نسخه چاپی

نقشه راه آمریكا برای احیای برجام

اهرم فشار برای آغاز مجدد مذاكرات!

عکس خبري -اهرم فشار براي آغاز  مجدد مذاکرات!

اگر آمریكا و سه كشور اروپایی در جلسه شورای حكام علیه ایران قطعنامه صادر كنند، در واقع كار خود را دشوار كرده اند چرا كه هدف اصلی آن‌ها از سرگیری سریع مذاكرات است

شیما احمدی- روز دوشنبه، ۲۲ شهریور شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران جلسه دارد. جلسه ای که در آن آمریکا و متحدان اروپایی‌اش احتمالا می خواهند درباره صدور احتمالی یک قطعنامه انتقادی از ایران تصمیم بگیرند.دیروز هم رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران به پاریس رفت تا با مقامات کشور‌های فرانسه، انگلیس و آلمان در این‌باره گفتگو کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در جدید ترین گزارش خود ایران را متهم کرد که فعالیت‌های آژانس و بازرسان آن را به‌طور جدی تضعیف کرده است؛ این در حالی است که ابتدا امریکا به صورت وقیحانه ای زیر میز مذاکرات زد و از برجام خارج شد اما ایران هیچ واکنشی به این موضوع نشان نداد و به‌طور کامل به تعهدات خود عمل کرد و آژانس هم نظارت شدید خود را بر فعالیت‌های حداقلی هسته ای کشورمان داشت. در این بین اروپایی‌ها ۱۱ تعهد به ایران دادند که خروج آمریکا از برجام را جبران می‌کنند. اما هیچ یک از سه کشور اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند، سپس مجلس شورای اسلامی وارد عمل شد و طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران" را به تصویب رساند و طبق این قانون، جمهوری اسلامی ایران پس از اینکه طرف غربی به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد به صورت گام به گام از تعهدات خود کاست و اکنون دسترسی و نظارت آژانس به حداقل میزان خود رسیده است
در حال حاضر آمریکا و هم پیمانان او تمامی تلاش خود را به کار گرفته اند تا با ایجاد ایران هراسی، سایر کشورها را برای فشار مضاعف بر ایران تشویق و ترغیب کنند چرا که با گذشت زمان تمامی راه ها برای مقابله با ایران به بن بست رسیده است.
در حال حاضر تحریم ها در بالا ترین سطح خود قرار دارد و ایران در راستای سخنان مقام معظم رهبری در حال خنثی سازی آن است و هم زمان پس از بدعهدی طرف غربی جمهوری اسلامی به سرعت فعالیت های هسته ای خود را از سر گرفته است، با این اوصاف طرف مقابل در یک تنگنای راهبردی قرار گرفته است که باعث شده تا ترس از دست رفتن پنجره دیپلماسی را به عنوان تنها راه حل موجود در مقطع کنونی داشته باشد چیزی که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به آن اعتراف کرده و گفته است: «هنوز به نقطه ترک مذاکرات نرسیده‌ایم».
در شرایط فعلی تنها راه طرف مقابل برای حفظ منافع خود، احیای مجدد برجام است در این خصوص آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید: «ادامه تعلیق مذاکرات وین و پیشرفت‌های هسته‌ای، منافع ناشی از برجام را برای طرف آمریکایی کم می‌کند».
اندیشکده کوئینسی آمریکا نیز گفته است: احیای برجام برای واشنگتن به خاطر سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران از هر چیز برای آمریکا واجب‌تر است.
اگر آمریکا و سه کشور اروپایی در جلسه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کنند، در واقع کار خود را دشوار کرده اند چرا که هدف اصلی آن‌ها از سرگیری سریع مذاکرات است و وجود چنین قطعنامه‌ای نه تنها ایران را به میز مذاکره نزدیک نمی‌کند بلکه مسیر بازگشت ایران به میز مذاکره را دشوارتر خواهد کرد.
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم تاکید کرد که ایران ابایی از مذاکره ندارد و آماده از سرگیری رایزنی‌ها در وین است، اما این مذاکره نباید تحت فشار غرب باشد زیرا تهدید و تحریم جواب نمی‌دهد.
رئیسی در این مصاحبه مفصل تلویزیونی، تاکید کرد که او با هدف رفع تحریم‌های اقتصادی این مذاکرات را از سرخواهد گرفت. او گفت: « ما به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم. به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم و نتیجه‌ای هم که به دنبالش هستیم این است که تحریم‌ها برداشته شوند. »



۱۴۰۰/۶/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...