نسخه چاپی

سلامت روان

سیستم ایمنی بدن و ابتلا به افسردگی پس از زایمان

عکس خبري -سيستم ايمني بدن و ابتلا به افسردگي پس از زايمان

بعضی از مادران بعد از زایمان دچار افسردگی می شوند كه به گفته محققان این افسردگی تحت تاثیر سیستم ایمنی می باشد.

به گزارش نما، فرقی ندارد مادر باشید یا پدر. در هرصورت، اگر افسردگی بعد از زایمان، گریبان خانواده شما را بگیرد، راه سختی را در ما‌ه های اول پدر یا مادر شدن خود در پیش خواهید داشت.هنوز به طور کامل مشخص نیست که چرا در ابتدا این اتفاق می‌افتد، اما یک مطالعه جدید به تازگی منتشر شده که نشان می‌دهد، افسردگی پس از زایمان با سیستم ایمنی بدن فرد، ارتباط مستقیم دارد.
راجع به افسردگی پس از زایمان چه می دانید؟

برخی از مادران بعد از تولد نوزاد، نوعی افسردگی به نام «افسردگی بعد از زایمان» را تجربه می‌کنند.علایم افسردگی پس از زایمان، مشابه علایم افسردگی در زمان های دیگر است و شامل خلق و خوی پایین، نداشتن انرژی و علاقه برای انجام کارهای روزانه است که به مدت حداقل دو هفته طول می‌کشد.افسردگی پس از زایمان حدود 15 درصد از زنان را بعد از زایمان تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند تأثیر منفی روی نوزاد داشته باشد. همچنین حدود 10 درصد از پدرهای جدید هم ممکن است افسردگی پیش از تولد یا پس از زایمان را که گاهی افسردگی بعد از زایمان پدری نامیده می‌شود تجربه ‌کنند.
کشف ارتباط میان سلول های B و افسردگی پس از زایمان

تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه ویرجینیا به بررسی ویژگی‌های چندگانه نمونه‌های خون 482 زن مبتلا به افسردگی پس از زایمان (به‌اختصار PPD) پرداختند و تفاوت‌های قابل‌توجهی در سلول‌های Bدر مقایسه با آن‌هایی که افسردگی نداشتند، پیدا کردند.

سلول های B بخشی کلیدی از سیستم ایمنی بدن هستند زمانی فعال می شوند که بدن اجسام خارجی را شناسایی کند. این سلول‌ها یکی از تولیدکنندگان کلیدی آنتی بادی هستند.

سلول های B همچنین سیگنال های ضد التهابی را ارسال می‌کنند.در دوران بارداری، سیستم ایمنی مادر بسیار حساس است زیرا باید از عفونت بدن جلوگیری کند و همچنین جوری تنظیم‌ شده تا بتواند جنین را به عنوان دشمن خارجی نشناسد و به آن حمله کند. البته در دوره پس از زایمان، همه این هورمون‌ها و مسیرها دوباره تنظیم می‌شوند تا به حالت اول برگردند.

تحول بزرگی در راه است؟

محققان از سه نوع تجزیه و تحلیل بیولوژیکی برای شناسایی تغییرات سلول B، یعنی RNA، ژنوتیپ DNA و ارزیابی متیلاسیون DNA استفاده کردند و به این نتیجه رسیدند که این تفاوت ها تا حدی به انواع DNA و تنظیم ژنتیکی مربوط می شود.آن چه که مطالعه کنونی ارائه می‌کند این است که سیستم ایمنی بدن مادر در افسردگی بعد از زایمان کاملا موثر است اما هنوز علت این که چرا این ارتباط وجود دارد مشخص نیست.این تیم تحقیقاتی ضمن اعلام این که این مطالعه را بزرگ‌ترین در نوع خود می‌داند گفته ‌است: «امیدواریم در آینده با استفاده از این تحقیقات بتوانیم مادران زیادی را از شرایط افسردگی بعد از زایمان نجات دهیم و مانع به وجود آمدن چنین شرایطی شویم.»

منبع: بهداشت نیوز

۱۴۰۱/۲/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...