نسخه چاپی

قیمت جوجه یك‌روزه به دو برابر نرخ مصوب افزایش یافت/ مرغداران می‌ترسند در لیست سیاه دلال‌ها قرار بگیرند/ بازار رسمی فروش جوجه نداریم

عکس خبري -قيمت جوجه يک‌روزه به دو برابر نرخ مصوب افزايش يافت/ مرغداران مي‌ترسند در ليست سياه دلال‌ها قرار بگيرند/ بازار رسمي فروش جوجه نداريم

مشاورعالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر نشان كرد: سازمان پشتیبانی امور دام قیمت مصوب فروش جوجه یك‌روزه را ۶۰۰۰ تومان اعلام كرد این درحالیست كه در بازار غیررسمی جوجه یك‌روزه ۱۲۰۰۰تومان است.


به گزارش نما، محمدعلی کمالی سروستانی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ فروش جوجه یک‌روزه در بازار غیررسمی را تایید می‌کنید؟ گفت: در آبان سال جاری میزان تولید جوجه روند افزایشی به خود گرفت و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان ماه میزان تولید به حدود ۱۲۰ میلیون برسد.

وی با قیاس میزان تولید مهر نسبت به آبان، بیان کرد: میزان تولید آبان نسبت به مهر رشد چشمگیری داشته است. در مهر میزان تولید ۱۰۳ میلیون بود. از سوی دیگر در آبان ۶ میلیون جوجه حاصل از تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار وارداتی به تولید داخلی اضافه شد. اما متاسفانه باوجود افزایش تولید شاهد افزایش نرخ جوجه در بازار رسمی هستیم و نرخ آن به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی در زمینه کنترل قیمت‌، گفت: قیمت تمام شده تولید جوجه یک روزه بسیار پایین‌تر از این نرخ است از این‌رو این قیمت توجیهی ندارد و نباید این نرخ به مرغدار تحمیل شود. متاسفانه فاکتوری نیز در اختیار مرغدار قرار نمی‌دهند و این احجاف در حق تولیدکننده است ما از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم که در این زمینه ورود کنند و به این موضوع سروسامان بدهند.

وی با اشاره به افزایش تمایل مرغداران در جوجه‌ریزی، بیان کرد: تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی آمادگی خود را برای جوجه‌ریزی نشان دادند و همین مسئله منجر به سوءاستفاده و افزایش نرخ شد. در کنار این مسائل شایعه اعلام قیمت‌های جدید فضا را برای تولید مناسب‌تر کرد از این‌رو تولیدکنندگان مرغ گوشتی امیدوار بودند که در فضای اقتصادی مناسب‌تری جوجه ریزی کنند.

کمالی سروستانی ادامه داد: در استان‌های جنوبی کشور با سرد شدن هوا، پرورش‌دهندگان مرغ تمایل بیشتری به جوجه‌ریزی پیدا می‌کنند؛ همه این عوامل دست به دست هم دادند تا قیمت جوجه در بازار غیررسمی بالا برود.

به گفته وی، بیشتر جوجه‌ها در بازار غیررسمی به‌فروش می‌رسد.

این فعال اقتصادی با اشاره به عدم ورود دستگاه‌های نظارتی به‌عنوان مدعی العموم برای کنترل قیمت‌ها، بیان کرد: مرغداران با زحمت جوجه‌ مورد نیاز را خریداری می‌کنند و این نگرانی برای آنها وجود دارد که اگر شکایتی به دستگاه‌های نظارتی ببرند در لیست سیاه دلال‌ها و کسانی‌که واسطه مرغ مادر هستند قرار بگیرند و دیگر به آنها جوجه داده نشود و گرفتار شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت جوجه یکروزه در بازار رسمی چقدر است؟ گفت: قیمت جوجه از ابتدای سال ۴۲۰۰ تومان بود اما سازمان پشتیبانی امور دام درنرخ‌گذاری اخیر بر اساس مرغ زنده ۱۹۷۰۰تومانی قیمت جوجه یکروزه را ۶۰۰۰ تومان اعلام کرده است. این در حالیست که جوجه یک‌روزه در بازار غیررسمی ۱۲ هزار تومان بفروش می‌رسد یعنی ۲ برابر گران‌تر از نرخ رسمی.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه قیمت جوجه وارداتی به کشور وارد می‌شود کمتر از ۱۲۰۰۰ تومان تمام می‌شود، بیان کرد: نرخ جوجه وارداتی حداقل ۳۸۰۰ تومان است و تولیدکنندگان مرغ مادر نیز بخشی از هزینه‌های تولید را با ارز ترجیحی تامین می‌کند( آنها برای خرید ذرت و کنجاله ارز ترجیحی دریافت می‌کنند). پس با بررسی همه عوامل به این نتیجه می‌رسیم که نباید با این نرخ جوجه به مرغدار عرضه شود.

وی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای سامان دادن به نحوه نرخ گذاری در این بازار پرتنش چیست؟ گفت: فعالان بخش خصوصی از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کردند که مجوز ایجاد سامانه معاملات و خرید و فروش جوجه را راه‌اندازی کند تا همانگونه که واردکنندگان نهاده موظف هستند کالای وارداتی خود را در این سامانه ثبت کنند فروشندگان جوجه یکروزه در یک بازارگاه جوجه خود را ثبت کنند تا اینگونه همه چیز روشن باشد.

کمالی سروستانی در پایان تصریح کرد: اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی برای ایجاد راهبری این سامانه اعلام آمادگی کرده است تا شاید با این سامانه مرغداران بتوانند به حق و حقوق خود برسند.
منبع: ایلنا

۱۴۰۰/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...