نسخه چاپی

روی خوش ِ بازار سرمایه با تزریق 4 هزار میلیارد تومان

روي خوش ِ بازار سرمايه با تزريق 4 هزار ميليارد تومان

بازار سرمایه ایران پس از حدود 8 ماه تلاطم و بی ثباتی با مصوبات جدید سران قوا قرار است روی آرامش ببیند و به ثبات نسبی برسد اما باید دید این مصوبات بر تحركات بازار بورس به چه میزان موثر خواهد بود.

به گزارش نما ، شاخص بورس از فرودین 99 تا مرداد این سال روندی صعودی داشت و حتی از 2 میلیون واحد هم بالاتر رفت اما از 19 مرداد ماه پارسال تا به امروز شروع به ریزش کرد و فرآیند به صورتی بوده که اکنون شاخص بورس به حدود یک میلیون شاخص رسیده است.

اصرار دولت در جذب سرمایه‌های مردم و تشویق آنها به سرمایه گذاری در بورس خاطره ناخوشایند سال قبل و هجوم یکباره سرمایه‌ها و بعد از آن هم افت شدید شاخص بورس را در اذهان تداعی می‌کند. هرچند جذب سرمایه‌ها در روند تولید و رونق کارخانجات و فضای کسب و کارها برای هر کشوری محرک موتور اقصادی است اما بازار سرمایه پرتلاطم ایران همواره دستخوش تصمیمات سیاستمدارانی بوده که سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه را به جای به کارگیری سرمایه‌ها در روند تولید ترجیح داده‌اند.

جلسه سران قوا برای  بازار سرمایه

تلاطم و افت شدید بازارهای سرمایه‌ای به ویژه بورس در ایران سبب ورود مسئولان به بررسی سازوکارهای این بازارها شد برهمین اساس جلسه سران قوا برای بازار سرمایه در روزهای اخیر برگزار شد تا پس از مدت‌ها تلاطم و بی ثباتی در بازارهای سرمایه‌ای تصمیماتی در خصوص ایجاد ثبات در این بازارها اتخاذ و در صورت تایید مقام معظم رهبری برای اجرا به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شود.

واریز 80 درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1400 به صندوق تثبیت بازار سرمایه، انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبت بازار و صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار با ضمانت دولت، خارج شدن بانک‌ها و موسسات مالی از شمول ماده 16 و 17 قانون رفع موانع تولید، جبران زیان خریداران واحدهای سرمایه گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم، تامین مالی 200 میلیون دلاری از منابع صندوق توسعه ملی، حذف قیمت گذاری دستوری از محصولات شرکت‌های بورسی و امهال مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که از سهام  خود یا شرکت‌های زیر مجموعه خود حمایت کنند بخشی از مهم‌ترین مصوبات این نشست مشترک است. در مجموع قرار است براساس این تصمیمات نقدینیگی در بازار سرمایه بماند و یا نقدینگی وارد بازار شود.

مهم ترین پیام این مصوبه برای بازار سرمایه به گفته اسلامی بیگدلی عضو شورای عالی بورس این است که مجموعه دولت و حاکمیت برای حمایت از بازارهای سرمایه‌ای در کشور قوانین و مقرارات جدید تصویب می‌کنند تا اینگونه بتوانند به توسعه بازار سرمایه کمک کنند.

تزریق 4 هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه

وی همجنین می افزاید: از سویی تزریق نقدینگی از طریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه در زمانی که بازار شروع به ریزش قیمت کرد مطرح شد و طی مصوبه‌ای از سوی شورای عالی بورس مقرر شد یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار واریز شود اما این اتفاق نیفتاد بنابراین حدود 100 میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق شد اما در مصوبه اخیر تاکید شده حدود 200 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه تزریق شود که این رقم معادل حدود 4 هزار میلیارد تومان است و تا پایان اردیبهشت ماه این مبلغ وارد بازار سرمایه خواهد شد.

یکی از اجزای بازار سرمایه شرکت‌های وابسته به بانک‌ها هستند که این شرکت‌ها اجازه ورود به بازار سرمایه را نداشتند و به همین علت در زمان‌هایی که بازار  نیاز به نقدینگی داشت امکان کمک گرفتن از شبکه پولی وجود نداشت و لغو این مصوبات به بانک‌ها اجازه می‌دهد بتوانند در این شرایط به بازار سرمایه کمک کنند.

هرچند حقایق افت شاخص‌های بازار بورس کشور فراتر از اعلام عمومی مسئولان امر است و خبرها نشان از دخالت‌های غیرکارشناسی برخی افراد و نیز سوءاستفاده‌های مالی آنها از این بازار می‌دهد اما تا کنون کسی و یا کسانی برای این اختلال عمدی در بازارهای سرمایه‌ای ایران محاکمه نشده که مشخص شود این افت و خیزها از کجا آب می‌خورد و منافع چه کسانی در این زمینه تامین شده که این چنین سرمایه‌های خرد و کلان مردم را تهدید کرده‌اند.

تهران نو

۱۴۰۰/۲/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...