نسخه چاپی

مرور مهم‌ترین نكات بهداشتی كه در نخستین دورهمی یلدا بعد از دریافت واكسن كرونا باید مد نظر داشته‌ باشیم

عکس خبري -مرور مهم‌ترين نکات بهداشتي که در نخستين دورهمي يلدا بعد از دريافت واکسن کرونا بايد مد نظر داشته‌ باشيم

گذشتن از آمار 50 میلیون نفر برای تزریق هر دو دوز واكسن، در روزهای پایانی پاییز، اتفاقی مهم و دلگرم‌كننده‌ است؛ تاحدی دل همه قرص شده‌است كه به پایان روزهای سیاه كرونا نزدیك می‌شویم.

به گزارش نما در این بین خیلی‌ها نیز دوز سوم یا بوستر واکسن را دریافت کردند و این نیز قدم بزرگی برای نزدیک‌شدن به پایان همه‌گیری کرونا در کشور است.

به همین علت شاید امسال بتوانیم بعد از دو سال، به دورهمی یلدا فکر کنیم اما از آنجا که هنوز بیماری ریشه‌کن نشده و سویه اُمیکرون نیز سروکله‌اش پیدا شده‌است، باز هم باید نکته‌هایی را در صورت شرکت در دورهمی‌های خانوادگی رعایت کنیم.

خطر بزرگ کماکان کودکان ناقل و بدون علامت در خانواده‌ها هستند و شرکت در دورهمی، بدون رعایت نکات ایمنی همچنان می‌تواند خطرناک باشد.

برای این‌که امسال شب یلدا دور هم باشیم و بلندترین شب سال را به سلامت بگذرانیم به این نکات مهم دقت کنیم.

«حفظ فاصله» تاکید مهم همه مقاله‌های علمی برای جلوگیری از ابتلا به کروناست. به این علت که در فاصله کم، میزان تماس با بزاق یا تنفس آلوده به ویروس کووید 19 افزایش می‌یابد. بنابراین نخستین نکته‌ای که باید آن را رعایت کنیم، حفظ «فاصله» است.

تاکید بعدی، «جریان داشتن هوا» است. درست است که در هوای سرد و احتمالا آلوده کلانشهرها، بازکردن پنجره دشوار است اما باید به شکلی، هوا در فضای منزل جریان داشته‌باشد.

برای رعایت فاصله و جریان هوا، به این موارد توجه کنید:

1- چیدمان: صندلی‌ یا پشتی‌ها را با فاصله یک تا یک و نیم متر از یکدیگر قرار دهید. اگر اتاق پذیرایی یا نشیمن کوچک است، میز و صندلی‌ها را جمع کرده و نشستن روی زمین را به برنامه شب یلدا اضافه کنید. امکان نشستن روی زمین با فاصله، راحت‌تر است.

2- فاصله از مهمان: سفره یا میزی که قرار است خوراکی‌های شب یلدا روی آن چیده شود، باید دور از فضای عمومی، در گوشه‌ای از اتاق چیده شود. به این ترتیب خطر آلودگی خوراکی‌ها کاهش پیدا می‌کند.

3- چرخش هوا: پنجره آشپزخانه را حتما باز بگذارید؛ چراکه ممکن است رفت و آمد در این روز خاص به آشپزخانه زیاد باشد. در مسیری که کسی دچار سرماخوردگی نشود، یکی از پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوا جریان داشته‌باشد. از مهمان‌ها بخواهید ترجیحا وارد آشپزخانه نشده و برای کمک هم، بیرون از محیط کوچک آشپزخانه، میزبان را همراهی کنند.

4- اگر مسن هستند: بهتر است سالمندان خانواده، یک لایه ماسک داشته‌باشند. به این ترتیب نگرانی بابت انتقال بیماری به آنها کاهش پیدا می‌کند. از در آغوش گرفتن نوه‌ها پرهیز کنید.

خوراکی موردنظر در دسترس نیست

پذیرایی بخش مهمی از دورهمی به‌ویژه دورهمی شب یلداست. یک بخش مهم پذیرایی نیز در دسترس بودن خوراکی‌هاست تا مهمانان به‌خوبی پذیرایی شوند. امسال با چند راهکار ساده، بساط پذیرایی سالم را به راه بیندازید تا آب توی دل مهمانان تکان نخورد.

به چه شکل؟ اشاره کردیم که سفره یا میزی که قرار است خوراکی‌ها، پیش‌دستی‌ها، لیوان و... را روی آن قرار دهید - حتی وسایل شام- در گوشه‌ای دور از جمع قرار دهید. این کار اولین قدم برای حفظ سلامت است. با خوراکی‌ها باید چه کرد؟

1- آماده کردن خوراکی‌ها ممنوع: انار دانه کرده، یکی از خوراکی‌های ویژه شب یلداست اما بهتر است این رسم را امسال هم به جا نیاورید و بگذارید هرکسی میل داشت، خودش دست به کار شود. این مسأله شامل تهیه سالاد میوه، برش‌زدن هندوانه به شکل‌های مختلف و.... نیز است. مگر این‌که دو نکته را رعایت کنید: اول این‌که دست‌ها کاملا شسته و درحین پوست کندن وخرد کردن میوه یا انار یا برش زدن به هندوانه، ماسک زده‌باشید. دوم این‌که بعد از آماده کردن میوه‌ها و گذاشتن آنها داخل ظرف مناسب، روی همه آنها را با سلفون بپوشانید. بعد از هر بار استفاده هم دوباره مهمان‌ها سلفون را روی میوه‌ها بِکشند. با این کار احتمال تماس عامل ایجاد بیماری کاهش می‌یابد.

