نسخه چاپی

استعفای حریری قوت گرفت/ «نجیب میقاتی» محتمل‌ترین گزینه جانشینی سعد

عکس خبري -استعفاي حريري قوت گرفت/ «نجيب ميقاتي» محتمل‌ترين گزينه جانشيني سعد

منابع لبنانی اعلام كردند كه سعد حریری در دیدار امروز با میشل عون برای استعفای خود برنامه‌ریزی كرده است.


به گزارش نمابه نقل از پایگاه خبری النشره، منابع سیاسی آگاه لبنان اعلام کردند که تحرکات داخلی و خارجی «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور در راستای استعفای وی صورت می‌گیرد و ساختاری که امروز حریری تحویل «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان خواهد داد برنامه‌ای برای فراهم شدن زمینه استعفای اوست.

زمینه‌سازی سعد حریری برای استعفا در دیدار با عون

منابع اشاره کردند که تلاش‌ها برای ترغیب حریری به انتخاب جانشین خود برای مأموریت تشکیل کابینه ادامه دارد؛ ضمن اینکه واشنگتن و ریاض و پاریس باید درباره فردی که به‌عنوان جایگزین سعد حریری معرفی می‌شود، توافق کنند تا شانس موفقیت وی وجود داشته باشد.

منابع مذکور تصریح کردند، اگر حریری از معرفی و یا حمایت از فرد جایگزین خود امتناع ورزد حداقل انتظار می‌رود با فردی که به‌جای او انتخاب می‌شود مخالفت نکند و مانع از انجام مأموریت او در تشکیل دولت نشود.

یک مقام ارشد سیاسی در این زمینه گزارش داد که لبنانی‌ها امیدوار بودند فضا خوش‌بینانه باشد اما واقعیت تلخ است و امور همچنان به‌سمت دشوارتر شدن پیش می‌رود.

منابع آگاه فاش کردند که سعد حریری در دیدار امروز با میشل عون ساختار دولتی با حضور ۲۴ وزیر را ارائه می‌دهد؛ ضمن اینکه شروط قبلی وی که با مخالفت رئیس جمهور و تیم او مواجه شد، همچنان در زمینه توزیع پست‌های وزارتی پابرجاست.

به‌گفته این منابع، بر این اساس ممکن است دیدار امروز سعد حریری با میشل عون باب استعفای نخست وزیر مکلف را باز کند و آنچه اکنون بیش از هر چیزی مدنظر است، سناریوهای بعد از استعفای حریری می‌باشد.

نجیب میقاتی؛ جدی‌ترین گزینه احتمالی جانشینی حریری

روزنامه الاخبار لبنان نیز گزارش داد که تصمیم سعد حریری برای استعفا از مأموریت تشکیل دولت جدی شده است و رایزنی‌ها برای یافتن گزینه دیگر به‌جای او همچنان ادامه دارد، در این میان نام «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشین لبنان بیش از هر گزینه دیگری مطرح می‌شود اما او هنوز تصمیم نگرفته است و اقدام نهایی سعد حریری برای استعفا امروز آغاز می‌شود.

استعفای حریری قوت گرفت

بر اساس این گزارش سعد حریری می‌داند ترکیبی که برای دولت آینده در نظر گرفته است پیشاپیش از جانب رئیس جمهور رد می‌شود و حتی اگر میشل عون و تیم او با شروط حریری موافقت کند احزاب دیگری وجود دارند که معرفی وزرای خود توسط سعد حریری را نمی‌پذیرند. گزینه استعفای حریری به‌اندازه‌ای جدی شده است که «پاتریک دورل» نماینده فرانسه که متحد حریری به‌شمار می‌رود روز گذشته در دیدار با مسئولان لبنانی از گزینه مناسب برای جانشینی حریری صحبت می‌کرد.

علاوه بر آن منابع لبنانی به سفر حریری به قاهره و دیدار وی با «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر که قرار است امروز انجام شود اشاره کرده گفتند اطلاعات نشان می‌دهد که السیسی نیز بعد از شکست در تسهیل روند تشکیل دولت برای سعد حریری به‌همراه فرانسه دیگر قصد ندارد سعد حریری را از تصمیمش برای استعفا منصرف کند و حریری نیز به‌خوبی این را می‌داند.

منابع به روزنامه الاخبار اعلام کردند که حتی تلاش‌های «نبیه بری» رئیس پارلمان نیز برای به تعویق انداختن استعفای سعد حریری دیگر عملی نیست و تلاش برای پیدا کردن یک شخصیت جایگزین برای حریری همچنان پشت صحنه به‌ویژه میان او و نبیه بری انجام می‌شود و طرفین مربوطه تا حدودی درباره نجیب میقاتی توافق کرده‌اند؛ اما به‌دلیل عدم وجود تضمین‌های داخلی میقاتی هنوز تصمیم خود را در این زمینه اعلام نکرده است.

دیدار وزیر تجارت فرانسه با عون و تماس تلفنی مقام روسی با جبران باسیل

همچنین به‌دنبال تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم مقامات لبنانی به‌دلیل تعلل در تشکیل دولت و کشاندن لبنان به‌سمت فروپاشی، تحرکاتی از جانب مسئولان فرانسه در لبنان صورت گرفته است و صبح دیروز «فرانک ریستر» وزیر تجارت فرانسه از بندر بیروت بازدید و با میشل عون و نیز دانشجویان و تجار لبنانی درباره آینده اقتصادی لبنان بحث کرد.

او گفت: ۸۵ میلیون یورو به‌عنوان کمک به بخش‌های مختلف لبنان داده شده است و این علاوه بر عملیات میدانی و بودجه‌ای است که به بازسازی بندر بیروت اختصاص یافته است.

عون نیز اعلام کرد: لبنان از تلاش‌های رئیس‌جمهوری فرانسه برای مساعدت به لبنان جهت عبور از بحران کنونی تشکر می‌کند و می‌دانیم که امانوئل ماکرون توجه دائمی به مسائل سیاسی، انسانی و معیشتی لبنان دارد.

همچنین جبران باسیل نیز یک تماس تلفنی از جانب «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه دریافت کرده است و طرفین در این تماس بر ضرورت تسریع در تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات و جلوگیری از فروپاشی لبنان باشد تأکید کردند و بوگدانف اعلام کرد، هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی لبنان غیرقابل قبول است و نتایج عکس خواهد داشت.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...