نسخه چاپی

مجتبی امانی در گفتگو با نما:

حضور آمریكا در منطقه باعث ناامنی است

عکس خبري - حضور آمريکا در منطقه باعث ناامني است

كارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه گفت: سعودی‌ها باید بدانند كه دخالت آمریكایی‌ها در منطقه جز ضرر و زیان و ناامنی چیزی را به دنبال ندارد

مذاکره ایران با عربستان در عراق این روزها مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرارگرفته مجتبی امانی؛ کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه با ارزیابی وضعیت عربستان و چرایی تمایل به این مذاکرات تصریح کرد: شرایط منطقه‌ای بخصوص بعد از کنار رفتن ترامپ به سود سعودی‌ها نیست، اگرچه در زمان ریاست جمهوری او، سعودی‌ها آنچه انتظار داشتند از رئیس‌جمهور آمریکا دریافت نمی‌کردند و ترامپ هم همواره به دنبال امتیازات مالی از دوستان سعودی خود بود، اما سعودی‌ها در منطقه سودی از سیاست‌های خود نبردند و پرونده آن‌ها در یمن یکی از شکست‌های آن‌ها در منطقه است.
وی مقابله با ایران و سقوط نظام اسلامی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سعودی‌ها دانست و افزود: در پی شکست‌های متعدد سعودی‌ها در یمن، تنها تلاش کردند که ابعاد دیگری از پرونده را باز کنند تا موفقیت‌های دیگری کسب کنند؛ از جمله این ابعاد تلاش سعودی‌ها برای شرکت در مذاکرات اخیر ایران با کشورهای اروپایی بود که با بی‌اعتنایی غربی‌ها و ایران روبرو شد.
امانی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها برای تأمین امنیت و جلوگیری از روند شکست‌های سیاست‌های خود در حال تقلا هستند اما سعودی در طول یک دهه اخیر همواره دست ایران را برای همکاری‌های منطقه‌ای پس می‌زد چرا که امیدوار بود با دخالت کشورهای غربی و آمریکا بتواند در مقابل ایران بایستد‌.
این کارشناس مسائل غرب آسیا حرکت اخیر عربستان در عراق را تلاشی برای جلوگیری از سلسله شکست‌های خود در منطقه دانست.
امانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا و بخصوص بعد از پایان جنگ تحمیلی، روابط و سیاست خود را بر مبنای دوستی و همکاری و ایجاد اتحادیه توسط کشورهای منطقه قرار داد که تمام مسائل امنیتی دفاعی و اقتصادی در آن در نظر گرفته می‌شد ایران اکنون نیز همانند گذشته، چنانچه سعودی‌ها بخواهند به گفتگو عقلانی رد نمی‌کند و همواره تجارب قبلی هم نشان داده است که ایران در این زمینه هیچ‌گونه مانعی ندارد.
وی اضافه کرد: سعودی‌ها باید بدانند که اتکا به کشورهای خارجی و آمریکا در منطقه سودی برای سیاست‌های آن‌ها ندارد و باید قبول کنند که ایران قوی در منطقه وجود دارد که اجازه نخواهد داد تخریب‌هایی که صدام بر او و کشورهای منطقه و ازجمله کویت و عربستان و غیره آورد تکرار شود.
امانی در پایان خاطرنشان کرد: منطقه غرب آسیا باید به‌دوراز جاه‌طلبی با همکاری کشورها به صلح و ثبات و آرامش که شایسته است، دست پیدا کند. سعودی‌ها باید بدانند که دخالت آمریکایی‌ها در منطقه جز ضرر و زیان و ناامنی چیزی را به دنبال ندارد و در درون هیئت حاکمِ سعودی‌ها نیز سلاح‌های مختلفی وجود دارد که این نظریه را تائید می‌کند؛ چراکه با گذشت یک دهه از سیاست‌های خصمانه سعودی‌ها علیه ایران هیچ‌گونه منفعتی نصیب سعودی‌ها و دیگر کشورهای منطقه نشده است

۱۴۰۰/۲/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...