نسخه چاپی

یك توصیه برای كاهش عوارض شدید سرطان

عکس خبري - يک توصيه براي کاهش عوارض شديد سرطان

نتایج یك مطالعه تازه نشان داده است كه ورزش كردن می تواند به كاهش شدت عوارض جدی سرطان كمك كند.


به گزارش نما، متخصصان در این مطالعه به مزیت دیگری از لزوم حفظ برنامه ورزشی پی برده اند. آن‌ها در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، دریافتند ورزش کردن قبل از ابتلا به سرطان با کُند شدن رشد تومور مرتبط است و به کاهش پیامد‌های سرطان موسوم به سندرم تحلیل عضلات یا "کاشکسی" (cachexia) کمک می‌کند.

کاشکسی، اختلال تحلیل رفتن عضلات است که بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به نوع پیشرفته سرطان به آن دچار می‌شوند و با یک سوم از تمامی موارد مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط است. افراد مبتلا به این اختلال دچار نوع شدیدی از تحلیل عضلانی و همچنین تحلیل ساختار و عملکرد قلب می‌شوند و به طور کلی کیفیت زندگی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: انجام بیشتر حرکات ورزشی به ویژه تمرین‌های هوازی به راحتی امکان پذیر است. بنابراین، انجام مرتب ورزش‌های هوازی از قبیل دویدن، روشی موثر و مقرون به صرفه در کاهش خطر ابتلا به سرطان و پیامد‌های ناشی از این بیماری است.

تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته، نشان داده است: ورزش کردن می‌تواند تاثیرات ضد التهابی داشته باشد و ممکن است از طریق کند ساختن روند پیشرفت عارضه کاشکسی، تاثیر مثبتی داشته باشد و ساختار و عملکرد قلب را حفظ کند. با این حال، پیش از این مطالعات بسیار کمی روی "پیش شرطی سازی" متمرکز شده اند.

متخصصان اظهار داشتند: به نظر می‌رسد پیش شرطی سازی یا "ورزش کردن قبل از ظاهر شدن تومور‌های سرطانی" با حفظ ساختار و عملکرد قلب، نقش محافظت کننده مهمی را در زمان بروز اختلال تحلیل عضلات ایفا می‌کند.

در این مطالعه جدید، محققان موش‌هایی را مورد مطالعه قرار دادند که یا به مدت هشت هفته روی تردمیل ورزش می‌کردند یا هیچ حرکت بدنی نداشتند. پس از هشت هفته، متخصصان بیماری سرطان را در برخی از موش‌هایی که فعالیت بدنی داشتند و برخی از موش‌های کم تحرک ایجاد کردند. همچنین برخی موش‌های هر دو گروه از ابتلا به سرطان در امان ماندند.

متخصصان دریافتند که موش‌های مبتلا به سرطان و با سبک زندگی بی‌تحرک، نسبت به موش‌هایی که قبل از بروز بیماری سرطان ورزش می‌کردند، عملکرد قلب ضعیف‌تری داشتند. همچنین، موش‌های گروه نخست دارای حجم تومور کمتر بودند و ۶۰ درصد توده تومور کمتری نسبت به موش‌های گروه بی‌تحرک داشتند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، به گفته متخصصان این داده‌ها در شناسایی اهمیت ورزش و بهترین زمان ورزش به عنوان یک اقدام محافظتی و پیشگیرانه در برابر اثرات مضر اختلال تحلیل عضلات ناشی از سرطان بسیار مهم است.

منبع: ایسنا

۱۴۰۱/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...