نسخه چاپی

دیدگاه دولت درباره نحوه اجرای رتبه‌بندی معلمان

عکس خبري -ديدگاه دولت درباره نحوه اجراي رتبه‌بندي معلمان

اگر هدف ارتقای كیفیت تعلیم و تربیت است این پرسش مطرح می‌شود كه چرا باید تمام معلمان شامل رتبه‌بندی شوند؟ در این ارزیابی ۷۰۰ هزار معلم وارد می‌شوند و شاید تعداد قابل توجهی امتیاز لازم را كسب نكنند.

به گزارش نما، حسین عرب اسدی معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور درباره چرایی عدم اجرای رتبه‌بندی معلمان گفت: دلایل عدم اجرای رتبه‌بندی این است که همواره نگاه به رتبه‌بندی این بوده که وضعیت معیشتی اصلاح شود، درحالی که باید این دو را از یکدیگر تفکیک کرد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم معیشت معلمان اصلاح شود باید افزایشی در فوق‌العاده‌های فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشیم که کاملاً ممکن است و پیش‌بینی بار مالی آن چندان چشم‌گیر نخواهد بود؛ در صورت همسان‌سازی و تطبیق با حقوق سایر کارکنان دولت، رتبه‌بندی یک نگاه شأنیتی برای ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت پیدا می‌کند.

افزایش حقوق به بهانه رتبه‌بندی

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: هم‌اکنون لایحه دولت کاملاً تغییر کرده و به متن دیگری با جهت‌گیری دیگر تبدیل شده است و طرح رتبه‌بندی که اکنون به صحن علنی مجلس رفته، تفکیک بین معیشت و تکریم را انجام نداده است و باز هم افزایش حقوق به بهانه رتبه‌بندی مطرح است و این باعث می‌شود دایره شمول و معیارهای ارزیابی تحت تأثیر قرار بگیرد که یکی از تبعات آن بار مالی است.

عرب اسدی ادامه داد: یکی از نکاتی که دولت اعلام کرده این است که برای تغییرات فعلی برای امسال اعتبار پیش‌بینی نشده است و در بودجه سال آینده برای اجرای رتبه‌بندی ۲۵ هزار میلیارد تومان لحاظ شده و از ابتدای سال آینده اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی معلمان اجرا نمی‌شود چون معیشت، تکریم و ارتقای خدمات آموزش و پرورشی به مردم و نسل آینده دچار تعارض شده است، گفت: بنابراین معلمی که حتماً باید معیشتش ارتقا پیدا کند، هنگام رتبه‌بندی اگر امتیاز لازم را کسب نکرد دیگر نمی‌توان حذفش کرد.

معیشت از رتبه‌بندی جدا شود

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور بیان کرد: اگر رتبه‌بندی را از معیشت مجزا کنیم و معیشت را تا سطحی که کاملاً معقول و مورد نیاز است ارتقا دهیم، معلمی که استاد تمام یا خبره و عالی است باید به طور ویژه مدنظر باشد و اگر در آموزش و پرورش گفته شد ۱۰ هزار نفر معلم عالی داریم همه بگویند صحیح است و این افراد بهترین نوع خدمت را در عرصه تعلیم و تربیت به مردم ارائه می‌دهند؛ همپوشانی رتبه‌بندی و معیشت، ارتقای کیفیت را که به شدت مدنظر است دچار اشکال می‌کند.

عرب اسدی با بیان اینکه ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت هدف اصلی رتبه‌بندی است، متذکر شد: در معیارهای ارزیابی باید افرادی که عملکرد مطلوب در کیفیت خدمات تعلیم و تربیت دارند، سنجیده شوند اما وقتی می‌گوییم از بدو خدمت همه معلمان شامل رتبه‌بندی می‌شوند، معلمی که هنوز سرکلاس درس نرفته است نیز مشمول می‌شود، هدف از رتبه‌بندی ارزیابی است پس طبیعی است که برخی افراد معیارهای لازم را نداشته باشند و شامل رتبه‌بندی نشوند.

