نسخه چاپی

حضور زنان در شهرداری پررنگ می‌شود؟

عکس خبري -حضور زنان در شهرداري پررنگ مي‌شود؟

عضو شورای شهر تهران توضیحاتی درباره پست قائم مقامی، وضعیت حمل و نقل عمومی، نقش زنان در شهرداری تهران، اشاعه فساد اداری و اختلاف نظر در شورای ششم ارائه داد.


به گزارش نما، انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد.این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششمی‌ها در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت. اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند.زاکانی بعد از تایید و حکم وزیر کشور، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تا ابلاغ این حکم علیرضا جاوید سرپرست شهرداری تهران است البته گفته می شود قرار است تا پایان هفته و بزودی حکم شهردار جدید ابلاغ شود.

اما تهران اکنون روزهای سیاه کرونایی را به سر می برد و وضعیت بحرانی دارد. به گفته مسوولان بهشت زهرا (س) ۴۰ درصد کل متوفیان کشور در تهران تطهیر می‌شوند. تعداد مرگ‌های کرونایی که قبل از آغاز پیک جدید بین ۳۰ تا ۳۵ متوفی بود که این عدد در حال حاضر افزایش بسیار چشم‌گیری پیدا کرده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۴۰ درصد رسیده است و با همه تذکرات و اخبار ناخوش کرونایی، باز جماعت بسیاری از رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی امتناع می‌کنند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نقشه رنگ‌بندی جدید کشور از امروز به این صورت است که ۳۰۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارد. به گفته مسوولان ستاد مقابله با کرونا در مورد اثربخشی واکسیناسیون در تهران به طور محسوس شاهد کاهش بستری و مرگ و میر در گروه سنی بالای ۶۰ سال هستیم. همچنین بالاترین میزان فوتی ها در گروه سنی ۵۵ تا ۶۰ سال و بعد از آن ۵۰ تا ۵۵ سال در پیک پنجم است. مدتی است که بهشت‌زهرای تهران هم آرایش بحرانی به خود گرفته چرا که حدود نیمی از مبتلایان و متوفیان کرونا مربوط به پایتخت است.

سوده نجفی یکی از اعضای شورای ششم شهر تهران است. وی ۴۳ ساله و دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دارد، مدرس دانشگاه و مولف کتاب در زمینه مدیریت است. همچنین نجفی در کارنامه و سوابق اجرایی و پژوهشی خود مشاور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، مدیر حوزه سلامت، رئیس اندیشکده حکمرانی تهران(شهری)، معاون بانوان و امور خانواده شورای ائتلاف تهران، عضو شورای مرکزی و معاون امور بانوان جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی را دارد.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله پست قائم مقامی، وضعیت حمل و نقل عمومی، نقش زنان در شهرداری تهران، اشاعه فساد اداری، کودکان کار، کرونا و اختلاف نظر در شورای ششم با سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته سلامت و مخبر کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم تهران به بحث و گفت وگو نشستیم که جزویات آن به شرح ذیل است.

دستیار مدیران که در سایر رده‌های کارشناسی مشغول به خدمت می شوند

موضوع دستیار مدیران یکی از مباحث پرحاشیه در مدیریت شهری سابق بود و حتی این موضوع انتقاد برخی از اعضای شورای پنجم را هم به همراه داشت. برخی در حال حاضر معتقد به تغییر در این موضوع و بازنگری در بکارگیری دستیار مدیران هستند. نظر شما در این زمینه چگونه است؟

دستیارانی که تخصص و تجربه کافی دارند، متناسب با شایستگی و توانمندی‌هایشان در دوره جدید مدیریت شهری از دانش و تجربیات‌شان استفاده خواهد شد و دستیارانی هم که دارای تجربه کافی نیستند، در سایر رده‌های کارشناسی مشغول به خدمت تا باکسب تجربه و دانش لازم سلسله مراتب ارتقاء را طی کنند.


پیشبرد بهتر اهداف و هم اندیشی شهردار و شورای شهر دو شرط بازگشت پست قائم مقامی

بازگشت پست قائم مقامی طی هفته های با واکنش ها و نظرات موافق و مخالف همراه شده نظر شما در این باره چیست؟

در مورد بازگشت پست قائم‌مقامی، با هم‌اندیشی شهردار و شورای شهر با بررسی نقاط قوت و ضعف این پست، اگر این پست به پیشبرد بهتر اهداف شهرداری کمک می‌کند ان‌شاءلله تصمیم درست و مناسبی در این خصوص گرفته می شود.

