نسخه چاپی

احیاء واحدهای تولیدی راكد رویكرد جدی وزارت صمت/ اجرای پروژه‌های زیرساختی با بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال اعتبار در شهرك‌ها و نواحی صنعتی

احياء واحدهاي توليدي راکد رويکرد جدي وزارت صمت/ اجراي پروژه‌هاي زيرساختي با بيش از ?? هزار ميليارد ريال اعتبار در شهرک‌ها و نواحي صنعتي

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اجرای پروژه‌های زیرساختی با بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال اعتبار در شهرك‌ها و نواحی صنعتی كشور خبر داد.

به گزارش نما ،علی رسولیان در جریان سفر به استان مرکزی و در نشست بررسی مسائل و مشکلات صنایع شهرستان شازند اظهار داشت: شازند یکی از شهرستان‌های صنعتی خوب در کشور است که با استقرار صنایع مهمی همچون پالایشگاه، صنایع زیربخشی نیز می‌توانند رشد داشته باشند.

وی با تأکید بر تقویت زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی این شهرستان افزود: اعتبارات خوبی از منابع ملی برای شهرک‌های صنعتی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اختصاص می‌یابد تا با رفع موانع، واحد‌های صنعتی بتوانند فعالیت‌های تولیدی خود را پیش ببرند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با اشاره به این‌که بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال پروژه‌های زیرساختی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال اجرا است، اضافه کرد: امسال نیز با وجود مشکلات اقتصادی، اعتبارات این بخش ۵۰ درصد افزایش یافته است که امیدواریم منجر به تأمین نقدینگی شود و کار پیش برود.

رسولیان ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها در حوزه صنعت بسیار گران است، اما این مهم، کانون بهبودی اقتصاد و رونق سایر بخش‌هاست و تمام ظرفیت‌ها برای توسعه صنعتی کشور باید فعال شود.

وی یادآور شد: واحد‌های صنعتی و ظرفیت‌های زیادی نیز در کشور وجود دارد که به دلایلی راکد بوده و یا با ظرفیت کمتر کار می‌کنند که در این راستا یکی از رویکرد‌های جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، احیاء این واحد‌های راکد و افزایش ظرفیت است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که از همه پتانسیل‌های موجود استفاده خواهد شد تا مشکل این بنگاه‌های اقتصادی هرچه زودتر رفع شود، گفت: واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل کشور شناسایی و دلایل رکود این واحد‌ها نیز کارشناسی و تدوین شده است و بر اساس اولویت بندی به چرخه تولید بازمی‌گردند.

رسولیان افزود: ۵۷ درصد مشکلات واحد‌های راکد، کمبود منابع مالی و پیچیدگی امور اداری است و همه دستگاه‌های مسئول وظیفه دارند در مسیر هموارسازی فضای کسب و کار فعالان اقتصادی، همکاری‌های لازم را به‌عمل آورند.

وی اضافه کرد: امسال برای حل مشکلات اقتصادی واحد‌های راکد اعتبارات ویژه‌ای درنظر گرفته شده و از طرفی هم تفاهم نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات به واحد‌های تولیدی منعقد شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که تأمین کمبود ارز کشور در سال‌های قبل را حوزه صنعت به دوش کشیده است، ادامه داد: تنها راه توسعه کشور، توجه به تولید و حمایت از کسب و کار‌های کوچک و متوسط در عرصه صنعت است که با جدیت در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شود.

رسولیان بیان کرد: یکی از نواحی صنعتی شهرستان شازند مشکل زیست محیطی دارد که مقرر شد از HSEE این سازمان بازدیدی از مجموعه صورت گیرد تا در چارچوب اعتبارات و اختیارات قانونی کمک‌های لازم ارائه شود.

نقش تأثیرگذار صنایع کوچک در تولید ثروت برجسته سازی شود
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: صنایع کوچک نقش مهمی در زنجیره اقتصادی و تولید ثروت دارند و این مهم باید در جامعه برجسته سازی شده و حمایت اصولی از تقویت این بخش صورت پذیرد.

محمود احمدی بیغش افزود: حوزه صنایع کوچک مزیت‌های خاص و متعدد اقتصادی دارند و سهم این بخش در اشتغالزایی و افزایش درآمد ناخالص ملی اجتناب ناپذیر است.

