نسخه چاپی

برق‌خواران پنهان چه لوازمی هستند؟

عکس خبري -برق‌خواران پنهان چه لوازمي هستند؟

خیلی از مردم هنوز عادت دارند حتی اگر از لوازم برقی استفاده نمی كنند هم آنها را روشن می گذارند البته منظور یخچال نیست اما لوازمی مثل چایی ساز یا سماور برقی، توستر و شارژرها لازم نیست همیشه روشن باشند.




به گزارش نما، امروزه در سرتاسر جهان صرفه جویی در انرژی به ویژه انرژی برق یک واقعیت زندگی برای دوستداران محیط زیست شده است مخصوصا که در این دوره به دلیل گرم‌تر شدن زمین، مردم می بایست همکاری بیشتری در این زمینه داشته و فرهنگ سازی مناسبی برای خانواده ها به جهت صرفه جویی در مصرف انرژی برق هم برای محیط زیست و هم برای کم کردن هزینه هایشان صورت بگیرد.

تابستان داغ امسال نیز باز به یادمان آورده که چه کنیم مصرف انرژی برقمان کم شود بالاخص که به دلیل فشار زیاد به نیروگاه های برق هفتگی شاهد قطع برق در مناطق مختلف کشور هستیم و همین باعث می شود که به یاد داشته باشیم چطور باید خودمان هم در این زمینه دخیل باشیم و سهمی ایفا کنیم. در شماره‌های قبلی موضوع صرفه جویی برق به موضوعات مختلفی که در خانه می توانیم مورد توجه قرار دهیم، پرداختیم حال در این گزارش می خواهیم به آشپزخانه که سهم بزرگی در مصرف انرژی گرمایشی و برق دارد، بپردازیم اینکه چه کنیم مصرف برق در آشپزخانه پایین بیاید.

برق‌خواران پنهان چه لوازمی هستند؟

*آشپزخانه قلب خانه با بالاترین مصرف انرژی

به لحاظ گردش انرژی در بخش های مختلف یک خانه ، آشپزخانه معمولا بیشترین مصرف انرژی را دارد چه اینکه با رعایت موارد مختلف به راحتی می توان این مصرف را با تغییر سبک زندگی و رعایت بیشتر، پایین آورد. مثلا اگر از آن دسته افرادی هستید که حتی اگر لازم ندارید چایی ساز یا سماور برقی و توسترتان روشن است، بهتر است این عادت را ترک کنید و این وسایل را خاموش کنید و موقع استفاده، فقط این وسایل را روشن کنید. البته برخی لوازم برقی مثل یخچال را نمی توان خاموش کرد اما سایر لوازم مثل ماشین لباسشویی یا ظرفشویی و دیگر لوازم را می توان از پریز کشید و موقع استفاده تنها به پریز برق وصل کرد.

برق‌خواران پنهان چه لوازمی هستند؟

برای تهیه این دست لوازم برقی مثل پلوپز، فرگاز و دیگر لوازم برقی بهتر است دقت داشته باشید که آن‌ها را از نوع کم مصرف تهیه کنید و در صورت تعویض نیز به این موارد توجه داشته باشید و همچنین فقط در مواقع نیاز فر خود را قبل از شروع به استفاده گرم کنید و از ماشین لباسشویی یا ظرفشویی تان فقط وقتی استفاده کنید که پر شده باشند. برخی افراد عادت کرده اند تنها برای چند دست لباس یا ظرف هم از این لوازم استفاده کنند که اشتباه است.

بنابراین توصیه این است که به جای شستن ظرف ها و لباس ها با دست و مصرف زیاد آب از ماشین ظرفشویی و لباسشویی حتی‌المقدور استفاده کنید که آب کمی هم مصرف می کند اما اگر این امکان را هم ندارید ظرف هایتان را با مایع ظرفشویی غلیظ و آب گرم، نه داغ بشویید. بهتر است موقع شستن ظرف ها آب را ببندید تا هدر نرود.

برق‌خواران پنهان چه لوازمی هستند؟

*نحوه استفاده از ماشین های لباسشویی و ظرفشویی و یخچال برای صرفه جویی

بهتر است لباس هایی که خیلی کثیف نیستند را با آب سرد بشویید. برای شستن لباس با ماشین لباسشویی از گزینه خشک کن پایین تر استفاده کنید و یا در صورت نیاز لباس ها را در فضای باز خشک کنید. همچنین بهتر است تهویه سقفی یا فیلتر هوا در آشپزخانه داشته باشید تا مجبور نباشید مدام از کولر برای خنک کردن خانه استفاده کنید. از مخلوط کردن و له کردن غذاهای خشک در غذاسازها خودداری کنید چرا که زمان بیشتری برای مخلوط کردن می برند بهتر است آنها را آبکی کنید.

