نسخه چاپی

ورزش برای افراد مبتلا به پوكی استخوان؛ مفید یا مضر؟

عکس خبري - ورزش براي افراد مبتلا به پوکي استخوان؛ مفيد يا مضر؟

افراد دارای استخوان های ضعیف و پوكی استخوان معمولا در خصوص انجام حركات ورزشی دچار ابهام بوده و با نوعی نگرش محتاطانه به آن می نگرند. اما توصیه های جدید پژوهگران در این خصوص، به آن ها اطمینان می دهد كه با توجه به شرایط خود، تحرك مناسبی داشته باشند.

به گزارش نما، یک بیانیه مورد اجماع که توسط یک هیات جهانی متخصص در مورد بهترین روش ها برای به حداکثر رساندن سلامت استخوان، جلوگیری از خطر شکستگی و بهبود وضعیت بدن افراد منتشر شده است، تاکید دارد که افراد مبتلا به استخوان‌های ضعیف و پوکی استخوان نباید از ورزش منظم بترسند، بلکه باید مقدار ورزش خود را حتی افزایش دهند.

در این بیانیه که توسط محققانی از دانشگاه لوفبورو و دانشگاه کلدونیان گلاسکو در بریتانیا ارائه گردیده است، اشاره شده که چنین بیمارانی باید برای داشتن یک برنامه ورزشی معمولی که شامل تمرینات تقویت عضلات در 2 تا 3 روز از هفته و همچنین دوره‌های کوتاه فعالیت‌های دارای تاثیر متوسط مانند دویدن، ایروبیک یا زومبا در بیشتر روزها است، تشویق شوند.

همچنین برای کسانی که قبلاً دچار شکستگی مهره شده‌ یا ضعیف و سالخورده هستند، توصیه شده که هر روز 20 دقیقه ورزش‌هایی با تاثیر کمتر تا سطح پیاده‌روی سریع را انجام دهند.

در جهان حدود 137 میلیون زن و 21 میلیون مرد به پوکی استخوان مبتلا هستند که انتظار می رود این شیوع در 40 سال آینده دو برابر شود.

شکستگی های لگن و ستون فقرات در افراد ضمن آن که با درد طولانی مدت همراه است، می تواند استقلال و سلامت روانی چنین افرادی را به خطر انداخته و امید به زندگی را کاهش دهد.

این در حالی است که ورزش منظم، استخوان ها را تقویت می کند، خطر شکستگی و افتادن را کاهش می دهد، وضعیت بدن را بهبود می بخشد و همچنین سلامت کلی روحی و جسمی را تقویت می کند. بنابراین مهم است که افراد مبتلا به پوکی استخوان این فواید سلامتی را از دست ندهند البته در این خصوص، تا پیش از این، هیچ گونه توصیه و راهنمای جامع برای افرادی که دچار ضعف در استخوان های خود هستند وجود نداشته و حتی در برخی موارد به این افراد توصیه می شده که ورزش نکنند.

اما در تلاش برای رفع هر گونه سردرگمی طولانی مدت در این باره، یک پانل متخصص چند رشته ای، شواهد موجود را بررسی کرده و از طیف وسیعی از نظرات بالینی و بیماران متخصص استفاده کردند تا بر روی مجموعه ای از توصیه های طراحی شده برای به حداکثر رساندن سلامت استخوان افراد مبتلا به پوکی استخوان به توافق برسد.

بیانیه مورد اجماع فوق، که حاصل این بررسی های دقیق و چندرشته ای توسط متخصصان است و توصیه های بسیار جالبی را در بر می گیرد، در نشریه British Journal of Sports Medicine منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

۱۴۰۱/۲/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...