نسخه چاپی

ایران، كشوری حادثه‌خیز

ايران، کشوري حادثه‌خيز

وقوع بسیاری از بلایای طبیعی ثبت شده در كشور ایران به خودی خود نشان‌دهنده حادثه‌خیز بودن كشورمان است، حوادث و بلایایی كه همچنان زلزله و سیل ركورددار آن‌ها هستند.

به گزارش نما ، مژگان شمس در یادداشتی نوشت: بر اساس آمارهای رسمی سالانه بیش از۲۵۰ مخاطره طبیعی در ایران رخ داده و حدود ۱.۵میلیون نفر تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند، در این میان سیل رکورددار بیشترین و زلزله رتبه‌دار کشنده‌ترین مخاطرات در کشورمان هستند.

بر اساس نتایج پژوهش‌ها از مجموع 29 مخاطره ثبت شده در ایران، سیل و زمین‌لرزه به ترتیب ۶۱ و 28 درصد حوادث آسیب‌زا را تشکیل می‌دهند.

18 اردیبهشت مصادف با هشتم ماه مه روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر نام‌ گرفته است، سازمانی بین‌المللی که در ۱۸۶۴ میلادی با هدف کاستن از دردها و آلام انسان‌ها و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی شکل گرفت.

صلیب سرخ در کشور ایران ابتدا با نام "جمعیت شیر و خورشید سرخ" در سال ۱۳۰۱ شمسی به همت دکتر امیر اعلم و با هدف جلب کمک‌های خارجی در هنگام بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه تنظیم و تاسیس شد.

در سال 1980 جمعیت ملی ایران نام و نشان خود را به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر داد و به دنبال آن به مرور زمان تشکیلات جمعیت گسترش یافت تا در زمان وقوع بلایای طبیعی، حوادث و سوانح به نیازمندان کمک کند.

بخش اعظم فعالیت‌های این جمعیت حول محور ارائه خدمات امدادی به آسیب‌دیدگان از سوانح طبیعی و البته انجام اقدامات عام‌المنفعه، داوطلبانه و آموزش همگانی متمرکز است.

جمعیت هلال احمر شامل سازمان‌های امداد و نجات، داوطلبان و جوانان بوده و خدماتی مانند انجام واکسیناسیون، ایجاد مراکز درمانی سیار، برگزاری دوره های آموزشی، امداد جاده‌ای، آموزش‌های امداد و نجات و آموزش‌های عمومی ارائه می‌دهد.

اکنون جمعیت هلال احمر در کشور ایران در حالی قریب به یک صده از عمر کاری خود را تجربه می‌‎کند که در این سال‌ها در بیماری‌ها، بلایا و بحران‌های مختلف طبیعی به مدد مردم آمده و به مرور زمان اثرگذاری به مراتب بهتر و موثرتری داشته و دارد.

به گفته مسوولان امر 80 درصد بلایا و بحران‌های طبیعی ثبت شده در دنیا در کشور ما رخ می‌دهند، به عبارت بهتر ایران کشوری حادثه‌خیز است که تاکنون حوادث تلخ و دشوار بسیاری مانند وقوع سیل، زمین‌لرزه، انفجار، رانش زمین، آتش‌سوزی و مانند اینها در کشور رخ داده است.

زمین لرزه بم و یا زلزله کرمانشاه را به یاد بیاورید، حوادث دهشتناکی که صحنه‌های تلخ و جانسوزی که موجب مرگ چندین نفر از هم‌وطنانمان شده و خسارات مالی بسیار گسترده‌ای را به بار آوردند.

از سویی با مروری بر تلخترین حوادث و بلایای سال‌های اخیر می‌‎توان به سیل فروردین ماه در استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان اشاره کرد که اینک و با گذشت دو سال هنوز هم بخشی از خسارات وارده جبران نشده و بقایای سیل بر پیکره شهرها و روستاها باقی مانده است.

اگرچه بسیاری از بلایای طبیعی ثبت شده در جهان در کشور ما رخ داده‌ و ایران را در زمره پرحادثه‌ترین کشورها قرار داده است، اما گستردگی خدمات جمعیت هلال احمر و پیشتازی آن در خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان، رکوردهای جالب توجهی را به ثبت رسانده است.

تهران نیوز


۱۴۰۰/۲/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...