نسخه چاپی

نحوه محاسبه جریان گاز در سكوی سلمان تصحیح شد

نحوه محاسبه جريان گاز در سکوي سلمان تصحيح شد

روابط محاسبه جریان گاز دریافتی، تزریقی و تفكیكی در سكوی نفتی سلمان با تلاش كارشناسان سكوی سلمان تصحیح شد.

به گزارش نما به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، با مطرح شدن مشکل «عدم همخوانی مقادیر گاز دالان دریافتی و مصرفی در سکوی سلمان» از سوی واحدهای بهره‌برداری این سکو و عملیات تولید منطقه لاوان، بررسی موضوع در دستور کار واحد مهندسی بهره‌برداری منطقه قرار گرفت.

تعیین علل این اختلاف نیازمند بررسی فاکتورهای مؤثر در محاسبه مقدار جریان گاز از سوی دو عدد جریان‌سنج اوریفیسی در خروجی اسکر ابرهای دالان سکوی NGP (گاز دریافتی از سکوی گازی سلمان)، ۲۷ عدد جریان‌سنج اوریفیسی در مسیرهای تزریق سکوهای FP و DPP (گاز مصرفی) و پنج عدد جریان‌سنج اوریفیسی در خروجی گاز تفکیک‌گرهای سکوی NPP (گاز تفکیکی) بود که این موضوع از سوی واحد مهندسی بهره‌برداری منطقه انجام شد.

مکوندی از مهندسان واحد بهره‌برداری منطقه لاوان درباره نحوه محاسبه جریان گاز دریافتی و مصرفی در سکوی سلمان عنوان کرد: ابتدا همه اطلاعات فنی مربوط به این جریان‌سنج‌ها اعم از سایز اوریفیس‌ها، محدوده عملکردی ترانسمیترهای اختلاف فشار، ویژگی‌های گاز فرآیندی، همچنین روابط استفاده شده در سیستم DCS جمع‌آوری و بررسی شد، سپس نتایج حاصل از روابط به‌کار رفته در سیستم DCS با نتایج حاصل از روابط استاندارد محاسبه جریان مقایسه شد تا عوامل بروز خطا مشخص شود.

وی اظهار کرد: پس از تعیین عوامل تأثیرگذار در ایجاد خطا، با توجه به شرایط فرآیندی کنونی سیستم تزریق و به‌منظور یکپارچه‌سازی روابط استفاده‌شده در سیستم کنترلی، همچنین افزایش دقت محاسبات جریان گاز، راهکارهایی پیشنهاد و یک الگوی محاسباتی جدید ارائه شد. در پایان پس از کسب مجوز از مسئولان مربوطه و با همکاری واحد کنترل و ابزار دقیق سکو، ابتدا روابط محاسباتی جدید به شکل مناسبی برنامه‌نویسی و سپس در سیستم DCS بارگذاری شد. نتیجه این همکاری سبب شد اختلاف مقادیر محاسباتی تا مقدار زیادی برطرف شود و مقادیر گاز دریافتی، تزریقی و تفکیکی همخوانی بیشتری با یکدیگر داشته باشد.

شانا 

۱۴۰۰/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...