نسخه چاپی

دولت انگلیس زیر سایه بحران‎های مختلف؛ از برگزیت تا همه گیری

عکس خبري -دولت انگليس زير سايه بحران‎هاي مختلف؛ از برگزيت تا همه گيري

تصمیمات و سیاست‌های نخست وزیر انگلیس در طول ۲ سال گذشته مشكلاتی را برای این كشور و مردم آن ایجاد كرده است.

به گزارش نما، «ایندیپندنت» در گزارشی نوشت که اکنون حدود ۲ سال از زمان انتخاب «بوریس جانسون» به عنوان نخست وزیر انگلیس می‌گذرد؛ او در زمینه‌های مختلفی وعده‎هایی را داده بود.

در اینجا مواردی از بزرگترین داستان‌ها و رسوایی‌های ۲ سال آخر دولت جانسون در انگلیس آورده شده است.

«برگزیت»

«بوریس جانسون» با وعده انجام برگزیت، یعنی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برای بهبود وضعیت این کشور، به قدرت رسید.

اما از نظر قوانین و مذاکرات، انگلیس تنها در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا را به طور کامل ترک کرده است.

از آن زمان، انگلیسی‌ها شاهد اختلافات در مرز ایرلند، کشمکش‌ها بر سر معاملات تجاری، و بحران‌هایی از جمله مسائل مربوط به زنجیره تامین بوده‌اند که حداقل تا حدی می‌تواند به برگزیت نسبت داده شود.

برگزیت به معنای واقعی صورت نگرفته و مشکلی حل نشده است.

سیستم مهاجرتی

هنگامی که محافظه‌کاران در انتخابات پیروز شدند و انگلیس اتحادیه اروپا را ترک کرد، دولت انگلیس به سرعت چرخ‌ها را برای یک سیستم مهاجرتی مبتنی بر امتیاز به حرکت درآورد تا افرادی را که می‌توانستند وارد انگلیس شوند، محدود کند.

بر اساس قوانین جدید، افراد باید ۷۰ امتیاز بگیرند تا حتی بتوانند از سواحل انگلیس عبور کنند؛ امتیازهایی که می‌توان از راه‌های مختلف به دست آورد، از جمله صحبت کردن به زبان انگلیسی، داشتن مدرک دکترا و داشتن پیشنهاد شغلی در یک رشته مورد نیاز.

این سیستم بحث برانگیز، که جایگزین رفت و آمد آزادانه مردم در اتحادیه اروپا شده، از ابتدای سال ۲۰۲۱ به اجرا درآمد.

وعده‌های غذایی در مدارس

وقتی خانواده‌هایی که وعده‌های غذایی رایگان در مدرسه دریافت می‌کردند، برای تغذیه فرزندانشان در تعطیلات مدرسه مشکل داشتند، این دولت انگلیس نبود که به آن‌ها کمک کرد بلکه «مارکوس راشفورد»، بازیکن تیم ملی فوتبال انگلیس به آن‌ها کمک کرد.

در ژوئن ۲۰۲۰، این فوتبالیست، نامه‌ای به همه نمایندگان مجلس انگلیس نوشت و از آن‌ها خواست تا دولت جانسون را تحت فشار قرار دهند تا سیاست خود را در مورد ارائه غذای رایگان در تعطیلات تابستان تغییر دهد.

لایحه جنجالی پلیس

در مارس ۲۰۲۱، وزارت کشور انگلیس از برخی قوانین بحث برانگیز که اعتراضات در این کشور را محدود می‎کند، رونمایی کرد.

این طرح با عنوان «پلیس، جنایت، مجازات و دادگاه‌ها»، به پلیس انگلیس اختیارات بیشتری می‌دهد تا با تعیین محدودیت‌های زمانی، شرایطی را برای اعتراض‌های غیرخشونت‌آمیز، از جمله مواردی که بیش از حد پر سر و صدا یا با مزاحمت تلقی می‌شوند، وضع کنند.

هنگامی که این لایحه اعلام شد، باعث اعتراضات و واکنش شدید سیاستمداران مخالف و گروه‌های حقوق بشری شد، اما مجلس عوام آن را تصویب کرد.

نژادپرستی

همچنین در ماه مارس، دولت انگلیس یک بررسی در مورد اینکه آیا این کشور از نظر نهادی نژادپرست است یا خیر منتشر کرد و به این نتیجه رسید که اینطور نیست.

این گزارش می‎گوید که در حالی که نژادپرستی هنوز در سراسر انگلیس ادامه دارد، دستاوردها در زمینه‌هایی از جمله آموزش و اشتغال، این کشور را به الگویی برای سایر کشورهای دارای اکثریت سفیدپوست تبدیل کرده است.

همه گیری کرونا

۲ سال آخر چرخه اخبار تحت سلطه ویروس کوچکی بوده است که در سراسر جهان منتشر شده و میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان کشته است.

حوادث ناگوار کرونایی در این کشور عبارتند از: فهرستی از اشتباهات انجام شده از طرف دولت و وزرای انگلیس.

بحران کمبود راننده کامیون

در طول تابستان ۲۰۲۱، یک بحران زنجیره تامین، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و خدمات را در سراسر انگلیس مختل کرد.

یکی از دلایلی که باعث کمبود رانندگان کامیون‌های حمل بار، مواد غذایی و سوخت شده بود، همه گیری ویروس کرونا و برگزیت بود.

در همین حال، قوانین سختگیرانه ویزا که به عنوان بخشی از قوانین جدید کشور پس از برگزیت وضع شده بود، به این معنا بود که بسیاری از کارگران انگلیس را ترک خواهند کرد.

دولت انگلیس به کارگران اتحادیه اروپا پیشنهاد داد و از آن‌ها درخواست کرد که بیایند و شکاف موجود را برطرف کنند، اما این طرح موفق نبوده و انگلیس هنوز هم تقریباً هر هفته هشدارهایی درباره کمبود بیشتر اعلام می‌کند.

این‌ها تنها گوشه‌ای از جنجالی‌ترین سیاست‌ها و رسوایی‌های ۲ سال اول دولت «بوریس جانسون» به حساب می‌آیند.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۹/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...