وی ادامه داد: در رتبه‌بندی باید کیفیت ارائه خدمات تعلیم و تربیتی به مردم مبنا باشد تا بگوییم فلان فرد کیفیت خدمت بسیار ویژه‌ای دارد. اگر هدف ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت است این پرسش مطرح می‌شود که چرا باید تمام معلمان شامل رتبه‌بندی شوند؟ در این ارزیابی ۷۰۰ هزار معلم وارد می‌شوند و شاید تعداد قابل توجهی امتیاز لازم را کسب نکنند هم‌اکنون چون نگاه معیشتی بوده این توقع ایجاد شده است که همه معلمان باید شامل رتبه‌بندی شوند.

سوابق تجربی و دروه‌های ضمن خدمت در رتبه‌بندی ملاک نیست

عرب اسدی بیان کرد: معیشت باید از رتبه‌بندی جدا شود و رقم فوق‌العاده‌ای به همه معلمان اضافه شود تا بدانند از جهت معیشتی نظام به آنها توجه می‌کند حتی اگر ارتقا اندک باشد پس از آن در رتبه‌بندی اعلام کنیم مطابق با معیارهایی ارزیابی انجام می‌شود و شاید از مجموع ۸۰۰ هزار نفر ۵۰۰ هزار نفر نتوانند امتیاز لازم را کسب کنند. اگر هدف ارتقای کیفیت خدمت به مردم است پس معیارها نباید این باشد مدرک تحصیلی و دوره‌های ضمن خدمت چیست؛ باید بگوییم مدلی برای ارزیابی تدریس، خلاقیت و تکنیک‌های انتقال دانش داریم هم‌اکنون این موارد در متن رتبه‌بندی لحاظ نشده است بلکه سوابق تجربی، دوره‌های ضمن خدمت و شایستگی‌های عمومی لحاظ شده که در فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری وجود دارد.

وی متذکر شد: به عنوان دولت معتقدیم رتبه بندی باید انجام شود اما نه با این رویکرد بلکه با هدف کیفی سازی و در غیر این صورت وارد مشکلات دیگری می شویم.

۲۳۰ هزار کارمند اداری مشمول رتبه‌بندی

همچنین علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: ۱۰ سال قبل در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ذکر شد که معلمان رتبه‌بندی شوند و هدف افزایش کیفیت آموزش و ارتقای منزلت معلمان است اما در این کار ۱۰ سال تأخیر افتاد تا اینکه سال گذشته در مجلس تلاشی شروع شد و دولت قبل لایحه رتبه‌بندی معلمان را به مجلس تقدیم کرد.

وی افزود: کمیسیون آموزش مجلس تغییراتی را در لایحه رتبه‌بندی معلمان ایجاد کرد و فاصله دانشیارمعلمی که ۲۱ سال بود را به ۱۶ سال کاهش داد همچنین ۲۳۰ هزار نفر از کارمندان ادارات که رسته شغلی آنها معلمی است را تحت پوشش رتبه‌بندی قرار دادیم و جمعیت تحت پوشش این لایحه به ۷۳۰ هزار نفر رسید.

اعتبار رتبه‌بندی در جدول شماره ۹ ردیف‌های متفرقه

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آنچه سال‌های گذشته به نام رتبه‌بندی اجرا شد فصل دهم قانون خدمات کشوری بود. همچنین دولت قبل اعلام کرد که سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی اختصاص می‌دهد اما کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد که به ۱۵ هزار میلیارد نیاز است و معلمان معتقد بودند که این اعتبار باید ۲۵ تا۳۰ هزار میلیارد تومان باشد؛ اکنون با تغییراتی که در لایحه انجام دادیم، رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد و برای سال آینده ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته‌اند که در جدول شماره ۹ ردیف‌های متفرقه لحاظ شده که باید در جدول شماره ۷ می‌آمد.

منادی ادامه داد: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم عناوین رتبه‌های معلمان است و در بدو ورود جایگاه آنها آموزشیار معلم است و هیچ معلمی کمتر از ۸۰ درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران دریافت نمی‌کند یعنی حداقل حقوق معلمان ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌شود، ۴ سال تحصیل معلمان در دانشگاه فرهنگیان و رجایی برای رتبه‌بندی محاسبه می‌شود و برای معلمان ابتدایی، نخبگان و افرادی که در مناطق مرزی، عشایری و مناطق محروم هستند امتیازاتی را قائل شدیم تا زودتر رتبه‌بندی شوند، فاصله هر رتبه را به ۵ سال کاهش دادیم و برای رتبه‌های بالاتر ۲۱ سال فاصله را به ۱۶ سال و ۲۶ سال را به ۲۱ سال کاهش دادیم.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...