نسخه چاپی

پوكی استخوان در كمین این افراد است

عکس خبري -پوکي استخوان در کمين اين افراد است

زنان، افراد بالای ۵۰ سال، افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به پوكی استخوان، افراد كم تحرك، استعمال دخانیات، كمبود كلسیم یا یا ویتامین د از جمله عوامل خطرزای ابتلا به پوكی استخوان هستند.


به گزارش نما، عبدالرحمن اهوازیان،دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران درباره «تاثیر فیزیوتراپی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان»،گفت: در حالی که شیوع بیماری کرونا نظام سلامت را با چالش روبرو کرده است و شیوع بیماری با چنین وسعتی در خاطر بسیاری از انسانها نیست اما توجه به شرایط مزمن و قابل مدیریت و پیشگیری مانند پوکی استخوان نیز ضروری است.

اهوازیان ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا بنابر توصیه جدی متخصصین نظام سلامت، حضور افراد مسن و ضعیف در فضاهای عمومی و شلوغ بسیار محدود شده است از سوی دیگر میزان دریافت نور خورشید هموطنان ما بالاخص در فصل پاییز و زمستان بسیار محدود است، اما باید توجه داشته باشیم ایجاد و پیشرفت شرایطی مانند پوکی استخوان می‌تواند کشنده باشد.

این فیزیوتراپیست در مورد اهمیت پوکی استخوان، گفت: یک نفر از هر سه مرد و یک نفر از هر پنج خانم شکستگی ناشی از پوکی استخوان را در طی زندگی خود تجربه خواهند کرد. شکستگی لگن به دنبال پوکی استخوان موجب مرگ بیست درصد این افراد در سال اول می‌شود.

وی تصریح کرد:همچنین در صورتی که سایر بیماران پس از درمان، مراحل فیزیوتراپی را به طور کامل نگذرانند، عمدتا دچار بی تحرکی، کم تحرکی و ترس از تحرک می‌شوند. تنها ۳۳ درصد از خانم‌های مسن به دنبال شکستگی لگن ناشی از پوکی استخوان به زندگی مستقلانه پیشین خود بازمی‌گردند و در مابقی افراد اعضای خانواده و اطرافیان بسیار درگیر خواهند شد.

اهوازیان گفت: زنان، افراد بالای ۵۰ سال، افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان، افراد کم تحرک و یا بی تحرک، استفاده از برخی از داروها مانند استروئیدها، استعمال دخانیات، کمبود کلسیم یا ویتامین د از جمله عوامل خطرزای ابتلا به پوکی استخوان هستند.

دبیر انجمن فیزیوتراپی ایران خاطر نشان کرد: به بیماران مبتلا به پوکی استخوان توصیه می‌شود همزمان با مراجعه منظم به پزشک و دریافت داروها، حتما به منظور افزایش قدرت و تعادل و همچنین کاهش خطر شکستگی تمرین درمانی را حتی در منزل تحت نظر یک فیزیوتراپیست انجام دهند.

وی اضافه کرد: فیزیوتراپیست‌ها در چنین مواردی با توجه به شرایط اختصاصی هر بیماری ترکیبی از تمرینات تحمل وزن، یوگا، تای چی، تمرینات تعادلی، تمرینات اصلاح قامت و خم شدن فرد برای فرد تجویز می‌کنند.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۸/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...