نسخه چاپی

۵ دلیل شكست غرب در جنگ افغانستان

عکس خبري -? دليل شکست غرب در جنگ افغانستان

فرصت زیادی تا پایان تكمیل روند نظامیان خارجی از افغانستان باقی نمانده است، اما پرسش‎های مهمی در مورد این جنگ همچنان وجود دارند.


به گزارش نما، عقب نشینی و خروج آمریکا و ناتو از افغانستان، روایتی از شکست است که غالبا تکرار شده و نیازی به پیشگویی نداشت.

با وجود نزدیک شدن به ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور)، موعد خروج نظامیان غربی از افغانستان، پرسش‎های مهمی همچنان بی پاسخ مانده است.

پایگاه «پرینت» در یادداشتی، ۵ دلیل اصلی شکست غرب در جنگ افغانستان را اینگونه فهرست کرد:

- بهترین‌های غرب به اندازه کافی خوب نبودند: محاسبه تاثیر اعزام ۳ هزار و ۵۰۰ سرباز بین المللی در کنار ۲۰۰ هزار سرباز افغانستانی برای مبارزه با طالبان درست از آب درنیامد.

بهانه معمول این است که جنگ آمریکا علیه عراق، تمرکز واشنگتن در جنگ علیه طالبان را از بین برد؛ اما این بهانه توضیح نمی‌دهد که چرا افزایش شمار نظامیان هم نتوانست به ثبات در افغانستان منجر شود؛ بنابراین باید گفت، سران غربی فاقد استراتژی و صبر لازم برای جنگ طولانی مدت بودند.

- برنامه‌ای وجود نداشت: برنامه غرب در جنگ افغانستان تکراری از تغییر مقام‌ها تحت تاثیر واقعیت‌های موجود بود.

در واقع، غرب تحت تاثیر وقایع، به جنگ سالاری محلی تبدیل شد؛ ضمن اینکه انرژی کمی برای برقراری صلح صرف شد.

- راه حل‌های نادرست ارائه شد: غرب گذشته از اشتباه محاسباتی در ارزیابی توانایی خود، گرفتار منافع شخصی شد که راه حل‌های نادرستی را در پی داشت.

- مخالفت همسایگان افغانستان با حضور غربی‌ها در این کشور: پیچیدگی روابط آمریکا و غرب با همسایگان افغانستان به ویژه هند و پاکستان نقش مهمی در تحولات داخلی افغانستان و در نهایت شکست غرب در جنگ افغانستان داشت.

- عدم موفقیت غرب در توزیع کمک‌های توسعه‌ای افغانستان: ناتوانی غرب در مدیریت کمک‌های بین المللی جهت توسعه افغانستان، فساد را در این کشور رقم زد.اما آنچه که در پایان ۲ دهه جنگ آمریکا در افغانستان اهمیت دارد، این است که افغانستان باید خود، راهش را پیدا کند؛ زیرا خروج غرب از این کشور، شکستی را روایت می‌کند که باصطلاح ارزش‌های غرب و اتحاد آن را زیر سوال برده است.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۵/۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...