نسخه چاپی

نتایج اولیه بررسی فرونشست تهران اعلام شد/ ماهانه 30 میلی مترو فرونشست در جنوب غرب پایتخت

عکس خبري -نتايج اوليه بررسي فرونشست تهران اعلام شد/ ماهانه 30 ميلي مترو فرونشست در جنوب غرب پايتخت

نتایج اولیه بررسی فرونشست تهران اعلام شد.برخی از اعضای شورای شهر تهران می‌گویند جنوب غرب تهران ماهانه ۳۰ میلی متر فرونشست دارد.

به گزاش نما، رئیس بخش فرونشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید، تهران سالی ۲۴ سانتی‌متر فرونشست می‌کند.اعضای شورای شهر بر لزوم پیگیری پدیده فرونشست‌ تاکید دارند و رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران هم معتقد است فرونشست معضل جدی ۱۰ ساله آینده تهران است و ۱۳ دستگاه باید با هم برای مقابله با این معضل همکاری کنند.

حدود دو سال پیش، انوشیروان محسنی‌بندپی استانداروقت تهران در جلسه مدیریت بحران پایتخت اعلام کرد: تهران روزی یک میلی‌متر نشست می‌کند و باید هر چه سریع‌تر نسبت به پاک‌کردن سفره‌های زیرزمینی اقدام شود همچنین شن‌چاله‌ها باید هر چه زودتر شناسایی و با رعایت موارد ایمنی، خطرپذیری آنها را به حداقل برسانیم تا کمک شود از طریق برخی از کانال‌ها آب به سمت دشت‌هایی که فرونشست دارند هدایت کنیم.

بنا به تعریف یونسکو، فرونشست عبارت است از فرورریزش و یا نشست سطح زمین که به علت های متفاوتی در مقیاس بزرگ روی می‌دهد. به طور معمول این اصطلاح به حرکت قائم رو به پایین سطح زمین گفته‌می‌شود. عوامل متعددی باعث ایجاد این پدیده می‌شود. از جمله این پدیده‌ها آب شدگی یخ‌ها، حرکت آرام زمین، خروج گدازه و عملیات انسانی نظیر معدن کاری یا برداشت آب زیرزمینی و نفت است.

پیگیری ویژه شورای شهر تهران درباره موضوع فرونشست

درباره این موضوع به سراغ احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران رفتیم، وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: تیم تخصصی دراین راستا در حال رصد و ارزیابی است و شورای شهر تهران هم به صورت ویژه این موضوع را پیگیری کرده است که نتایج اولیه حاصل شده است.

وی افزود: شهروندان توجه داشته باشند که قضیه فرونشست با فروریزش متفاوت است. فرونشیت بر اثر پدیده‌هایی مانند خشکسالی و خشک شدن حفره‌های زیرزمینی به صورت تدریجی و نه آنی ایجاد می شود.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اما فروریزش بر اثر فعل و انفعلات مختلف مانند مباحث عمرانی ناشی از مثلا حفر تونل مترو یا نشت لوله‌های زیر زمینی و ترکیدگی لوله آب ایجاد می‌شود.

صادقی گفت: اینکه گفته می شود تهران روزانه یک میلی‌متر فرونشست دارد مربوط به جنوب غرب تهران است

نتایج رصد اخیر سنسورهای تعبیه شده برای بررسی میزان فرونشست/تنها جایی که فرونشست قابل توجه مشاهده شده حریم جنوب غربی تهران است.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران هم نتایج رصد اخیر سنسورهای تعبیه شده برای بررسی میزان فرونشست زمین را اعلام کرد و بیان داشت: به استناد آمار سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و سنسورهایی که در دو سال اخیر نصب شده و میزان فرونشست شهر را رصد می‌کند، تنها جایی که فرونشست قابل توجه مشاهده شده حریم جنوب غربی تهران است.

در محدوده شهری فرونشست قابل اعتنایی نداریم

بابایی با بیان اینکه در محدوده شهری فرونشست قابل اعتنایی نداریم و حداکثر به یک یا دو سانتی متر می‌رسد، خاطرنشان کرد: این فرونشست‌ها بیشتر در اطراف تهران بوده و به دلیل برداشت بی‌رویه آب برای مصارف کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به پیشرفت فاضلاب شهر تهران برداشت آب زیر زمینی کاهش یافته است چراکه آب تصفیه‌خانه‌ها به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حق‌آبه سد که به این بخش اختصاص پیدا می‌کرد به آب شرب تهران اضافه می‌شود، تأکید کرد: برداشت از چاه‌ها در این مناطق کمتر شده که هم کیفیت آب را افزایش داده و هم خطر فرونشست‌ها را کاهش داده است.

پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بحران کمی آب و فرونشست زمین می‌گوید: در ماه‌های اخیر خبرهای بسیار بدی از سراسر کشور به ویژه مناطق تاریخی ما مانند استان‌های فارس و اصفهان در زمینه فرونشست زمین می‌رسد و هر روز شکل خطرناک‌تری به خود می گیرد. ما با یک بحران جدی مواجه هستیم. در همین تهران هم چند مورد فرونشست زمین داشته‌ایم.

شهرداری تهران به تنهایی مسؤول مقابله با فرونشست نیست

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم در این زمینه گفت:‌ شهرداری تهران به تنهایی مسؤول مقابله با فرونشست نیست و این موضوع یک مسأله فرابخشی است و حدود ۱۳ دستگاه مسؤولیت مقابله با آن دارد. طی جلساتی که با دستگاه‌های مختلف انجام گرفته مصوباتی حاصل شده که باید اقدامات لازم جهت اجرایی شدن آن انجام گیرد و اعتبارات نیز اختصاص یابد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت:‌در سال جدید هم برنامه‌هایی در دستور کار خواهد بود و ان‌شاءالله نتایجی حاصل خواهد شد.

معضل قطعی ۱۰ ساله آینده تهران

خطر فرونشست زمین، تهران و بسیاری از شهرها را تهدید می‌کند. هرچند به گفته مسوولان این خطر برای امروز و ماه‌های آینده نیست ولی معضل قطعی ۱۰ ساله آینده محسوب می‌شود که باید فکری عاجل و جامع برای آن کرد و حالا باید منتظر ماند و دید تصمیم مسوولان و نهادهای مربوطه برای مقابله با این پدیده در سال جدید چگونه خواهد بود؟
منبع: فارس

۱۴۰۱/۳/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...