عدم مدیریت درست منابع موجود شهرداری/تأثیرگذارترین اهرم‌های کاهش آلودگی هوا

حال حمل و نقل عمومی این روزها همزمان با جولان کرونا خوب نیست و مسافران زیادی از این وضعیت گلایه مندهستند رویکرد شورا و مدیریت شهری جدید در این زمینه چیست؟

در دوره پنجم مدیریت شهری شاهد آهنگ کند توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین اهرم‌های کاهش آلودگی هوا و ترافیک بوده‌ایم این مسئله دلایل مختلفی داشته است از عدم همکاری دولت با شهرداری جهت توسعه زیرساخت حمل و نقل عمومی گرفته تا عدم مدیریت درست منابع موجود شهرداری، ان‌شاءلله شهردار تهران در دوره جدید مدیریت شهری با همکاری و مساعدت دولت عزمی راسخ در زمینه بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی خواهند داشت.تهران شهری پرجمعیت و مهاجرپذیر بوده و روزبه‌روز هم به آمار جمعیتی آن افزوده می‌شود، پس بنابراین باید برای حمل و نقل عمومی پایتخت از جمله مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی اقداماتی عاجل انجام داد.

مهمترین دلیل اشاعه فساد اداری/فساد ستیزی کارنامه خوب شهردار جدید تهران

بسیاری تاکنون درباره دیو هفت سر فساد در شهرداری تهران هشدار داده اند نظر شما درباره این موضوع چیست و آیا علیرضا زاکانی، شهردار جدید پایتخت می تواند با فساد مقابله کند؟

همانطور که مستحضرید مهمترین دلیل اشاعه فساد اداری نبود ساختارهای شفاف و روشن انجام امور در سازمان‌هاست در محیط‌های اداری غیر شفاف و مبهم امکان کج‌روی های اداری افزایش می‌یابد انجام رفتارهای فسادآلود تسهیل می‌شود و این مختص شهرداری تهران به تنهایی نیست متاسفانه بسیاری از سازمان‌ها درگیرمسئله فساد اداری هستند و به جرات می‌توان ادعا کرد موثرترین و کاراترین شیوه‌های مختلف با فساد اداری خروج از فضای تاریک و شفاف سازی محیط و ساختارهای اداری است .با توجه به کارنامه و روحیه‌ای که از علیرضا زاکانی شهردار تهران سراغ داریم قطعاً برنامه‌ای برای مبارزه با فساد در شهرداری تهران خواهند داشت که انشاالله بتوانند همچون گذشته در حوزه فساد ستیزی کارنامه خوبی در شهرداری تهران به جا بگذارند.

زنان پایه های نظام اجتماعی اند/ تعداد زنان در پست های عالی مدیریتی در شهرداری تهران کم است

نقش زنان در شهرداری تهران را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران کشوری است که از دیرباز بر جایگاه زنان در اجتماع احترام گذاشته و همچنین در دین اسلام نیز بیش از هر آئین دیگری بر اهمیت نقش زنان و بهره گیری از توانایی‌های بالقوه آنان تأکید داشته است. زن از پایه های نظام اجتماعی است و امروزه شاهد تاثیرگذاری هرچه بیشتر زنان در عرصه‌های سیاسی، علمی و اجتماعی هستیم.

به دنبال افزایش شمار زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران هستیم/توانمندی سازی زنان یکی از پیش نیازهای توسعه پایدار است

امروزه توانمندسازی زنان و مشارکت آنان در فرآیند تصمیم‌گیری و مدیریت جامعه یکی از پیش‌نیازهای توسعه پایدار است که کشور ما نیز بدان نیازمند است و شهرداری تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست، کارکنان زن نقش به سزایی در پیشبرد اهداف شهرداری دارند اما متاسفانه تعداد زنان در پست های عالی مدیریتی در شهرداری تهران کم اند البته این به معنای نگاه جنسیتی به موضوع نیست، در دوره جدید مدیریت شهری ان شالله با مساعدت شهردار جدید تهران به دنبال فراهم‌سازی راهبردهای مناسب برای رفع کاستی‌ها و افزایش شمار زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران هستیم.

ارتقا جایگاه و مناصب اداری زنان در شهرداری تهران

انشاالله با شناسایی عامل های پدیدآورنده این وضع یعنی حضور کمرنگ زنان در پست های مدیریتی، برنامه ای در جهت توانمندسازی کارکنان زن شهرداری تهران به منظور ارتقاء جایگاه و مناصب اداری آنها خواهیم داشت.

