نسخه چاپی

گرانی بلیت، اعزام هوایی زائران عتبات را عقب انداخت/ سفر زمینی به كربلا برقرار می‌شود؟

عکس خبري -گراني بليت، اعزام هوايي زائران عتبات را عقب انداخت/ سفر زميني به کربلا برقرار مي‌شود؟

با توجه به بالا بودن هزینه‌‎های بلیت پرواز به نجف و بغداد، همچنان اعزام زائران به عتبات در بسیاری از استان‌ها آغاز نشده و بسیاری نیز همچنان در انتظار بازگشایی مرزها و ازسرگیری سفر زمینی به عتبات هستند.

به گزارش نما، ثبت‌نام از زائران عتبات انجام شده و قرار بود کاروان‌های سازمان حج و زیارت هم در هفته جاری به عتبات مشرف شوند، اما تاکنون جز در سه استان که هفته گذشته اعزام داشتند، سایر زائران در بلاتکلیفی هستند و هیچ اعزامی صورت نگرفته است.

هزینه بالای بلیت پرواز عتبات، اعزام زائران را به تأخیر انداخت

یکی از دلایل تأخیر در برقراری سفرهای زیارتی به عتبات، بالا بودن هزینه سفر عتبات است که نیمی از آن به هزینه بلیت پرواز اختصاص دارد و بسیاری از استان‌ها در انتظار کاهش هزینه بلیت پروازها به نجف و بغداد هستند. چرا که در روزهای اخیر با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی، پذیرش پروازها به طور کامل شده است.
دانلود

تایم لپس از جوار ضریح امام حسین علیه السلام؛ شب گذشته

همچنین رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر در پروازها افزایش یافته بود، ابراز امیدواری کرده است که با بهبود شرایط کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و برداشته شدن این محدودیت بتوانیم قیمت بلیت هواپیما را تعدیل کنیم.

بلیت پروازهای عراق ارزان می‌شود؟

البته شنیده‌ها حاکی است که جلساتی برای کاهش هزینه‌های بلیت پروازها برگزار شده است و شرکت‌های هواپیمایی مکلف شدند که با توجه به شرایط عادی و پذیرش ۱۰۰ درصدی برای پروازها، هزینه‌ها را نیز تعدیل کنند. با این اقدام هزینه پروازها تا نجف یا بغداد هم کاهش می‌یابد و به طور حتم این امر کاهش هزینه سفر عتبات را نیز در پی دارد.
بر همین اساس، مسؤولان اعزام به عتبات منتظر هستند تا با کاهش هزینه بلیت پرواز به عراق، سفرهای زیارتی به عتبات را نیز با قیمت مناسبی از سر بگیرند. البته در کنار تعلل کاروان‌های حج و زیارت در اعزام زائران، کاروان‌های غیرمجاز از همان اوایل آبان‌ماه که ویزای عراق برای سفرهای هوایی لغو شد، اقدام به اعزام مشتاقان زیارت کربلا کردند و برای این منظور نیز تبلیغات گسترده‌ای داشتند؛ تا جایی که با توجه بالا بودن هزینه سفر به عتبات بازگشت زمینی به کشور را در دستور کار قرار داده و پس از آن نیز پرداخت هزینه سفر عتبات را قسطی کردند.
اکنون نیز با وجود اینکه علاقه‌مندان به سفر زیارتی کربلا در قالب کاروان‌های حج و زیارت هنوز به صورت گسترده به عراق اعزام نشده‌اند، کاروان‌های غیرمجاز در کنار تنوع در سفرهای هوایی، سفر زمینی به عتبات را نیز راه‌ انداخته‌اند و بسیاری از مشتاقان زیارت کربلا که امکان تأمین هزینه ۲۲.۵ تا ۳۷ میلیون تومان سفر عتبات را ندارند، برای سفر به کربلا به اجبار با این کاروان‌ها همراه می‌شوند.

