نسخه چاپی

حداقل تا 2 سال آینده دُز یادآور واكسن كرونا باید تزریق شود

حداقل تا 2 سال آينده دُز يادآور واکسن کرونا بايد تزريق شود

دبیر كمیته علمی كشوری كووید 19 گفت: پیش بینی می‌شود حداقل تا 2 سال آینده به تزریق دُز یادآور واكسن كرونا نیاز داشته باشیم.

به گزارش نام ، دکتر حمیدرضا جماعتی با بیان اینکه عوامل متعددی در تعیین فاصله بین دُزهای یادآور وجود دارد، افزود: تعیین فاصله بین دُزهای یادآور واکسن کرونا به عواملی مانند نوع پلتفرم ها، نوع سویه‌های جدید، رفتار ویروس و شدت بیماری بستگی دارد. به عبارتی عوامل متعددی در تصمیم گیری برای تعیین فاصله گذاری تزریق دُز یادآور واکسن کرونا دخیل هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا محدودیتی برای ورود شرکت‌های تولیدکننده جدید در عرصه تولید واکسن کرونا وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای شرکت‌های سازنده واکسن داخلی نداریم و آن‌ها را ترغیب و تشویق می‌کنیم که از علم و منابع مالی خود برای تولید واکسن کرونا بهره بگیرند.
دبیر کمیته علمی کشوری کووید 19 با تأکید بر اینکه هر شرکتی که توانایی تولید واکسن را دارد، می‌تواند وارد این عرصه شود، گفت: باتوجه به تحریم علیه ایران نیاز است که از محصولات داخلی تا حد امکان استفاده کنیم و همچنین برای جمعیت هدف چند میلیونی به تعداد زیادی واکسن برای دز‌های یادآور تولید کنیم.
دکتر جماعتی ادامه داد: اگر واکسن‌های داخلی کرونا با کیفیت مناسب و به تعداد زیاد تولید شود، می‌توان آن‌ها را به کشور‌های متقاضی صادر کرد. اگر تولیدات شرکت‌های داخلی در حد نیاز کشور باشد، در این دوران تحریم و سختی شرایط اقتصادی می‌توان هموطنان را بدون دغدغه واکسینه کرد.
*سالمندان و گروه‌های پرخطر حتما دُز یادآور را بزنند
وی افزود: نتایج مطالعاتی که در دنیا نشان می‌دهد که واکسیناسیون سبب کاهش بستری و میزان مرگ و میر می‌شود به همین دلیل، توصیه کمیته علمی کشوری کووید 19 این است که مردم حتما واکسن کرونا را بزنند.
دبیر کمیته علمی کشوری کووید 19 تأکید کرد: در این موضوع شک و تردید وجود ندارد که تزریق واکسن کرونا سبب کاهش شدت بیماری و مرگ و میر می‌شود.
این فوق تخصص ریه باردیگر به مردم توصیه کرد که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را حتما انجام دهند و کسانی که 2 دُز را نزده اند اقدام به این کار کنند و سالمندان و گروه‌های پرخطر هم حتما دز یادآور را تزریق کنند.
دکتر جماعتی با بیان اینکه علل تمایل نداشتن برخی به تزریق واکسن کرونا باید به دقت بررسی شود، گفت: این کار بر عهده وزارت بهداشت است که با اقداماتی مانند تشویق مردم، افزایش اطلاع رسانی در مورد فواید واکسن و اجرای محدودیت‌های هوشمند افراد ترغیب به تزریق واکسن کرونا شوند.
واکسیناسیون سراسری از 22 بهمن پارسال در کشور آغاز شد، تا امروز (27 آذر 1400) 59 میلیون و 62 هزار و 256 نفر دُز اول، 50 میلیون و 190 هزار و 634 نفر دُز دوم و سه میلیون و 567 هزار و 37 نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 112 میلیون و 819 هزار و 927 دُز رسیده است.
در شبانه روز گذشته نیز 223 هزار و 356 دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
 تاکنون 53 شهر در وضعیت زرد و 395 شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی در نقشه کرونای کشور مشاهده نمی‌شود.


۱۴۰۰/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...