نسخه چاپی

بازار داغ سلبریتی‌های مجازی در اینستاگرام

عکس خبري -بازار داغ سلبريتي‌هاي مجازي در اينستاگرام

بسیاری از سلبریتی‌های مجازی برای جذب فالوور دست به هر اقدامی می‌زنند و محتواهای كذبی را بارگذاری می‌كنند.


به گزارش نما، این‌ روزها با پیشرفت علم و فناوری و رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان مردم، می‌توان گفت که به نوعی طرز فکر و عقده انسان‌ها هم دستخوش تغییر شده و هر خبر دروغ یا درستی در این شبکه‌ها منتشر می‌شود، کاربران در همان لحظه اول آن را باور می‌کنند و شاید همان خبر را دست به دست بچرخانند تا فکرهای دیگر هم به سمت درست بودن این رویداد کشیده شود؛ اما واقعیت چیست؟ متاسفانه یا خوشبختانه بیشتر مردم در شبکه اجتماعی همچون اینستاگرام کم یا بیش فعالیت دارند و از این برنامه به خوبی سر درمی‌آورند، در این میان افراد شاخصی در اینستاگرام هستند که از آنها به نام سلبریتی‌های مجازی یاد می‌شود، چنین شخصیت‌هایی کافی‌ست خبر یا عکسی را در صفحه خود بارگذاری کنند انگار حرفشان حجت است و بس! بسیاری از افراد بدون اینکه فکر کنند سریعا تحت تاثیر قرار می‌گیرند و از آن یک بت می‌سازند.

این افراد از اول که سلبریتی مجازی نبودند! در ابتدا با استفاده از اسم‌های عجیب و غریب صفحه‌ای برای خود ایجاد می‌کنند و بعد از هر طریقی فالوور جذب می‌کنند تا با این تعداد فالوور، تبلیغات زیادی انجام دهند و پول خوبی هم به جیب بزنند، برای مثال اگر در جامعه اتفاقی رخ دهد، آنها با یک نگاه دیگر این اتفاق را بررسی می‌کنند و محتوایی عجیب و غریب را در صفحه خود در قالب پُست یا اِستوری آپلود می‌کنند و اصلا به عواقب آن هم تعجب نمی‌کنند! این اشخاص با پروبال دادن به آن موضوع برای کسب فالوور، درآمد یا شهرت، آن رفتار یا عمل را از تابو اجتماعی بودن به موضوعی دم دستی تبدیل می‌کنند و طبیعتا این امر باعث می‌شود که جامعه نسبت به اسیب‌ها بی‌حس شود و در اتفاق‌های بعدی که ممکن است رخ دهد، با بی‌تفاوتی جامعه روبرو شویم.

تاپ /

این تمام قصه نیست؛ سلبریتی‌های مجازی یا همان شاخ‌های اینستاگرامی برای جذب فالوور تنها به انتشار اخبار اجتماعی کذب روی نمی‌آورند و گاهی از خودشان هم مایه می‌گذارند، برای مثال یک شب تصمیم می‌گیرند که به دروغ با یکی از همین همکاران مجازی خود ازدواج کنند یا خودکشی کنند و یا حتی هر عیب و ننگی را به خود وارد کنند تا برای مردم این موضوع جالب شود و آن‌ها را فالو کنند! دقیقا اسم این کار کسب فالوور به هر قیمتی است! ین افراد برای این که بتوانند به هدف خود برسند یک سناریوی از پیش تعیین شده را بازی می‌کنند.

حالت و چگونگی کار آن‌ها متفاوت است، اما هدف همه آن‌ها یکی است. برخی‌ها از طریق راه اندازی گفتگوهای اینترنتی این کار را انجام می‌دهند و از آن طریق سعی می‌کنند تا نظر کاربران را جلب نمایند و برخی دیگر هم با کلیپ‌های از پیش ساخته شده سعی در سرگرم کردم مخاطبان دارند. آن‌ها این کارها را انجام می‌دهند تا تعداد فالوورهای خود را افزایش دهند و در نهایت به هدف خود یعنی درآمد و افزایش مخاطب برسند.

تاپ /

انجام چالش های مختلف برای جذب فالوور

حتی به تازگی، فرد معتادی که سابقه حبس با جرم‌های مختلف دارد با راه‌اندازی پیجی در اینستاگرام و ساخت چند کلیپ نامناسب سعی در بالا بردن فالوور داشت. این معتاد سابقه‌دار در آخرین کلیپ خود سعی داشت با خودکشی نمایشی فالوور بیشتری جذب کند که با حضور پلیس ارشاد تحویل اورژانس اجتماعی داده شد، اما متاسفانه با افراد ایرانی ساکن در کشورهای دیگر همچون ترکیه برخورد خاصی نمی‌شود.

انجام چالش های مختلف برای جذب فالوور هم یکی از راهکار های فعالان شبکه های اجتماعی است. از خوردن مواد غذایی نا متعارف و لوازم آرایش تا انجام کارهای خطرناک از اقداماتی است که این روزها در اینستاگرام می توانید مشاهده کنید.

کارشناسان معتقدند که فضای مجازی خانه خاله نیست که هرکس هرچیزی بنویسد و منتشر کند وکسی کاری به کارش نداشته باشد. بر اساس ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای، نشر اکاذیب در فضای مجازی و با استفاده از داده‌های رایانه‌ای جرم تلقی شده و قابل تعقیب و مجازات است. در این مورد هم اولویت اصلی با اعاده حیثیت از فردی است که اکاذیب نسبت به وی منتشر شده است و سپس نوبت به مجازات فرد خاطی می‌رسد. البته نشر اکاذیب در فضای مجازی جزو جرایم قابل گذشت محسوب شده و فقط با شکایت شاکی خصوصی رسیدگی به آن آغاز و با گذشت شاکی، رسیدگی به آن به اتمام می‌رسد.

هایده صابری، روانشناس، اظهار کرد: در دنیای امروز، امکان دسترسی آسان همه افراد جامعه به رسانه‌های اجتماعی وجود دارد، این در حالی است که در دهه‌های گذشته، صرفا صاحبان قدرت امکان دسترسی به تمامی رسانه‌ها را داشتند و همین موضوع باعث شده است که کنترل محتوا بالاخص در فضای مجازی دشوار شود.

وی گفت: چهره شدن و کسب درآمدهای راحت و سرسام آور در فضای مجازی در این روزها باعث شده که بسیاری از نوجوانان و جوانان به راه اندازی صفحه‌ای برای خود و کسب و کارهایی این چنینی روی آورند، اما باید توجه داشت که الگوپذیری نادرست می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برای آن‌ها و جامعه به همراه داشته باشد که این مستلزم نظارت دقیق خانواده‌ها و مسئولان است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

۱۴۰۰/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...