نسخه چاپی

متاورس چیست و چه تاثیراتی روی افراد دارد؟

عکس خبري -متاورس چيست و چه تاثيراتي روي افراد دارد؟

متاورس در نحوه زندگی، كار و معاشرت مردم تأثیر بسیار زیادی گذاشته است.

به گزارش نما، اینترنت در زندگی انسان‌ها تغییرات گسترده‌ای ایجاد کرده است و در طی چند سال اخیر به‌سرعت پیشرفت چشمگیری داشته است. اصطلاح متاورس یا جهان مجازی به‌تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، اما این واژه جدیدی نیست و توسط زاکربرگ ابداع نشده است و برای اولین بار توسط نیل استفنسون، نویسنده رمان‌های علمی تخیلی ابداع شده است. متاورس جهان فیزیکی را با زندگی دیجیتال پیوند می‌زند و این مفهوم جدیدی است که جهان و زندگی انسان‌ها توسط آن دگرگون شد. متاورس نحوه زندگی، کار و معاشرت افراد را بسیار تحت تأثیر قرار داده است، اما به نظر می‌رسد که متاورس تأثیرات منفی بر رسانه‌های اجتماعی نیز دارد و ما در رابطه با تأثیرات منفی آن بر رسانه‌های اجتماعی گزارشی تهیه کردیم.

متاورس چیست؟

متاورس واژه‌ای مرکب است که از دو واژه «meta» و «universe» ترکیب شده است. متا به معنای فراتر و یونیورس به معنای جهان است و در کل به معنای جهان برتر است. به‌طور کلی مفهوم آن توصیف جهان مجازی است. متاورس توسط فناوری «واقعیت مجازی» (VR) قابل‌دسترسی است.

رشد سریع رسانه‌های اجتماعی علاوه‌بر تأثیرات مثبت، اثرات منفی نیز به‌همراه دارد. متاورس نیز می‌تواند اثرات منفی را بر رسانه‌های اجتماعی چند برابر کند. متاورس بر رسانه‌های اجتماعی اثراتی نامطلوب می‌گذارد. فناوری و تکنولوژی در بیش‌تر مواقع سریع‌تر از مقرراتی که ناظر بر آن است و آن را کنترل می‌کند به سمت جلو پیش می‌رود.

رشد در صنعت فناوری به عنوان نشانه‌ای از توسعه اجتماعی تلقی می‌شود، اما همیشه مشخص نیست که فناوری چگونه و تا چه میزان امکان دارد بر جهان تأثیر مثبت بگذارد. امروزه میلیاردها نفر در جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، اما قانون‌گذاران همچنان با مقررات دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این مطالعات تأثیرات منفی این پلتفرم‌ها را بر جوامع و کاربران روشن می‌کند. با پیدایش متاورس، پیش‌بینی شده که وضعیت رسانه‌های اجتماعی بسیار نامطلوب شده است.

افزایش مقایسه ظاهری در رسانه‌های اجتماعی

محققان ارتباط بین استفاده از رسانه‌های اجتماعی و فشارهای مقایسه اجتماعی را مورد بررسی قرار دادند و نتیجه آن یافت شد. استفاده از رسانه‌های اجتماعی مشکل جدی برای مردم عام ایجاد کرده است، زیرا آن‌ها خود را با کسانی‌که در شبکه اجتماعی فعالیت دارند، مدام مقایسه می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که به‌اندازه کافی از لحاظ ظاهری خوب نیستند و این اعتماد به‌نفس افراد را خدشه‌دار می‌کند. مطالعات سال ۲۰۱۴ در مجله روان‌شناسی اجتماعی و بالینی نشان داد که مردم پس از گذراندن زمان زیادی در متا یا فیسبوک سابق احساس افسردگی پیدا می‌کنند، زیرا افراد هنگام مقایسه کردن خود با دیگران احساس بدی دارند. ماهیت فیلتر شده و کنترل گر فیدهای رسانه‌های اجتماعی، فشار را برای ارسال دستاوردهای خاص یا نقاط عطف خاص افزایش می‌دهد. متاورس نیز می‌تواند بر این مشکل بیش‌تر دامن بزند. در نهایت، نتیجه مستقیم داشتن آزادی و توانایی در به‌تصویر کشیدن خود از طریق آواتار امکان دارد نارضایتی افراد از دنیای واقعی را به‌شدت افزایش دهد.

