نسخه چاپی

تاملی درباره نحوه بیان شبهات تاریخی محرم؛

در زمین شیطان بازی نكنیم!

عکس خبري -در زمين شيطان بازي نکنيم!

كشتی نجات امام اوسع و اسرع است و حضرت مظهر رحمت واسعه خداست و شیطان برای رسیدن به هدف خود كه گمراهی خلق است با مانعی عظیم به‌نام محرم و مجالس حسینی مواجه است. یكی از روش های شیطان نیز شبهه افكنی و ایجاد تردید در اصل حق‌ و باطل است كه باید در نوشتن ها و بازنشرهایمان بسیار مراقب این مساله باشیم كه یار ابلیس نباشیم!

حجت‌الاسلام علی تبریزی- همه ساله در ایام محرم نکات فراوانی توسط نویسندگان و پژوهشگران نگاشته می‌شود که بسیاری از آنها به نقد و بررسی مباحث تاریخی است. با گسترش فضای مجازی برخی مقالات با عناوینی همچون آسیب شناسی، خرافات، بدعت های عاشورا و... بیش از سایر مطالب بازنشر می‌شوند.

شاید نیت نویسندگان این مباحث مختلف و چه بسا بعضی با هدف مقابله و ضربه زدن به اصل حماسه عاشورا باشد. اما برخی نیز به صرف یک تحقیق ساده و اولیه برخی وقایع را زیر سوال می‌برند و خرافه می‌پندارند اما آیا می‌توان به همین سادگی چنین اظهارنظرهایی کرد؟ صد البته که دفاع صحیح از حقایق تاریخی پسندیده و لازم است اما زیاده روی و ساده انگاری در این مسیر نیز لطمات جبران ناپذیری بر باورهای دینی جامعه خواهد زد. لذا به بیان چند نکته در این مجال خواهیم پرداخت.

اولین مساله که باید توجه داشت این است که مراقب باشیم در زمین شیطان بازی نکنیم! چون کشتی نجات امام اوسع و اسرع است و حضرت مظهر رحمت واسعه خداست و شیطان برای رسیدن به هدف خود که گمراهی خلق است با مانعی عظیم به‌نام محرم و مجالس حسینی مواجه است. یکی از روش های شیطان نیز شبهه افکنی و ایجاد تردید در اصل حق‌ و باطل است که باید در نوشتن ها و بازنشرهایمان بسیار مراقب این مساله باشیم که یار ابلیس نباشیم!

معنای دقیق تحریف واژگونی و برعکس جلوه دادن حقایق است. حال اگر مورخی واقعه یا مطلبی را نقل کرده باشد که سند دقیقی ندارد نمی‌توان به صرف این ضعف سندی آن‌را تحریف برشمرد یا حتی تکذیب کرد. خود تکذیب هم نیازمند دلایل متقن و قطعی و محکم است. ضمن اینکه سیره بزرگان این است که نقل از مورخ صاحب علم برای پذیرش چنین وقایعی کفایت می‌کند مگر اینکه با دلیل مسلم بتوان آن‌را رد کرد.

نکته بعدی در خصوص بدعت است. بدعت آنجاست که کسی موضوع و عنوان جدیدی به شرع اسناد بدهد. اما برای مثال درباره عزاداری بر سیدالشهدا که اصل موضوع یک عنوان مسلم دینی است نمی‌توان افزودن برخی جزئیات را بدعت برشمرد. شاید مثلا در دورانی سینه زدن یا زنجیر زدن مصداق عنوان جزع و عزاداری باشد و در دوره ای دیگر نباشد. حتی در بحث حرمت آسیب رساندن به بدن باید به دقت درباره مصادیق تامل شود زیرا اگر بنا باشد این عنوان مطلق باشد و هر آسیب جزئی را شامل شود آنگاه بسیاری از اعمال روزمره ما نیز مشمول این حکم حرمت خواهند شد!

نکته پایانی اینکه یقینا ما نیز مخالف ورود هر سخن و هر عملی بدون پشتوانه و تایید علما در دین هستیم لکن در نقطه مقابل نیز نباید به هر دلیل ساده ای اجازه مخالفت و شبهه افکنی بدهیم تا مبادا این حماسه عظیم جهانی دچار خدشه گردد.

۱۴۰۰/۵/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...