نسخه چاپی

جبار كوچكی‌نژاد در گفتگو با نما:

سود گرانی برنج به جیب دلالان می رود

عکس خبري -سود گراني برنج به جيب دلالان  مي رود

عضو كمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: از افزایش قیمت فقط آنهایی سود می‌برند كه برنج را احتكار یا انبار كرده‌اند و كشاورز مجبور است برای تأمین دستمزد كارگر و سایر هزینه‌ها، محصول خود را سریع به فروش برساند؛ لذا دلالان هستند كه سود می‌برند.


جبار کوچکی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار نما، در تحلیل عوامل مؤثر بر افزایش قیمت برنج گفت: برنج جزء اقلام ضروری و مرتبط با معیشت مردم است که قطعاً افزایش قیمت آن، کوچک‌تر شدن سفره مردم را در پی خواهد داشت. متأُسفانه طی ماه‌های گذشته قیمت مواد غذایی به شدت افزایشی بوده و برنج هم از این مقوله مستثنی نیست.

وی گفت: وقتی تورم کل کشور را می‌بلعد، نباید انتظار داشت که قیمت برنج ثابت بماند. قطعاً شالیکار برای اینکه محصول برنج خود را به عمل آورد، باید هزینه کند. دستمزد کارگر، حق‌آبه و هزینه حمل و نقل و هزینه خرید بذر برنج را کشاورز از جیب خود پرداخت می‌کند و شالیکار از حمایت‌های دولتی ذره‌ای برخوردار نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سال گذشته دستمزد کارگر روزمزد، روزانه 250 هزار تومان بود، اما امسال یک کارگر روزمزد حدود 700 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کند. قرار نیست انتظار داشته باشیم که دستمزد کارگر 700 تومان شود، اما قیمت برنج همان 30 هزار تومان باقی بماند. اگر این‎‌طور باشد که کشاورز ضرر می‌کند.

کوچکی‌نژاد افزود: به افزایش دستمزد کارگر؛ قیمت کود، بذر و سم را هم اضافه کنید که نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است. خب تمام این افزایش قیمت‌ها به صورت زنجیره‌ای به هم متصل شده و افزایش قیمت برنج را در پی داشته است. مطمئن باشید کشاورز با افزایش قیمت برنج سودی نمی‌برد؛ چون افزایش قیمت برنج ناشی از افزایش هزینه‌های کشاورزی است و تنها هزینه‌های شالیکار تأمین می‌شود.

او معتقد است: از این افزایش قیمت فقط آنهایی سود می‌برند که برنج را احتکار یا انبار کرده‌اند و کشاورز مجبور است برای تأمین دستمزد کارگر و سایر هزینه‌ها، محصول خود را سریع به فروش برساند؛ لذا دلالان هستند که سود می‌برند.

کوچکی‌نژاد پیشنهاد کرد: دولت باید از کشاورز و شالیکاران حمایت کند و به آنها یارانه تخصیص و نیز خرید تضمینی محصول برنج را در دستور کار خود قرار دهد.

او هشدار داد که اگر دولت بخواهد بدون ارائه ریالی یارانه و بدون اتخاذ سیاست‌های حمایتی از شالیکاران، قیمت برنج را به صورت دستوری کاهش دهد، در این بین فقط شالیکاران زیان خواهند دید، پس بهتر است دولت اقدام عجولانه و احساسی نداشته باشد و اگر قرار است سروسامانی به وضعیت قیمت برنج داده شود، اصولی و برنامه‌ریزی‌شده باشد.

۱۴۰۰/۶/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...