نسخه چاپی

اعلام مفقودی و درخواست صدور گذرنامه با اپلیكیشن پلیس من

عکس خبري -اعلام مفقودي و درخواست صدور گذرنامه با اپليکيشن پليس من

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه از تسهیل در روند اعلام مفقودی و درخواست صدور گذرنامه به واسطه اپلیكیشن «پلیس من» خبر داد.


به گزارش نما، سردار علی ذوالقدری رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه به موضوع اعلام مفقودی و درخواست صدور گذرنامه از خانه با اپلیکیشن «پلیس من» پرداخت و اظهار داشت: اداره مهاجرت دو موضوع را پیگیری می کند؛ یکی ارائه سند مسافرتی یا گذرنامه به ایرانیان و دیگری خدمات مربوط به اتباع خارجی، جهانگردان و توریست‌ها.

وی گفت: در بخش اول که سند مسافرتی یا گذرنامه را شامل می شود به این صورت است که از طرف ماموران صلاحیت دار جمهوری اسلامی یعنی در داخل کشور توسط پلیس و در خارج توسط نمایندگان پلیس گذرنامه صادر می شود، در تردد افراد ایرانی و خارجی در مرزهای ما از جمله مرزهای هوایی، دریایی و زمینی بحث اول اصالت و اعتبار گذرنامه است، پس از آن تطبیق چهره با عکس و بعد محدودیت ها و ممنوعیت هایی که یک فرد ممکن است برای ورود به کشور یا خروج از آن داشته باشد.

سردار ذوالقدری تصریح کرد: ممکن است برخی گذرنامه‌شان مفقود، سرقت و یا مخدوش شود که پیگیری هر کدام مراحل خاص خود را دارد و امکان صدور مجدد گذرنامه برای آنها هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارد؛ البته به تازگی امکانی در پی رونمایی از اپلیکیشن نیروی انتظامی فراهم شده که افراد می توانند از منزل خودشان با «پلیس من» اعلام فقدان گذرنامه را بکنند و پس از این موضوع برای جلوگیری از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن و استفاده دیگران از این سند هویتی، گذرنامه مفقود شده در سیستم توقیف می شود.

رئیس پلیس مهاجرت اعلام کرد: در حوزه اتباع خارجی خدماتی را ارائه می دهیم که اولین بحث آن صدور روادید است که باید ویزای معتبر برای این اتباع صادر شود. به طور کلی ۱۲ نوع ویزا داریم که وابسته به نوع سفر می توان از آن استفاده کرد. بعضی توریست و جهانگرد هستند و یا برای درمان به کشور می آیند و یا باید تحصیل کنند و یا اشتغال به کار داشته باشند که هر کدام شرایط خاص خود را دارند؛ همچنین ویزا را برای افرادی که برای کار، ورزش و یا تحصیل می آیند به عنوان اقامت صادر می کنیم ولی وابسته به نوع آن از یک سال تا سه سال متفاوت بوده و قابل تمدید است، همچنین برای سفر به وطن خودشان و بازگشت مجدد به کشور ما نیز برایشان اجازه خروج و مراجعت صادر می کنیم.

سردار ذوالقدری افزود: در شرایط کرونایی یکی از موضوعات مهم که برای ایرانیان مقیم خارج هم مطرح است این موضوع است که افرادی که به کشور غیر از محل اقامتشان سفر می کنند بیشتر از یک سال اجازه ماندن در آن کشور را ندارند؛ ممکن است به دلیل محدودیت های کرونایی در رعایت این بازه زمانی دچار مشکل شده باشد به همین دلیل در راستای تسهیل این شرایط، تا ۲۳ آذر این زمان تمدید شده تا مهاجران بتوانند بدون مراجعه به اداره گذرنامه در ایران بمانند، این موضوع برای خارجیان مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج به صورت یکسان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل کرده و نتوانسته اند به خاطر شرایط کرونایی به کشور دیگر بروند نیز تا تاریخ مذکور این شرایط حاکم است؛ این افراد می توانند بدون مراجعه به اداره گذرنامه برای ترددشان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونایی دستورالعمل‌هایی را صادر کرده ایم که کار را راحت کرده و مراجعه به ادارات گذرنامه را کمتر کرده ایم افزود: بخشی از کارها را برای خارجیان مقیم ایران در فرودگاه ها انجام می دهیم.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه اظهار داشت: در داخل کشور ما صدور گذرنامه ساده است و بدون محدودیت سنی برای همه افراد گذرنامه مجزا و مستقل صورت می گیرد. حتی با طرح جدید صدور گذرنامه افراد می توانند به شرط احراز هویت از منزل درخواست گذرنامه را انجام دهند.

سردار ذوالقدری گفت: کنسولگری های ایران در خارج از کشور وجود دارد که وجود ادارات در آن به مثابه یک ایران کوچک است و مهاجران می توانند برای فرزند تازه متولد شده خود شناسنامه ایرانی بگیرند و بعد برای او گذرنامه صادر کنند؛ وابسته به اقامت دائم و یا موقت آن ها گذرنامه متفاوت خواهد بود برای فرزند مقیمان دائمی کشورهای دیگر گذرنامه مربوط به آن کشور با مجوز ورود به ایران و برای فرزند مهاجرانی که اقامت دائم ندارند گذرنامه ایرانی صادر می شود.

وی درباره وضعیت سربازی مهاجران تصریح کرد: تسهیلاتی برای سربازان وظیفه فراهم شده است که موضوع سربازی‌شان حل و فصل شود و افراد می توانند از طریق مراجعه به سفارت ایران در کشور محل سکونتشان با نظام وظیفه ارتباط گرفته و این موضوع را حل کنند.

رئیس پلیس مهاجرت تصریح کرد: هنگام ورود خارجیان مقیم کشور به ایران، اگر اقامت اخذ شده قبلی آنها به قوت خود باقی باشد که بدون هیچ مشکلی وارد کشور می شوند و اگر اقامت تمام شده باشد ویزای ۱۴ روزه به صورت رایگان برای آنها صادر می شود تا فرصت داشته باشند با مراجعه به اداره گذرنامه مسئله اقامتشان را درست کنند.

سردار ذوالقدری که در برنامه« شب نشینی شبکه جام جم» حضور داشت خاطرنشان کرد: گذرنامه ها در طول زمان مراحلی را طی کرده است، در ابتدا گذرنامه ها ده ساله بود که بعد از پنج سال تمدید می شد یا بعد از سه سال تمدید می شد و در اصل یک گذرنامه شش سال مورد استفاده بود. آن زمان همراهان را وارد گذرنامه سرپرست می کردند و گذرنامه های زیارتی وجود داشت ولی حالا همه گذرنامه ها بین المللی شده و برای همه سنین به صورت مجزا صادر می شود و برای همین مدت زمان اعتبار آن چهار ساله است.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...