نسخه چاپی

حبیب‌زاده در گفتگو با نما:

مدیریت فضای مجازی به معنای فیلترینگ نیست

عکس خبري - مديريت فضاي مجازي به معناي فيلترينگ نيست

كارشناس رسانه و كارشناس مسائل سیاسی گفت: البته مدیریت فضای مجازی به معنای مسدودسازی و فیلترینگ نیست، یلكه به معنای ساختارمند و اصولی كردن استفاده از این فضاست.

قاسم حبیب‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره راه‌های تشخیص صحت اخبار دقیق از اخبار دروغ در فضای مجازی گفت: در فضای مجازی اخبار درست و غلط به هم آمیخته است و کم نیستند افرادی که بدون تحقیق راجع به صحت و سقم یک خبر، اقدام به بازنشر آن می‌کنند و بدون آنکه بدانند یا بخواهند عمله جنگ روانی دشمن علیه ملت خود می‌شوند.

وی با بیان اینکه راه‌های مختلفی برای بررسی صحت یک خبر وجود دارد که ساده‌ترین آن مراجعه به خبرگزاری‌های رسمی داخلی و روزنامه‌های معتبر است، اظهار داشت: نمی‌خواهیم بگوییم هر خبری در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها درست است، اما نسبت به اخباری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند از اعتبار بالاتری برخوردارند، چرا؟ چون آنها باید پاسخگوی صحت و سقم آن خبر باشند.

این تحلیل‌گر سیاسی توصیه کرد: لذا توصیه می‌شود کاربران و خوانندگان فضای مجازی اخبار خاصی را که در شبکه‌های مجازی مشاهده می‌کنند و یا در پی اعتبارسنجی یا بازنشر آن اخبار هستند، ساده‌ترین راه پیگیری درستی آن خبر، مراجعه به خبرگزاری‌ها رسمی است، اگر آنها نیز آن را منتشر کرده بودند، می‌توان اطمینان بیشتری به آن خبر پیدا کرد و اگر هیچ خبرگزاری با آن نپرداخته بود، احتمال دروغ بودن آن خبر بسیار زیاد است.

حبیب‌زاده بیان داشت: فضای مجازی مزیت و معایب بسیاری دارد که اگر استفاده صحیح از آن شود و برای آن برنامه‌ریزی وجود داشته باشد، می‌تواند منافع ملی کشور را تأمین کند و به ابزاری برای آگاهی تبدیل شود، اما اگر استفاده غیرصحیح از آن شود و بدون برنامه به حال خود رها شود، قطعاً زیان‌بار است. کشورهایی که امروز توانسته‌اند فضای مجازی را مدیریت صحیح کنند، موفق بوده‌اند و از امنیت بالایی برخوردار هستند؛ لذا ما هم باید این فضا را مدیریت کنیم، البته مدیریت فضای مجازی به معنای مسدودسازی و فیلترینگ نیست، یلکه به معنای ساختارمند و اصولی کردن استفاده از این فضاست و قطعاً کسی به دنبال فیلترینگ نیست و همه می‌دانیم که فضای مجازی میلیون‌ها شغل ایجاد کرده است.

۱۴۰۰/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...