نسخه چاپی

محسن زنگنه در گفتگو با نما:

ریز و درشت لایحه بودجه ۱۴۰۱ از زبان رییس كمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس

عکس خبري -ريز و درشت لايحه بودجه ???? از زبان رييس كميته اصلاح ساختار بودجه مجلس

رئیس كمیته اصلاح ساختار بودجه كمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:یكی از اقدامات بسیار مناسب دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ كاهش میزان فروش اوراق به ۸۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

محسن زنگنه در گفتگو با خبرنگار پارلمانی نما، با اشاره به مولفه و سرفصلهای بودجه ۱۴۰۱ بیان داشت: در حوزه منابع، ما امسال شاهد رشد ۴۶ درصدی در حوزه مالیات هستیم لذا با توجه به تورمی که در سال جاری داریم این رقم، رقم واقع بینانه ای است و خیلی فشار مالیاتی را بر بخشهای تولیدی کشور اضافه نمیکند ،ضمن اینکه به میزان ۵ درصد هم مالیات تولیدکنندگان کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: در حوزه واگذاری دارایی های سرمایه ای، ما سال گذشته برای فروش نفت ۱۹۹ هزار میلیارد دیده بودیم که این رقم امسال به ۳۸۱ هزار میلیارد تومان رسیده و تقریباً ۹۲ درصد افزایش داشته است که بخش عمده ای از این مسئله به دلیل بالا رفتن قیمت نفت است که در بودجه ۶۰ دلار دیده شده و بخش دیگر آن مربوط به حذف ارز ترجیحی است که ما سال گذشته حدود ۸ میلیارد دلار منابع در بودجه به این امر اختصاص دادیم.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه انتشار اوراق امسال دولت به شدت کاهشی عمل کرده و ۸۸ هزار میلیارد تومان را از محل فروش اوراق دیده است البته مستحضر هستید که در بودجه سال گذشته این رقم ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بود و دولت حتی مجوز ۵۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق را از شورای سران اخذ کرد که جمعا ما حدود ۱۸۲ هزار میلیارد فروش اوراق انجام دادیم.
وی تاکید کرد: یکی از اقدامات بسیار مناسب دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش میزان فروش اوراق به ۸۸ هزار میلیارد تومان بوده است.
این نماینده مجلس با بیان این که دولت منابع درآمدی خود را به صورت منطقی در نظر گرفته است، تاکید کرد: اینکه ما منابع بودجه را واقعی ببینیم حتماً قدم بزرگی در راستای کاهش کسری برداشته ایم.
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش هزینه های دولت در بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد: دولت حدود ۵ درصد کل مصارف خود را افزایش داده لذا عملاً ما می توانیم بگوییم که دولت هزینههای خود را در بودجه کاهش داده است و این مسئله یکی از نکات مثبت بودجه قلمداد می شود.
این نماینده مجلس بیان داشت: نکته بعدی این است که دولت به دنبال این است که با ایجاد صندوقهای عدالت و پیشرفت در استانها عملاً منابع و درآمد استانها را در خود استان ها با مدیریت استاندار هزینه کند که این مسئله هم در جهت تمرکز زدایی، سیاستی درستی است که البته باید جوانب آن به خوبی دیده شود.
رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به میزان اصلاحات ساختاری بودجه سال ۱۴۰۱ بیان داشت: یکی از نقاطی که به نظر بنده باید اهتمام بیشتری به آن صورت میگرفت مسئله اصلاح ساختار بودجه است
وی تاکید کرد: متاسفانه در زمینه اصلاح ساختار بودجه به جز واقعی کردن منابع و کاهش هزینه ها، خیلی از بندهایی که ما در حوزه اصلاح ساختار بودجه داشتیم، عملاً حذف شده است.
زنگنه با اشاره به قانون برخی از احکام اصلاح ساختار بودجه که سال گذشته در مجلس به تصویب رسید، اظهار داشت: متاسفانه این مسئله در بودجه کمتر دیده شده است، البته ما این مسئله را در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ پیگیری میکنیم.
این نماینده مجلس با اشاره به موضوع شفافیت عملکرد شرکتهای دولتی در بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: بنده تصورم این است که باید در این بخش مقداری موضوعات تقویت شود و بسیاری از بندهایی که نظارتی بر عملکرد شرکتهای دولتی داشت، عملاً در پیشنهاد دولت حذف شده و احتمالاً باید احیاء و دنبال شود.

۱۴۰۰/۱۰/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...