نسخه چاپی

۴۵میلیون دلار در زمینه ساخت،تعمیر كشتی،سكوی نفتی وگازی جذب شد

??ميليون دلار در زمينه ساخت،تعمير کشتي،سکوي نفتي وگازي جذب شد

مدیرعامل مجتمع كشتی سازی وصنایع فراساحل گفت:این شركت پارسال ۴۵میلیون دلار در زمینه ساخت، تعمیر كشتی و انواع بارج، یدك كش و سكوی نفتی و گازی جذب كرد.

به گزارش نما ،  حمید رضاییان اصل روز شنبه در گفت وگوبا ایرنا افزود: سال گذشته در مجموع ۲۳ پروژه در بخش طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ و متوسط در مجتمع ایزوایکو منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس انجام شد که هر کدام بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

وی ادامه داد:خوشبختانه تعمیر وساخت انواع شناور وسکوی نفتی وگازی در ایزوایکو به یک صنعت بومی در کشور تبدیل شده است و با دارابودن سیستم‌های مختلف از آب‌گیری و به‌آب‌اندازی توانایی ساخت و تعمیرات هر نوع شناوری در دنیا را دارد.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی وصنایع فراساحل اظهار داشت: همچنین دراین مدت با ساخت یک فروند شناور صیادی،یک فروند شناور تفریحی،یک فروند شناور جمع‌آوری آلودگیهای نفتی،تعمیر یک ریگ حفاری، نزدیک به حدود ۹۰ میلیون دلار ارز آوری و از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

بنا اظهار رضاییان اصل ، کشتی سازی با داشتن ۵ هزارو ۲۵۰ نفر شاغل دراین صنعت باعث رونق و به گردش در آمدن صنایع پایین دستی شامل الکترود سازی ،کابل سازی ،رنگ سازی، روغن سازی، تولید فولاد، آلومینیوم، الکتریکال، صنعت چرم ،لوله،مس و دههاصنایع دیگرشده است.

ساخت کشتی از جمله صنایع بزرگ و مادر در هر کشور بویژه در استان‌های ساحلی و متصل به آب‌های بین المللی است و از رهاورد این صنعت می‌توان ضمن دست رد به وابستگی به عنوان یکی از صنایع ارزآور و تولید ثروت به نگاه کرد که این صنعت در کشورمان بویژه در کشتی سازی بومی شده است.

در واقع در سال جهش تولید کشتی‌های کوچک و بزرگ زیادی از جمله کشتی «ایران- شهرکرد» با ظرفیت ۲ هزار و ۲۰۰ تی .ای.یو به عنوان دومین کشتی کانتینر بر اقیانوس پیمای، شناور «حجاز ۶۶» با ابعاد ۱۴ در ۶۷ متر، شناور چهار هزار تنی «آمیتیس» به طول حدود ۱۰۰ مترو عرض ۱۷متر و سه سکوی نفتی با ظرفیت تولید هر کدام روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت خام برای تعمیرات اساسی و تخصصی به مجتمع کشتی سازی خلیج فارس و شرکت‌های تابعه سپرده شد و در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نیز این مجتمع کار خود را با تعمیر نفتکش آرگو آغاز کرده است.

از سال ۱۳۹۶ به عینه با راه‌اندازی حوض‌های خشک (درای داک)، ایزوایکو به بالاترین ظرفیت ساخت و تعمیرات شناورها دست ‌یافت و در این سال‌ها با طراحی و ساخت سکوهای نفتی و گازی نقش استراتژیک خود را در کشور به اثبات رسانیده است؛ تا جایی که امروز با زیربنایی افزون ‌بر هزار و ۱۰۰ هکتار و با بهره‌جویی از امکانات منحصربه‌فرد و کارکنانی متخصص به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت صنایع دریایی در کشور شناخته می‌شود.

مجتمع کشتی سازی ایزوایکو که از حدود نیم قرن پیش (از سال ۱۳۵۲ تاکنون) فعالیت خود را در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس آغاز کرده است، تا قبل از سال ۹۰ بدبینی و نبود حمایت داخلی به این مجموعه در خصوص مدت زمان تحویل دهی پروژه‌ها وجودداشت اما اکنون با تلاش‌هایی که نیروهای توانمند و متخصص ایرانی در یک دهه اخیر از خود نشان داده‌اند؛ موفق شده‌اند این وضع را بهبود ببخشند و مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران را به صنعتی فعال و بین المللی تبدیل کنند.

ایرنا 

۱۴۰۰/۲/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...