نسخه چاپی

عبدالعلی رحیمی مظفری در گفتگو با نما:

تاثیر منفی انتشار اوراق بر بازار سرمایه / تا حد امكان از انتشار اوراق در بودجه جلوگیری می كنیم

عکس خبري -تاثير منفي انتشار اوراق بر بازار سرمايه / تا حد امکان از انتشار اوراق در بودجه جلوگيري مي کنيم

عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی كه نتوانیم سرمایه‌های بانك‌ها و بخش‌های اقتصادی كشور را به سمت تولید و صنعت كشور بكشانیم، برای ایجاد زیرساخت‌ها مجبوریم كه اوراق منتشر كنیم و انتشار اوراق تاثیر منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد.

عبدالعلی رحیمی مظفری در گفتگو با نما، با تاکید بر ضرورت ساماندهی بازار بورس اظهار داشت: ما باید تا حد امکان از انتشار اوراق جلوگیری کنیم و به سمت تقویت بخش صنعت و تولید کشور حرکت کنیم.

وی متذکر شد: علت انتشار زیاد اوراق در برخی از دولت‌ها آن بود که نتوانستند از ظرفیت بخش صنعت و تولید کشور به خوبی استفاده کنند و به همین دلیل متوسل به انتشار اوراق شدند. سرمایه‌های زیادی در بانک‌ها، برخی از سازمان‌ها و کارتل‌های اقتصادی وجود دارد و ما باید بتوانیم این سرمایه‌ها را به سمت بخش تولید و صنعت کشور بکشانیم تا مجبور به انتشار اوراق نشویم.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که نتوانیم سرمایه‌های بانک‌ها و بخش‌های اقتصادی کشور را به سمت تولید و صنعت کشور بکشانیم، برای ایجاد زیرساخت‌ها مجبوریم که اوراق منتشر کنیم و انتشار اوراق تاثیر منفی بر بازار سرمایه می‌گذارد. ما باید تا حد امکان از انتشار اوراق و افزایش نقدینگی کشور جلوگیری کنیم که اگر این اقدام عملیاتی شود، تاثیر مثبت خود را بر بازار بورس می‌گذارد.

رحیمی مظفری ادامه داد: انتشار اوراق ضربه زیادی به بازار بورس وارد می‌کند و مجلس با جلوگیری از انتشار اوراق کمک می‌کند که این بازار تقویت شود و ما در بودجه سال آینده هم این نگاه را خواهیم داشت که تا حد امکان جلوی انتشار اوراق گرفته شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شناخت بازار بورس و ریشه مشکلاتی که در این بازار وجود دارد، اهمیت زیادی دارد، گفت: ما نباید مصوباتی را درباره بورس به تصویب برسانیم که منجر به جهش کاذب در این بازار شود.

وی تصریح کرد: زمانی که اجازه انتشار اوراق می‌دهیم و از طرف دیگر این اوراق با تنزیل ۴۰ تا ۵۰ درصدی در بورس عرضه می‌شود، قطعا کسی که می‌خواهد در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند، ترجیح می‌دهد که آن اوراق را خریداری کند نه آنکه روی وضعیت فعلی بورس سرمایه‌گذاری کند.

رحیمی مظفری با تاکید بر اینکه بازار بورس نباید به صورت دستوری اداره شود و تصمیمات دستوری نمی‌تواند این بازار را نجات دهد، متذکر شد: سال گذشته حباب بزرگی در این بازار شکل گرفت و زمانی که ما در بدترین وضعیت اقتصادی بودیم و بورس جهان در بدترین شرایط بود، ما بالاترین رشد را در بورس داشتیم که واقعی نبود و منجر به ضرر و زیان مردم شد. همچنین متاسفانه برخی از افراد از بورس برای نجات شرکت‌های ورشکسته خود استفاده کردند.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نباید مجددا شرایط کاذبی را در بازار سرمایه ایجاد کنیم، بلکه لازم است به دنبال راهکاری برای حل معضلات فعلی این بازار باشیم. ما باید مشکلات این بازار را به صورت ریشه‌ای مورد ارزیابی قرار دهیم و راهکاری برای رفع آن در نظر بگیریم.

رحیمی مظفری اظهار داشت: بخش قابل توجهی از بودجه دولت سابق از طریق بورس به دست آمد و دولت و شرکت‌های دولتی از این طریق درآمد به دست آوردند. شفافیت در بازار بورس بسیار حائزاهمیت است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: شفاف نبودن بازار بورس به نفع کسانی است که به صورت دستوری در این بازار کار می‌کنند و منافعی را برای خودشان ایجاد می‌کنند و رانت‌هایی در این بازار دارند. بازگرداندن اعتماد مردم به بازار بورس کار سختی است، اما باید اقداماتی را در دستور کار قرار داد تا اعتماد مردم به این بازار بازگردد چرا که رونق بورس می‌تواند منجر به رونق اقتصادی کشور شود.

۱۴۰۰/۹/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...