نسخه چاپی

بازگشت مشاور ارشد «بن لادن» به افغانستان

عکس خبري -بازگشت مشاور ارشد «بن لادن» به افغانستان

یك نشریه اماراتی مدعی بازگشت یكی از مشاوران ارشد «اسامه بن لادن» سركرده سابق گروه تروریستی القاعده به افغانستان در روزهای اخیر شد.


به گزارش نما، یک نشریه انگلیسی‌زبان اماراتی دوشنبه مدعی شد که دستیار ارشد «اسامه بن لادن» بنیانگذار القاعده دو هفته پس از تسلط طالبان بر این کشور بر ولایت «ننگرهار» در شرق افغانستان به این کشور بازگشته است.

ویدئویی که توسط نشریه اماراتی «نشنال» تایید شده است نشان می‌دهد که «امین الحق» دستیار ارشد اسامه بن لادن سوار بر یک خودرو حین عبور از یک ایست بازرسی با استقبال پرشور طرفداران مواجه می‌شود. الحق، ۶۱ ساله، یکی از عوامل اصلی القاعده در دهه ۱۹۹۰ بود وهنگامی که پس از حمله ۲۰۰۱ آمریکا به رهبری آمریکا در کوه‌های «توره بوره» نزدیک مرز پاکستان مخفی شد، به عنوان رئیس امنیتی بن لادن خدمت می‌کرد.

او در سال ۲۰۰۸ در پاکستان دستگی، اما سال ۲۰۱۱ آزاد شد. گفته شده که او پیش از تصرف کابل توسط طالبان در یک کمیسیون برای آزادی شبه نظامیان بازداشتی فعالیت می‌کرد.

الحق همچنین یکی از اعضای برجسته «حزب اسلامی» بود که در سال ۱۹۷۰ در افغانستان برای مبارزه با کمونیسم و ​​حزب سوسیالیست دموکراتیک خلق افغانستان در این کشور تاسیس شد.

«مایکل اسمیت» تحلیلگر تروریسم و ​​کارشناس گروه‌های افراطی گفت که الحق در بین تندروهایی که از القاعده حمایت می‌کردند به عنوان یک شخصیت نمادین شناخته می شد.

اسمیت به نشنال گفت: «بازگشت عامدانه الحق به افغانستان توسط القاعده برای نشان دادن استحکام و دوام این گروه و بدین مفهوم است که می‌توان از یک جنگ جهانی با دشمنان مجهز به منابع بیشتر و فناوری برتر نیز جان سالم به در برد».

وی گفت که رویدادهای کنونی این دلیل را تقویت می‌کند که چرا برای منافع راهبردی بلند مدت ایالات متحده، همه متحدان ناتو و همچنین بسیاری از دولت‌ها در خاورمیانه و آسیای جنوبی معرفی کردن طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی بسیارمشکل بوده است.

به نوشته این وبگاه،کارشناسان هشدار داده‌اند که سقوط دولت افغانستان به معنای تجدید حیات القاعده است که مسئولیت حملات ۱۱ سپتامبر به مرکز تجارت جهانی و پنتاگون را برعهده گرفت.

«عبدالسید» کارشناس مستقل در زمینه افراط گرایی، سیاست و امنیت در منطقه افغانستان و پاکستان در این زمینه گفت، حتی قبل از تصرف کابل در ۱۵ اوت، هیچگاه جدایی بین طالبان و القاعده رخ نداد.

وی افزود: «هردو به هم نزدیک هستند و روابط صمیمانه ای عمیق‌تراز قبل از ۱۱ سپتامبر دارند. آنها به طور کامل از یکدیگر حمایت می‌کنند. رهبری طالبان همیشه گفته که آنها در مذاکرات سیاسی با ایالات متحده هیچ تعهدی نداده‌اند که القاعده یا هر گروه یا افراد دیگری مجوز فعالیت در افغانستان را نداشته باشند. طالبان فقط تضمین کردند که القاعده از خاک افغانستان علیه آمریکا و متحدانش استفاده نخواهد کرد.القاعده در آینده عمق راهبردی دولت طالبان را تشکیل خواهد داد.»

به نوشته نشنال، هسته مرکزی القاعده از زمان حمله آمریکا و کشته شدن بن لادن در سال ۲۰۱۱ بسیار ضعیف شده است ، اما این گروه تروریستی در چندین منطقه، عمدتا آفریقا، جنوب آسیا و شبه جزیره عربستان هسته‌هایی شکل داده است. القاعده در حال حاضر توسط «ایمن الظواهری» مصری که از سوی ایالات متحده متهم به بمبگذاری در سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیاست، هدایت می‌شود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۶/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...