نسخه چاپی

كارشناس امور پزشكی:

ضرورت نگاه عدالت محور در وزارت بهداشت دولت سیزدهم

عکس خبري -ضرورت نگاه عدالت محور در وزارت بهداشت دولت سيزدهم

كارشناس امور مسائل پزشكی گفت: نگاه سلامت محور، پیشگیری محور، عدالت در سلامت و نقش حاكمیت در تامین سلامت مردم مهم است. بر اساس این دیدگاه سلامت وظیفه حاكمیت است و نباید از آحاد جامعه برای آن هزینه گرفت و باید با اخذ مالیات از دهك های بالا شرایط آموزش، بهداشت و تامین سلامت را برای مردم مهیا كنیم.


کارشناس امور مسائل پزشکی با اشاره به لزوم تغییر نگرش به حوزه سلامت در دولت سیزدهم گفت: اگر فردی بر اساس همین نگاه كه سال ها حاكم بوده در دولت سیزدهم به مقام وزارت برسد و تحولی در این دیدگاه ایجاد نكند اتفاق موثری در حوزه سلامت رخ نخواهد داد

دکتر علیرضا جلالی کارشناس امور پزشکی در خصوص آسیب‌های موجود در ساختار وزارت بهداشت از سال های گذشته تاکنون گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه سلامت از ابتدای انقلاب تاکنون کپی برداری الگوی بهداشت ما از دستورات سازمان بهداشت جهانی و مدل های کشورهای غربی بود و متأسفانه بومی سازی این مدل اتفاق نیفتاد.

وی تصریح کرد: در قانون اساسی اصل 43 که خیلی هم مترقی است تحت عنوان ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در نظر گرفته شده است؛ اما در عمل در سال های پس از انقلاب بر اساس نگاه لیبرال حاکم، ورود بخش خصوصی به حوزه سلامت مدنظر کارگزاران نظام قرار گرفت. خودگردانی بیمارستان ها و مبتنی بودن درآمد پزشک بر اصل هزینه سازی، سبب تعارض منافع و باعث دور شدن از نگاه عدالت محور شد و عملا نظام ارجاع ناکارآمد شد.

جلالی نگاه فیزیکی به مقوله تحول در حوزه سلامت از سوی متولیان بهداشت و درمان را نگران کننده ارزیابی کرد و گفت: نگاه جدی که همچنان در حوزه سلامت حاکم است و جزو دغدغه ها و نگرانی من است نگاه فیزیکی به مقوله تحول در حوزه سلامت است. گزارش هایی مبنی بر افزایش حقوق ها، تخت های بیمارستانی، ساخت بیمارستان و رشد فیزیکی درمان از سوی وزرا مطرح می‌شود؛ این درحالی است که این نگاه به تنهایی نادرست است.

وی تأکید کرد: سلامت لایه های مختلفی دارد، مطابق نظر سازمان بهداشت جهانی که نگاه دینی ندارد؛ 4 لایه سلامت جسمی، روحی و روانی، سلامت اجتماعی و معنوی وجود دارد. اهمیت سلامت معنوی بر کسی پوشیده نیست و امروز هم who به این امر توجه کرده است، اتصال به نیروی لایزال الهی موجب آسایش و آرامش انسان می شود، ما به این ارکان سلامت در طرح تحول سلامت کم توجهی نموده و فقط به حوزه فیزیکی سلامت دقت کرده ایم، بهداشت، پیشگیری و آموزش و سه رکن اثربخشی و کاهش هزینه های درمان کاملا فراموش شده اند.

دکتر جلالی با اشاره به لزوم تغییر نگرش به حوزه سلامت در دولت سیزدهم گفت: اگر فردی بر اساس همین نگاه که سال ها حاکم بوده در دولت سیزدهم به مقام وزارت برسد و تحولی در این دیدگاه ایجاد نکند اتفاق موثری در حوزه سلامت رخ نخواهد داد؛ بنابراین نگاه سلامت محور، پیشگیری محور، عدالت در سلامت و نقش حاکمیت در تامین سلامت مردم مهم است. بر اساس این دیدگاه سلامت وظیفه حاکمیت است و نباید از آحاد جامعه برای آن هزینه گرفت و باید با اخذ مالیات از دهک های بالا شرایط آموزش، بهداشت و تامین سلامت را برای مردم مهیا کنیم.

۱۴۰۰/۴/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...