برای محافظت از لوازم برقی آشپزخانه همینطور خوب است که از محافظ ها برای نگه داشتن ولتاژ و حفظ لوازم استفاده کنید. با تاکید بر اهمیت فاصله یخچال و دیوار بهتر است بدانید که حداقل رعایت فاصله ۱۰ سانتی متری یخچال با دیوار باعث کاهش مصرف برق به میزان ۵ کیلو وات ساعت در یک ماه می شود.ضمن اینکه رعایت فاصله به دلیل گردش هوای بهتر، طول عمر دستگاه را بیشتر می کند. دمای مناسب یخچال بین ۵ تا ۷ و دمای مناسب فریزر بین ۱۶ -تا ۱۸ -درجه سانتیگراد است.از پر کردن فریزر و انجماد مقدار زیادی خوراکی بپرهیزید چون همواره برای منجمد نگه داشتن آن برق مصرف می شود.

برق‌خواران پنهان چه لوازمی هستند؟

همچنین خراب بودن پلاستیک دور در یخچال و فریزر باعث افزایش ۲۰ در صدی انرژی مصرفی و هزینه قبض برق خواهد شد. به این دلیل که سرما به صورت دائم از دور در یخچال خارج و برای خنک شدن مجدد، برق مصرف می شود.

برای محفاظت از فرها بهتر است درب فر را خیلی باز نگه ندارید چرا که با هر بار باز کردن بیست و پنج درصد دمای فر از بین می رود. همچنین برای مراقبت از یخچال و صرفه جویی برق نیز بهتر است در نظر داشته باشید که مدام صبح تا شب برای برداشتن آب یا چیزهای کم استفاده درب یخچال نروید بهتر است یک کلمن یا پارچ آب خنک بیرون قرار دهید یا بطری آبی که در فریزر یخ زده و در طول روز می توانید از آن استفاده کنید را بیرون قرار دهید و مدام به درب یخچال نروید تا انرژی هدر برود.از قراردادن ظرف غذای گرم در یخچال خود داری کنید. همانطور که گفته شد استفاده از کلمن آب، مناسبترین روش جایگزین باز و بسته کردن مکرر درب یخچال برای نوشیدن آب خنک است.

همچنین درب یخچال را هم زیاد باز نگه ندارید چرا که هوای سرد آن خارج می شود بهتر است مواد غذایی فاسد نشدنی ها را هم در کابینت ها نگه داری کنید تا برای استفاده از آنها مدام درب یخچال نروید.

برق‌خواران پنهان چه لوازمی هستند؟

برای استفاده از ماشین لباسشویی هم بهتر است در نظر داشه باشید که از مصرف آب و برق بهینه استفاده کنید، در زمان های پیک مصرف از به برق زدن آن خودداری کنید. از خشک کن لباسشویی در روزهای گرم به منظور صرفه جویی مصرف برق کمتر استفاده کنید و لباس ها را در آفتاب خشک کنید. بهترین روز برای شست و شوی لباس ها هم جمعه ها است که مصرف برق در کشور اندکی کاهش می یابد. اگر شستشو و اتوکاری لباس به جمعه ها منتقل شود هزینه ها کاهش می یابد.

*استفاده کمتر از مایکروویو

خیلی از مردم عادت دارند برای گرم کردن نان ، مواد غذایی فریز شده یا هر چیز دیگری در فریزر سریع از مایکروویو استفاده کنند حتی خیلی ها چایشان را هم با مایکروو داغ می کنند، برای مصرف بهینه برق بهتر است که این عادت را ترک کنید و همینطور از اشعه کمتر استفاده کنید بهتر است مواد غذایی فریز شده را زودتر بیرون از یخچال قرار دهید و خود به خود یخ آن ها در گرما باز شوند.

*برق خواران پنهان چه لوازمی هستند؟

وسایل برقی حتی در حالت آماده به کار هم برق مصرف می کنند. خصوصا این حالت در وسایل برقی قدیمی تر مصرف بالاتری است. سیم رابط کلید دار یا کشیدن از برق بهترین راهکار کاهش مصرف برق خواران است.

همچنین خوب است در زمان قطعی برق در خانه لوازم برقی را از پریز خارج کنید تا صورت نوسان برق لوازم کمتر مورد آسیب و تهدید قرار بگیرند.

ساعت اوج مصرف یا پرباری در ماه های گرم چون تابستان، ۱۲ تا ۱۸ است که با رعایت این موارد می توان مصرف را در این ساعات به حداقل رساند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۴/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...