نسخه چاپی

بخشایش اردستانی در گفتگو با نما مطرح كرد؛

پیش‌بینی سه سناریو درباره انفجار فرودگاه كابل

عکس خبري -پيش‌بيني سه سناريو درباره انفجار فرودگاه کابل

كارشناس مسائل منطقه و نماینده ادوار مجلس در خصوص انفجار فرودگاه كابل سه سناریو را مطرح كرد.


احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار نما، درباره انفجارفرودگاه کابل اظهار داشت: راجع به انفجاری که در کابل به وجود آمد چند سناریو قابل تصور است. نخست اینکه میان طالبان و داعش خیلی تفاوتی وجود ندارد؛ به خاطر اینکه حدود سه چهار هزار نفر در میدان فرودگاه کابل جمع می‌شدند که با چراغ سبز آمریکایی‌ها و غربی‌هخا وارد فرودگاه شدند تا افغان‌ها را به دلیل همکاری با آنها به قطر، امارات یا آمریکا منتقل کنند و خود افغان‌ها هم به دلیل مشکلات موجود در افغانستان تمایل شدیدی به مهاجرت از کشورشان دارند؛ بنابراین طالبان برای تلافی چراغ سبز آمریکا، تحت پوشش داعش دست به اقدام تروریستی در فرودگاه کابل زد تا به آمریکایی‌ها نشان دهد که در این 20 سال ایالات متحده نه‌تنها موفق شده تروریسم را از بین ببرد بلکه تروریسم همچنان وجود دارد.

وی در خصوص سناریوی دوم گفت: سناریوی دوم این است که خود آمریکایی‌ها و سازمان جاسوسی آمریکا بخشی از داعش را که در گواتر پاکستان مستقر هستند، تحریک کرده تا عملیاتی را در فرودگاه کابل انجام دهد و چند نفر جان ببازند و بعد آمریکا به کشورهای دنیا به خصوص خاورمیانه و کشورهای نفت‌خیز نشان دهد که داعش هنوز از بین نرفته و تنها کشوری که می‌تواند داعش را نابود کند، خود آمریکاست؛ لذا آمریکا از این طریق به دنبال توجیه‌پذیر کردن حضورش در کشورهای منطقه است و از دیگر کشورها می‌خواهد که از او برای دفاع از امنیتشان دعوت به عمل آورند.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: سناریوی سوم این است که واقعاً داعش این کار را انجام داده است. بالاخره داعش هم علاقه‌مند است که سری در سرها در بیاورد و و قتی می‌بیند که طالبان به راحتی کابل را تصرف کرده به دنبال سهم‌خواهی از حکومت آینده افغانستان است و با انجام عملیات تروریستی اخیر هم می‌خواست اثبات کند که حضور فعال در منطقه دارد.

بخشایش اردستانی گفت: تنها کشوری که از انفجار فرودگاه کابل سود می‌برد، پاکستان است؛ چون پاکستان طوری اقدام می‌کند به محض اینکه آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند، دولت دست‌نشانده آنها، کار را به دست بگیرد.

۱۴۰۰/۶/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...