هیچ کاروان زیارتی امکان عبور از مرزهای زمینی را ندارد

به گفته حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور همچنان تغییری در وضعیت مرزها ایجاد نشده است و هیچ کاروان زیارتی امکان عبور از مرزهای زمینی را ندارد. البته برخی از افرادی که ویزای کاری یا موافقتنامه دارند، می‌توانند همچون گذشته از مرزهای مهران و شلمچه عبور کنند.
با وجود اینکه همچنان مرزهای زمینی با عراق برای تردد زائران مسدود است، برخی از افراد با تبلیغات گسترده از برقراری سفر زمینی به عتبات از اول آذرماه خبر می‌دهند و برای تشرف به عتبات به صورت زمینی در حال ثبت‌نام هستند. اما علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت می‌گوید: با توجه به توافق صورت گرفته با طرف عراقی فقط سفرهای هوایی به عتبات از سر گرفته شده است که البته این سفرها هم با لغو ویزا برقرار شد.
وی ‌با بیان اینکه عراق ویزای زیارتی صادر نمی‌کند، می‌افزاید: در حال حاضر فقط سفر هوایی به عتبات مجاز است و به دلیل صادر نکردن ویزا از سوی عراق، سفر زمینی به عتبات نداریم. با این وجود، پیگیری‌ها برای برقراری سفر زمینی به عتبات در حال انجام است که امیدواریم طرف عراقی زمینه را برای تشرف زائران ایرانی به عراق به صورت زمینی فراهم سازد.

طرف عراقی هنوز تمایلی برای ازسرگیری سفر زمینی به عتبات نشان نداده است

البته طرف عراقی هنوز تمایلی برای ازسرگیری سفر زمینی به عتبات نشان نداده و حتی جلسه‌ای در این زمینه برگزار نکرده است. بنابراین، به نظر می‌رسد که سفرهای زمینی به عتبات در ماه آینده نیز برقرار نشود. چرا که از سرگیری سفر زمینی به عتبات با توجه به لزوم اخذ ویزا برای زائران، نیازمند برنامه‌ریزی و راه‌اندازی کنسولگری برای صدور ویزا است. علاوه بر این، در حال حاضر لغو ویزای زمینی عراق مطرح نیست و به این ترتیب فقط سفرهای هوایی به عتبات صورت می‌گیرد.

یکی از مسؤولان مرزی در استان ایلام معتقد است که اگر دولت عراق با بازگشایی مرزهای زمینی موافقت کند، ستاد کرونا باید این امر را بررسی کرده و درباره تشرف زائران به عراق از طریق مرزهای زمینی تصمیم بگیرد. البته ناگفته نماند که ستاد کرونا با ازسرگیری سفرهای زیارتی با شروطی موافقت کرده که یکی از این شروط سفرهای هوایی است.
بر همین اساس، سازمان حج و زیارت هیچ اعزام زمینی به عتبات ندارد. بنابراین، سفر به عتبات به صورت زمینی در قالب کاروان حج و زیارت نیست و این نوع اعزام‌ها با اعزام‌های مجاز تفاوت‌هایی دارد؛ به طوری که به گفته یکی از مسؤولان در اعزام‌های غیرمجاز کیفیت تغذیه زائران یا حتی هتل و اسکان آنها به اندازه‌ای که سازمان حج و زیارت حساسیت دارد، نیست. بر همین اساس، ممکن است نوع گوشت استفاده شده یا حتی برنج آنها متفرقه و با کیفیت و قیمت پایین باشد. اما سازمان حج و زیارت به کیفیت و نوع محصولات اولیه برای تهیه غذا توجه زیادی دارد. در مورد اسکان نیز همین امر صادق است و برخی استانداردها حتما لحاظ می‌شود که سایر افراد خود را مقید به آن نمی‌دانند و در نتیجه هزینه تمام شده ممکن است کاهش یابد.
هم‌اکنون سفر عتبات به دو شیوه رفت و برگشت هوایی و همچنین رفت هوایی و بازگشت زمینی پیش‌بینی شده است که هزینه این سفر به مدت یک هفته برای دو طرف هوایی مبلغ ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و رفت هوایی و برگشت زمینی با مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان است. در صورتی که سفر زمینی به عتبات یعنی رفت و برگشت از طریق مرزهای زمینی محقق شود، هزینه این سفر ممکن است تا ۴ میلیون تومان نیز کاهش یابد.

ویزای عراق از سوم آبان‌ماه امسال لغو و ثبت‌نام سفر زیارتی عتبات از سوی سازمان حج و زیارت از چهارم آبان آغاز شد. اما هنوز اعزام منظم و گسترده زائران کشورمان به عتبات برقرار نشده است. البته به نظر می‌رسد از اول آذرماه سفرهای عتبات نیز از استان‌های مختلف از سر گرفته شود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۸/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...