2- سلفون: اشاره کردیم که درباره میوه‌های آماده، باید از سلفون استفاده کنید. این مسأله درباره آجیل‌، باسلوق یا هر خوراکی دیگری که روی میز می‌گذارید نیز صادق است. درست است دستگاه گوارش ما می‌تواند با ویروس کرونا مبارزه کند اما با این کار، سلامت خوراکی‌ها و مهمان‌ها بیشتر حفظ می‌شود.

3- ظروف یکبار مصرف: توصیه می‌شود از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی یا تجزیه‌شونده استفاده کنید. این کار خطر خوب شسته‌نشدن ظرف‌ها و انتقال بیماری را به‌حداقل می‌رساند. برای نوشیدنی‌های داغ مانند چای، قهوه،نسکافه و... نیز بهتر است از لیوان کاغذی استفاده شود. همچنین از گذاشتن قاشق در ظرف انار خودداری کنید. تماس مکرر دست با یک قاشق، راهکار سالمی نیست. بهتر است هر کسی، با قاشقی یک بار مصرف خوراکی را بردارد و با همان هم خوراکی موردنظر را مصرف کند.

4- دور از هم بنشینید : بهتر است سفره‌ای پهن نشود تا افراد کنار هم و با فاصله بنشینند. غذاها را روی میز بگذارید. هر کسی بعد از برداشتن غذای خود، با فاصله از دیگران بنشیند.

5- کودکان ناقل هستند: کودکان خانواده، به‌ویژه زیر 12ساله‌ها که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، می‌توانند ناقل بدون علامت باشند. بنابراین مراقب باشید به خوراکی‌ها دست نزنند. علاوه بر این‌که حتما با فاصله از بزرگ‌ترها بنشینند و در آغوش آنها نروند.

این لباس، همان لباس نباشد

همه برای مهمانی می‌آیند اما بهتر است امسال، به یک نکته مهم توجه شود. لباس بیرون از منزل با لباسی که در منزل قرار است پوشیده شود، تفاوت داشته‌باشد. برای مثال پس از درآوردن پالتو، بارانی و... آنها را در مکانی خارج از فضای منزل قرار داده شوند. سپس لباس‌های راحتی منزل یا یک‌دست لباس دیگر بپوشید. به این ترتیب عوامل بیماری‌زای احتمالی با مبل و صندلی، فرش و... تماس نخواهندداشت. لباس‌ بچه‌ها را هم حتما تعویض کنید تا با لباس بیرون از منزل در مهمانی نباشند.

به دیوان حافظ دست نزنید!

مگر می‌شود یلدا باشد و به دیوان حافظ تفألی نزد؟ اما دست زدن افراد مختلف به کتاب، می‌تواند عاملی برای انتقال بیماری در صورت ناقل‌بودن یکی از افراد باشد. بنابراین در این خصوص دو راهکار وجود دارد.

1- یک نفر به نیابت: یک نفر از افراد حاضر در جمع که تسلط بیشتری بر حافظ‌خوانی و تفسیر آن دارد، دیوان را در دست بگیرد و برای نیت تک تک افراد، کتاب را باز کند و بخواند.

2- حافظ برگی: دیوان حافظ به شکل برگه‌های مجزا نیز منتشر شده‌است. به این ترتیب هر غزل روی یک برگه نوشته شده‌است. می‌توانید از این نوع دیوان حافظ تهیه کنید و بعد از نیت، هر مهمان یک برگ از آن را بردارد. به این ترتیب امکان کنار گذاشتن برگه موردنظر وجود داشته و خطر احتمالی انتقال ویروس کرونا از طریق دست نیز برطرف می‌شود.

آنهایی که باید بیشتر مراقب باشند

بعضی افراد باید بیش از دیگران نکته‌های ایمنی را رعایت کنند.

به این دلیل که سیستم ایمنی آنها، توان مقابله کامل و کافی با ویروس کرونا را ندارد. اگر در یکی از گروه‌هایی که به آنها اشاره می‌شود، قرار دارید، یلدای امسال را هم در خانه بمانید یا با استفاده از دو لایه ماسک و با رعایت تمام نکات ایمنی، در جمع حضور پیدا کنید.

در حال درمان: اگر در مرحله شیمی‌درمانی قرار دارید یا به تازگی این دوره را تمام کرده‌اید.

نقص سیستم: اگر به هر دلیل دچار نقص سیستم ایمنی هستید و سیستم ایمنی شما آن‌طور که باید فعال نیست. برای مثال اگر درحال طی کردن دوره نقاهت هستید. افرادی که دچار استرس و اضطراب بالایی هستند هم در همین گروه قرار دارند.

شرایط خاص: بارداری، زایمان، ابتلا به هر نوع بیماری و... شرایط خاصی است که بهتر است در جمع حضور نیافته و یا نکته‌های ایمنی را به‌خوبی رعایت کنید.

مهتاب خسروشاهی - سلامت / روزنامه جام جم

۱۴۰۰/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...