نسخه چاپی

آزادی بیش از ۳ هزار زندانی غیر عمد در ۶ ماه گذشته

عکس خبري -آزادي بيش از ? هزار زنداني غير عمد در ? ماه گذشته

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه كشور گفت: در شش ماهه گذشته سه هزار و ۶۸۹ نفر از زندان آزاد شده‌اند كه از این تعداد ۱۴۷ نفر زن و سه هزار و ۵۴۲ نفر مرد بوده‌اند.


به گزارش نما، سید اسدالله جولایی، رئیس هیئت امنای ستاد دیه کشور صبح امروز در نشستی در خصوص همانطور که می‌دانید ستاد دیه کشور به همه ادیان که در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند کمک می‌کند.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور افزود: در شش ماهه گذشته و ماه شهریور ۱۴۰۰؛ ۵۱۶۲ نفر به ستاد دیه مراجعه کردند و با کمک‌های خودشان زندانیانی را آزاد و ۶۵ نفر خیرین به ستاد دیه مراجعه کردند.

وی عنوان کرد: ستاد دیه در ارتباط با صلح و سازش در سراسر کشور قدم‌های بسیاری را برداشته است و به ویژه در ارتباط با بحث اختلافات خانوادگی و سعی شده است با ایجاد وحدت و محبت از طلاق جلوگیری شود.


جولایی اظهار کرد: از سال ۶۹ تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار زندانی غیر عمد که بدهکار مالی بوده و یا دیه حوادث رانندگی و کارگاهی داشته‌اند آزاده شده‌اند.

وی با اشاره به تصویب قانون بیمه شخص ثالث افزود: ستاد از سال‌های ابتدایی شروع به تحقیقات و کارهای بسیار زیادی در این زمینه کرد و توانست در سال ۸۷ این قانون را به تصویب برساند.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور بیان کرد: بعد از تصویب این قانون به جای اینکه ۶۰ تا ۷۰ راننده به دلیل تصادفات وارد زندان شود این عدد به یک تا دو نفر کاهش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری رفع قانون تصویب پیگیری عدم زندانی برای مهریه است و نتیجه بر این اساس شد که افرادی که بالای ۱۱۰ را داشته باشند در صورت عدم پرداخت باید به زندان رفته و کمتر از این تعداد را اقدام به پرداخت کنند و محکومیت نداشته باشند.

جولایی در خصوص قانون تصویب شده جدید چک بیان کرد: در حال حاضر آمارهای بانک مرکزی در خصوص چک‌های برگشتی رو به نزول و چک‌های وصولی رو به افزایش بوده است.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور گفت: در این سال‌ها ستاد دیه از حمایت مادی و معنوی مقام معظم رهبری برخوردار بوده است به طوری که اخیراً ۵۰۰ میلیون تومان و در دهه اخیر ۳ میلیارد و ۶۳ میلیون تومان برای آزادی زندانیان کمک کرده‌اند.
وی اظهار کرد: ستاد دیه در سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی ۷۰۷ نفر را در غالب طرحی با عنوان «طرح آزادی» زندانیان جرایم غیر عمد آزاد کند.

جولایی افزود: یکی دیگر از کارهای مهم ستاد دیه در این سال‌ها امضا تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان امام و صندوق بازنشستگی برای آزادی ۱۹۱ نفر از بازنشستگان که تحت پوشش تأمین اجتماعی بودند همچنین امضا تفاهم نامه با بنیاد شهید و کرامت رضوی برای آزادی بیشتر زندانیان غیر عمد بوده است.

وی با اشاره به استقبال مردم از طرح هر هیئت یک آزادی آزادی ؛۷۲ زندانی آزاد شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور گفت: در حال حاضر ده هزار و ۶۸۰ زندانی غیر عمد در کشور داریم که از این تعداد چهار هزار و ۶۷۳ نفر مشمول کمک هستند.

وی با اشاره به اینکه تهران با ۹۹۹ زندانی بیشترین زندانی غیرعمد را دارد و سیستان و بلوچستان با ۲۶ و هرمزگان ۴۶ مددجو؛ کمترین جمعیت زندانی را دارد.

جولایی تصریح کرد: در شش ماهه گذشته سه هزار و ۶۸۹ نفر از زندان آزاد شده‌اند که از این تعداد ۱۴۷ نفر خانم و سه هزار و ۵۴۲ نفر مرد بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد زندانی میزان ۱۳ هزار میلیارد بدهی داشتند بیان کرد: در حال حاضر ۴۳۳ پرونده با صلح و سازش رضایت دادند و از زندان آزاد شده‌اند.

جولایی افزود: تا کنون سه هزار و ۵۸۰ نفر بدهکار مالی و ۱۰۹ نفر بابت دیه بدهکار بوده‌اند که آزاد شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره ستاد دیه کشور تاکید کرد: از سال ۹۰ الی ۹۲؛۸۹ هزار و ۸۹۹ نفر با بدهی بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در زندان‌ها بوده‌اند که ستاد دیه توانسته این رقم را به پنج هزار و ۷۶۰ هزار میلیارد تومان کاهش دهد.

جولایی با اشاره به مبلغ دیه در سال ۱۴۰۰ گفت: مبلغ دیه به ۴۸۰ میلیون تومان و در ماهه‌های حرام به ۶۴۰ میلیون تومان تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: زندانیان جرایم غیرعمد شامل ۲۱۱ نفر حوادث رانندگی ۲۷ نفر حوادث کارگاهی، ۸۳۹۶ نفر بدهکاران مالی، ۱۷۷۲ بدهکاران مهریه، ۱۸۸ نفر بدهکاران نفقه هستند.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۷/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...