وی اضافه کرد: شازند به‌واسطه فعالیت کارخانه قند از نخستین شهر‌های صنعتی استان مرکزی بوده است و اکنون نیز با بهره‌مندی از واحد‌های زیرساختی حوزه نفت و پتروشیمی نقش بسیار مهمی در توسعه صنعت این استان دارد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر فعالیت نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه در شهرستان شازند، واحد‌های صنعتی متعددی در نقاط مختلف این شهرستان فعالیت دارند که تحریم و چالش‌های اقتصادی مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد کرده و از دولت جدید انتظار می‌رود نسبت به حل مسائل این حوزه برنامه‌های مدون داشته باشد.

احمدی بیغش تصریح کرد: کمبود آب یکی از مهمترین مشکلات صنایع شهرستان شازند است و با توجه به کمبود نزولات آسمانی و خشکسالی، پیش‌بینی می‌شود این واحد‌ها سال آینده نیز با معضلات اساسی مواجه باشند و از مسئولان امر انتظار می‌رود نسبت به حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

وی اظهار داشت: با عنایت به بحران و فاجعه اشتغال در شهرستان شازند و مظلوم واقع شدن مردم این شهرستان، بازدید امروز معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اهمیت بالایی برخوردار است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: از ۱۲۰ هزار نفر جمعیت ساکن در شهرستان شازند، حدود ۱۰ هزار نفر آن‌ها فاقد شغل هستند که یکی از راه‌های برون رفت از این مهم، تقویت صنایع کوچک و متوسط است.

احمدی بیغش اضافه کرد: ناحیه صنعتی شهید بابایی در شهر شهباز مشکلاتی دارد که با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مقرر شد در راستای رفع این مشکلات اقداماتی از جمله احداث تصفیه خانه فاضلاب و رفع مشکل برق صورت گیرد.

در ادامه این نشست، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: این اداره کل نهایت همکاری را با ناحیه صنعتی شهید بابایی بازنه داشته است، اما مطالبه جدی مردم، ایجاد تصفیه خانه فاضلاب برای این ناحیه است.

حسین میرزایی افزود: توسعه این ناحیه صنعتی تنها با انطباق استاندارد تا رده پنجم شرکت‌های دانش بنیان امکان پذیر است و برای تحقق این مهم باید همکاری تنگاتنگی با حفاظت محیط زیست داشته باشند.

فرماندار شازند نیز در این نشست اظهار داشت: شازند یکی از شهرستان‌های بالقوه با پتانسیل‌های قوی در حوزه سرمایه گذاری صنعتی و صنایع کوچک و بزرگ است که یکی از تأکیدات دولت سیزدهم در صنایع کوچک، حذف بروکراسی زائد است.

حسین رجبی افزود: علی‌رغم استقرار صنایع کوچک در سه شهرک صنعتی این شهرستان، اما میزان اشتغال در شازند پایین است که در این ارتباط استاندارد سازی شهرک‌ها و نواحی صنعتی را از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار شدیم.

وی اضافه کرد: برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی این شهرستان از مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تقاضای کلید خوردن طرح جامع استقرار صنایع کوچک را داشتیم و ما نیز از اعتبارات تملک دارایی به این مهم کمک خواهیم کرد.

ایجاد تصفیه خانه فاضلاب، درخواست تسهیلات، معافیت مالیاتی، بورس کالا، حل مشکلات آب و برق و طرح توسعه فعالیت از جمله مسائل و مشکلاتی بود که صنعتگران شهرستان شازند با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درمیان گذاشتند.

شهرستان شازند با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری غرب اراک ـ مرکز استان مرکزی ـ واقع شده است.

استان مرکزی با حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ و کوچک، چهارمین قطب صنعت کشور و دومین کانون صنایع مادر تخصصی است و شازند در قلب این استان، مرکز استقرار صنایع نفتی و پتروشیمی است.

مدیران روابط عمومی و امور فنی و زیرساخت سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استانی و شهرستانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را در سفر یک روزه به استان مرکزی همراهی می‌کردند.

منبع: شاتا

۱۴۰۰/۶/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...