نسخه چاپی

قوی‌ترین گیاهان دارویی برای مبارزه با افسردگی

عکس خبري - قوي‌ترين گياهان دارويي براي مبارزه با افسردگي

افسردگی یك اختلال روانی است كه میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش نما، افسردگی یک اختلال روانی است که تنها در ایالات متحده بیش از 17 میلیون بزرگسال دچار این اختلال شده اند.

با این حال، تصور می شود که تعداد واقعی بسیار بیشتر باشد، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی بنا به دلایل مختلف به دنبال درمان نیستند.

گیاهان دارویی برای مبارزه با افسردگی

1. درمان افسردگی با گیاه رودیولا روزا (Rhodiola rosea)

رودیولا روزا یک گیاه دارویی است و زمانی که به شکل مکمل مصرف می شود؛ مزایای سلامتی متعددی برای بدن بهمراه دارد. این مزایای سلامتی شامل کاهش علائم افسردگی و بهبود واکنش به استرس است که می تواند به بدن شما برای سازگاری با شرایط استرس زا کمک کند.

گیاه رودیولا روزا براساس قابلیت خود می تواند با بهبود ارتباط سلول های عصبی و کاهش فعالیت بیش از حد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) اثرات ضد افسردگی به وجود بیاورد.

محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) یک مجموعه پیچیده است که واکنش استرس بدن را کنترل می کند. تحقیقات مشخص کردند که فعالیت بیش از حد محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال ممکن است با بروز افسردگی اساسی مرتبط باشد.

برخی پژوهش ها نشان می دهند که درمان با مکمل رودیولا روزا با تاثیر بر گیرنده های انتقال دهنده عصبی و شبکه های مولکولی که ممکن است اثرات مفیدی بر خلق و خوی داشته باشد، می توانند برای بهبود افراد مبتلا به افسردگی مفید باشد.

برای مثال، در یک مطالعه که بر روی 57 فرد مبتلا بیماری افسردگی انجام شد، محققان دریافتند که درمان با 340 میلی گرم عصاره رودیولا در روز به مدت 12 هفته منجر به کاهش مفید علائم بالینی افسردگی در این افراد شده است.

علاوه بر این، اگرچه درمان با مکمل رودیولا روزا اثرگذاری کمتری نسبت به داروی ضد افسردگی سرترالین داشت، اما عوارض جانبی خیلی کمتری هم ایجاد کرد.

مطالعه دیگری مشخص کرد که مصرف مکمل ترکیبی از گیاه رودیولا روزا و زعفران پس از 6 هفته به طرز چشمگیری علائم افسردگی و اضطراب در بزرگسالان مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط را​​ کاهش داد.

2. درمان افسردگی با زعفران

زعفران ادویه ای با رنگ روشن است که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی شامل کاروتنوئیدهای کروسین و کروسین است. زعفران بطور قابل توجه ای به عنوان یک درمان طبیعی برای افسردگی مشخص شده است.
در مطالعات مشخص شد که زعفران باعث افزایش سطح انتقال دهنده عصبی سروتونین تقویت کننده خلق و خو در مغز می شود. با اینکه نحوه چگونگی این فرایند دقیقاً مشخص نیست ، اما تصور می شود که زعفران مانع از جذب مجدد سروتونین می شود و در نتیجه آن را برای مدت بیشتری در مغز نگه می دارد.

در بررسی 5 آزمایش کنترل شده که بصورت تصادفی انتخاب شده بودند مشخص شد که مصرف مکمل زعفران علائم افسردگی در بزرگسالان مبتلا به اختلال افسردگی اساسی را در مقایسه با گروهی که از درمان های دارونما استفاده کرده بودند بطرز چشمگیری کاهش داد.

علاوه بر این، در بازبینی مشخص شد که مکمل های زعفران به طور مشابه به عنوان دارویی ضد افسردگی در کاهش علائم افسردگی موثر بودند. با این حال ، محققان اعلام کردند که برای ارزیابی بهتر اثربخشی زعفران در درمان افسردگی آزمایشات با مجموعه آماری بزرگتر با دوره های پیگیری طولانی تر لازم است.

3. مخمر سنت جان یا عصاره علف چای (قویترین داروی گیاهی ضد افسردگی)

مخمر سنت جان یک گیاه دارویی معروف است که در کاهش علائم ناشی از افسردگی در افراد مبتلا به این اختلال رضایت بخش بوده است. در بازبینی 35 مطالعه در سال 2016 مشخص شد که بیماران مبتلا به افسردگی که با این گیاه دارویی درمان شدند، کاهش علائم خفیف تا متوسط ​​را داشته اند. با این حال ، تحقیقات اثربخشی این مکمل برای درمان افسردگی شدید را ثابت نکر ده اند.

گیاه سنت جان هم مانند سایر داروهای گیاهی می تواند با داروهای در حال استفاده تداخل ایجاد کند.نکته مهم این است که این گیاه می تواند بطور جدی باعث تداخل با برخی از داروهای ضد افسردگی شود و در نهایت منجر به عوارض جانبی تهدید کننده حیات شود.

منبع: سلام دنیا

۱۴۰۰/۸/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...