نسخه چاپی

كارنامه سیاه حقوق بشری كانادا در موضوع بومیان

عکس خبري -کارنامه سياه حقوق بشري کانادا در موضوع بوميان

كشف گورهای دسته جمعی در كانادا طی ماه‌های اخیر كارنامه سیاه این كشور را در مواجهه با بومیان آشكارتر می‌كند.

به گزارش نما، طی ماه‌های اخیر چندین گور دسته جمعی در مدارس بومیان کانادا کشف شده و این امر بار دیگر موضوع نقض حقوق بشر در این کشور را در کانون توجه قرار داده است.

به گزارش «گلوبال تایمز»، در مواجهه با این لکه ننگ در تاریخ کانادا، دولت این کشور نگرش صادقانه‌ای از خود نشان نداده است؛ «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، مدعی است که «کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا» از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ برای رسیدگی به بدرفتاری با جمعیت بومی این کشور فعالیت کرده است.
بیشتربخوانید:
واقعیت مدارس شبانه روزی بومیان در آمریکا

تردید بسیار زیادی وجود دارد که آیا کانادا می‌تواند نتیجه عادلانه‌ای بگیرد و «صریح بودن» را با بررسی خود در این زمینه ثابت کند.

دولت کانادا و کلیسای کاتولیک از مسئولیت خود در قبال یکدیگر شانه خالی کرده‎اند و بیشتر مدارس مسکونی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته‎اند. آیا کانادا صداقت و شجاعت سیاسی برای انجام تحقیقات کامل را دارد؟

«یانگ ژیو»، محقق ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی چین، در این باره می‌گوید «منطق کشورهایی مانند کانادا این است؛ ما درامور داخلی کشورهای دیگر دخالت خواهیم کرد، اما امور داخلی ما به کشورهای دیگر ارتباطی ندارد.»

در میان بقایای اجساد ۲۱۵ کودک کشف شده در مدرسه مسکونی «کملوپس» در بریتیش کلمبیا که در سال ۱۹۷۸ بسته شد، برخی از این کودکان در هنگام مرگ تنها در ۳ سالگی خود قرار داشته‎اند.

کانادا در این مورد ژست‌های نمادینی انجام داد؛ آن‌ها دستور دادند که پرچم‌ها در تمام ساختمان‌های فدرال به حالت نیمه افراشته درآیند.

اما هیچ یک از این اقدامات نمی‌تواند کمک اساسی برای حل مسئله داشته باشد.

توییت‌های سیاستمداران کانادایی مانند «قلب من شکست»، نمی‌تواند نتیجه عادلانه‌ای برای این کودکان مظلوم داشته باشد.

پس از کشف بقایای اجساد این کودکان، کارشناسان رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر بیانیه مشترکی در این باره صادر کردند، از جمله گزارشگر ویژه حقوق مردمان بومی کانادا، و در این بیانیه از کانادا خواستند تا تحقیقات کامل را آغاز کند.

«یانگ ژیو»، در بخش دیگری می‌گوید «کشورها چه بزرگ و چه کوچک، باید در مواجهه با چنین جنایت فجیعی که کانادا در روند تمدن بشری مرتکب شده است، موضع مشترکی داشته باشند؛ حقیقت را از طریق تحقیقات چندجانبه و مشترک کشف کنند و موارد نقض حقوق بشر در تاریخ را مورد بررسی قرار دهند.»

عبارات نمادین و عذرخواهی برای حل مسائل تاریخی باقی مانده کافی نیست؛ دولت ترودو سعی کرد تقصیر را به گردن کلیسا بیندازد و این امر را به کلیسا بسپارد و تقصیر تاریخی دولت را به مسائل بی اهمیت کاهش دهد، اما جامعه بین المللی هرگز با این موضوع موافقت نخواهد کرد.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...