مطالعات جدیدی توسط محققان از دانشگاه استرالیای جنوبی بررسی شد که نشان داد چگونه ارسال عکس‌های سلفی در رسانه اجتماعی و توانایی ویرایش عکس‌ها بر درونی‌سازی تأثیر می‌گذارد. محققان دریافتند اشتراک عکس‌های کاربران در «سایت‌های شبکه‌های اجتماعی» یا (SNS) یکی از عوامل خطر برای داخلی‌سازی و مقایسه است. زمانی استفاده از فیلتر سگی بسیار عام شده بود و بازی با فیلترهای سگی ایرادی ندارد، اما این اتفاق فشار را برای به‌نظر رسیدن به شکل خاصی در جامعه افزایش داده است. در دنیای متاورس، جایی که حضور دیجیتالی افراد از طریق آواتار ضروری است، امکان دارد اضطراب درباره ظاهر از قبل بیش‌تر تشدید شود.

اعتیاد به رسانه اجتماعی افزایش پیدا کرده است

طبق بررسی‌های متعدد رسانه‌های اجتماعی بسیار اعتیادآور است. شرکت‌ها الگوریتم‌ها را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند تا کاربران بیش‌تر زمان خود را در پلتفرم بگذرانند و تمام روز درگیر رسانه‌های اجتماعی شوند. این امری طبیعی تلقی می‌شود که هرچه کاربران زمان بیش‌تری در پلتفرم‌ها صرف کنند، تبلیغات بیش‌تری را می‌توانند به‌نمایش بگذراند و از این پلتفرم‌ها پول بیش‌تری به دست آورند. نمایش تبلیغات کم و بیش مدل کسب‌وکار تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی است. متاورس نیز از این مدل تجاری پیروی می‌کند. دنیای مجازی به همان اندازه که می‌تواند محرک باشد، انگیزه و تجربه‌های متنوعی نیز می‌تواند در اختیار کاربران قرار دهد، اما زندگی در چنین محیطی باعث می‌شود تا افراد بیش‌تر احساس نارضایتی از خود کنند.

قلدری سایبری تا کی ادامه دارد؟

محققان یافتند که آزار و اذیت سایبری بر کاربران رسانه‌های اجتماعی تأثیر منفی بسیاری گذاشته است. پلتفرم‌ها درتلاشند تا آزارو اذیت سایبری را به‌حداقل رسانده و مهار کنند. تهدیدات سایبری یکی از بزرگ‌ترین دلایلی است که بعضی از افراد در استفاده از رسانه‌های اجتماعی واهمه دارند. امروزه متاورس بسیار فراگیر است. همچنین آزارواذیت سایبری در دنیای دیجیتالی بیش‌تر است که نگرانی مردم افزایش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌های منفی متاورس، آزار جنسی است. آزار جنسی در اینترنت معمولی بسیار جدی است، اما با پیدایش واقعیت مجازی این مشکل از قبل جدی‌تر شده است؛ بنابراین وجود سیاست‌ها و مقررات سخت‌گیرانه الزامی است. اگر این قبیل از مشکلات رسیدگی نشود به‌سرعت در بین مردم گسترش و افزایش پیدا می‌کند، زیرا در رسانه‌های اجتماعی اطلاعات به‌سرعت پخش می‌شود. همچنین مردم نیز دربرابر آزمایش فناوری جدید و مشاهده پتانسیل آن مقاومت می‌کنند.

متاورس امکان دارد جایی باشد که بسیاری از مردم وقت خود را در آن می‌گذرانند. این به معنی آن است که تقریبا هرکاری که انجام می‌دهیم به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. این کارها از خرید آنلاین گرفته تا بازی کردن و ملاقات افراد جدید است. درپایان به این نتیجه می‌رسیم که متاورس دستاوردی بزرگ خواهد بود، اما خطرات آن را نمی‌توان انکار کرد. خطرات آن بسیار جدی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. همچنین جنجال‌های به‌وجود آمده در متا کاری کرده است که این رسانه بدنام شود و اعتماد به این رسانه سخت است. اگر ساخت متاورس امری اجتناب ناپذیر باشد، باید با احتیاط کامل انجام شود.

منبع: آنا

۱۴۰۰/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...