توجه مدیریت شهری جدید به موضوع مقابله با کرونا

کمیسیون سلامت شورای شهر ششم اخیرا فعالیت خود را آغاز کرده است نظر شما به عنوان عضوی از این کمیسیون در مقابله با کرونا توسط مدیریت شهری چیست؟

موضوع کرونا یک مسئله و مشکل جهانی است و فقط مختص ایران و یا تهران نیست. بیش از ۱۹ ماه است که مردم با این ویروس منحوس گرفتار شده‌اند و نه تنها شهرداری بلکه بسیاری از سازمان‌ها با همکاری یکدیگر می‌توانند برنامه‌های دقیق‌تر را ایجاد کنند. خوشبختانه در هفته های اخیر این موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفته و شهرداری در اختصاص فضا برای واکسیناسیون اقدامات گسترده ای را آغاز کرده است و امیدواریم با تسریع هرچه بیشتر در امر واکسیناسیون شاهد مقابله هرچه بهتر با این بیماری باشیم. کارکنان بهشت زهرا (س) هم شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند و این قشر زحمت‎کش تطهیرگر باید بتوانند از مزایا و بازنشستگی پیش از موعد بابت شغل زیان‎آور خود استفاده کنند. ان‌شاءالله با چهار سال خدمتگزاری تلاش خواهیم کرد در حوزه های مختلف در شهر شرمنده شهروندان نباشیم.

رویکرد شما در مورد پدیده کارتن خوابی، دستفروشی و کودکان کار چگونه است؟

ببینید به هر حال در کشور ما مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و سازمان‌ها و نهادهای مختلفی متولی رفاه اجتماعی هستند.در جوامعی که سیستم‌های رفاه اجتماعی، کمرنگ‌تر است و دهک‌های پایین مورد حمایت اجتماعی قرار نمی‌گیرند، مسائل اینچنینی هم جدی‌تر و بیشتر است. موضوع کودکان کار و دستفروشان هم به صورتی است که ساماندهی این قضیه متولی خاصی ندارد. این قضیه نیاز مدیریت یکپارچه شهری دارد، بنابراین باید بتوانیم از طریق جلسات مشترک راهکارهای عملی و کاربردی را اجرایی سازیم که سال های اخیر مدیریت شهری نتوانسته در این زمینه رویکرد موفقی داشته باشد و نتیجه مثبتی هم حاصل نشده است. در مورد دستفروشان هم بحث کارآفرینی اجتماعی می‌تواند مؤثر واقع شود. ما با یک نگاه ملی و اجماعی در دوره جدید مدیریت شهری امیدواریم با همکاری سازمان‌های مردم نهاد، سازمان بهزیستی و سایر سازمان‌های مرتبط با رفاه اجتماعی شهروندان، بتوانیم تمام تلاشمان را در جهت کاهش این مساله اجتماعی انجام دهیم.

شهرداری تهران مستقیم نمی‌تواند اشتغالزایی کند، ولی نقش تسهیل‌گری مدیریت شهری در اشتغالزایی غیرقابل انکار است. می‌توان در کنار کمیته امداد، ستاد اجرائیات فرمان امام(ره)، بهزیستی و سایر دستگاه‌ها به حوزه اشتغالزایی ورود کنیم، البته نظر ما فقط برای افرادی مانند زنان سرپرست خانوار نیست.

آسیب‌های اجتماعی زمانی قابل کاهش است که برنامه‌ای برای افراد داشته باشیم تا معتاد بهبودیافته به طور مثال مجدد وارد چرخه اعتیاد نشود و راهکارهای ایجابی را به جای برنامه‌های سلبی باید اجرایی کنیم. همچنین مباحث مشاوره خانواده در این زمینه حائز اهمیت است و در صورتی که این افراد و یا زنان بدسرپرست اگر برایشان اشتغالزایی شود، آسیب‌های جامعه کاهش می‌یابد.

همزمان با آغاز فعالیت شورای ششم خبرهایی از اختلاف نظر در شورای جدید در فضای مجازی منتشر شده است و برخی اعضای شورا هم این موضوع را تایید کرده‌اند. علت اختلافات چیست و نظر شما در این زمینه چگونه است؟

اختلاف نظر برای همکاری خلاقانه یک تیم ضروری است بدون اختلاف نظر تلفیق ایده ها یا بحث در موضوعات مختلف اتفاق نمی افتد و ان شاء الله این اختلاف نظرها در کنار دوستی و مودتی که در بین اعضای شورای ششم وجود دارد منشا خیر و برکت برای تهران و شهروندان تهرانی خواهد بود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...