود یعنی مراقبت از خانواده، در این نقطه نقش فرد در پیکره جامعه به‌خوبی مشخص می‌شود.

این جامعه‌شناس مطرح کشورمان در پایان گفت: ما باید آموزش‌های لازم را به‌گونه‌ای برای جامعه ارائه کنیم که سبک زندگی پساکرونا دستخوش تحول منفی نشود، این دوره ماندگار نیست و خواهد رفت ولی ارتباطات و فرهنگ و سنن ما باید با وضعیت مطلوب‌تر ادامه یابد؛ تا بتوانیم پاسداشت خوبی برای تداوم فرهنگی داشته باشیم .من تأکیددارم ما فرزند زمان خود باشیم و در دوران پساکرونا به اصالت‌های فرهنگی غنی خود برای داشتن جامعه شاد و پرنشاط بازگردیم.

۱۳۹۹/۱۲/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...