نسخه چاپی

كواكبیان: نباید انتخابات را به مذاكرات وین گره بزنیم

عکس خبري -کواکبيان: نبايد انتخابات را به مذاکرات وين گره بزنيم

دبیر كل حزب مردم سالاری گفت اعضای كابینه اش را یك روز قبل از رای گیری اعلام می كند.


به گزارش نما؛ مصطفی کواکبیان نامزد انتخاباتی در گفتگو با فارس گفت:شرط جبهه اصلاحات آن است که نامزد انتخاباتی حتما باید اصلاح طلب باشد.

بخش های مهم این گفتگو به شرح زیر است:

*جایی گفتم که با دوستان نظامی مناظره کنیم چون معتقدم صددرصد برخلاف وصیتنامه امام خمینی هست. مگر اینکه لباس نظامی‌شان را دربیاوردند و مثل کنشگران سیاسی حزب هم تاسیس کنند و به میدان بیایند. بند لام وصیتنامه امام(ره) صراحت دارد و در قوانین ارتش هم مجازات هست که کسی در رده های نظامی باشد و بعد وارد جریانات سیاسی و احزاب شود. من شباهتی با آقای محسن رضایی دارم که ایشان هر دفعه می‌آید رای نمی آورد و من هردفعه می آیم تایید نمی شوم.

*با این حجم مشکلاتی که مردم در عرصه های مختلف دارند، کسی که احساس تکلیف نکرده بخواهد بیاید حتما مرض مالیخولیایی گرفته است. من یک سری کارهای علمی چه در دانشگاه دولتی و چه در دانشگاه غیر دولتی خودم دارم و چه در دانشگاه آزاد که عضو هیات علمی پاره وقت آن هستم و اگر ما به همین ها برسیم خدا را شاکریم. اما احساس می شود اگر بشود گرهی از مردم باز و باری از رو دوشش برداشته شود و دولت‌ها سربار مردم نباشند، وظیفه شرعی و تکلیف داریم که خودمان را عرضه کنیم. خیلی هم ناراحت نیستیم که رد صلاحیتمان بکنند و ما باید نزد خدا حجت شرعی داشته باشیم و آنها هم قطعا حجت شرعی دارند.

*گر وارد شوم باید به سمت برگزاری رفراندوم برای بازنگری قانون اساسی بروم و باید محتوای آن فراهم شود. ما البته ۳۰مورد در بحث جمهوریت سوم آمده کرده ایم که ۱۵مورد اساسی و ۱۵مورد پیشنهادی داریم و در دفتر سیاسی حزب هم مفصل روی این مسئله صحبت کرده ایم. در کشوری مثل هند قانون اساسی بالای ۹۰بار عوض شده است و ۳۲سال گذشته و ما باید روزآمد باشیم.

*من می‌گویم چیزهایی مثل این زیاد داریم که در عمل باید بحث کنیم. حالا اگر به موضع شد، بنده مباحث زیادی دارم که این بحث ها را منتشر می‌کنیم. هم ابعاد طرح جمهوریت سوم و هم بحث اقتصادی را. یکی از مسائل مهم برای ما فسادستیزی دولت هست. بارها گفته ام آقایانی که کاندیدا می شوید، ‌ خواهشا اگر پاشنه‌ آشیلی از نظر مالی و اخلاقی دارد نروید و خواهش من از شورای نگهبان این است که به سلایق سیاسی توجه نکنند ولی به این موضوعات توجه کنند.

*من مطرح کرده ام که ۵نفر از اعضای محوری کابینه خودم را یک روز قبل انتخابات معرفی می‌کنم که یکی وزیر اقتصاد، خارجه، ‌ کشور، دفاع، اطلاعات که بحث های مهمی دارند را قبلا معرفی خواهم کرد و حتما متوسط سن کابینه ام بالای ۵۰سال نخواهد بود و اینها شعار نیست و همه آدم هایش هم در فکرمان هست و گفتیم که حتما دو وزیر زن در کابینه خواهیم داشت و از بین معاونین خانم ها هم حضور خواهند داشت و اینها حرفهایی هست که ان شالله وقتی برای ثبت نام رفتیم، در یک کنفرانس گسترده‌تر مطبوعاتی همه را بحث می‌کنم.

*یک موقع آدم قصد اصلاح جامعه را دارد و می خواهد مطالباتی را مطرح کند. این یک هدف است و یک موقع خدای نکرده قصد لجبازی با نظام را داریم که من این را نمی پسندم. ولی مطرح کردن مطالبات چه اشکالی دارد؟ مثلا بگویند سقف مطالبات ما این است ولی با این انگیزه که همه کسانی که نام خودشان را اصلاح طلب می گذارند باید دلسوزی برای مردم و دغدغه مردم را داشته باشند و دنبال این نباشند که مسائل به خشونت و بحث های نابهنجار کشیده شود. من با اصل کاندیداتوری آقای تاجزاده مخالف نیستم ولی اینکه بگویید مثلا ایشان می خواهد نظام را به چالش بکشد و لجبازی بکشد با این هم موافق نیستم. بنظرم ایشان می خواهد مطالباتی را مطرح کند و در این زمینه هم انگیزه هایی دارد و باید به جلو برویم و ببینیم که چه می شود.

*قبل از اینکه نهاد اجماع ساز جدید شکل بگیرد شورای هماهنگی مصوبه‌ای دارد که از بین نامزدهای اصلاح طلب باید گزینه معرفی شود و شرط کل جبهه این است، فلذا معتقدم که این اتفاق نخواهد افتاد و حداقل در حزب ما این کار انجام نمی شود. حالا ممکن است تک و توکی از احزاب بد میل نباشند که به هر دلیلی از کاندیدای غیر اصلاح طلب حمایت کنند ولی ما مصوبه داریم و معتقدیم کسی که شاکله فکری اش مثلا اصولگرا هست، اصول گراها او را معرفی کنند و یا اگر مستقل است خود مستقلین از او حمایت کنند.

* ما نباید انتخاباتمان را به این مذاکرات گره بزنیم. اصل اینکه چه کسی می خواهد پیروز بشود را نباید گره بزنیم اما در اینکه مذاکرات وین به نتیجه برسد در افزایش مشارکت مردم تاثیر دارد را بپذیرید. لذا اگر یک روز هم این تحریم ها با شرایطی که می گوییم یک جا برداشته شود، چه اشکالی دارد؟ به نفع نظام و منافع ملی و مردم است ولی بعضی‌ها چون نگاه جناحی دارند، می گویند اگر مذاکرات به نتیحه برسد موضع اصلاح طلبان تقویت می شود پس بنابر این کاندیدایشان بهتر رای می آورد پس بنابراین نباید بگذاریم مذاکرات به نتیحه برسد.

۱۴۰۰/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...