نسخه چاپی

افزایش فشارها برای جلوگیری از استرداد آسانژ به آمریكا

عکس خبري -افزايش فشارها براي جلوگيري از استرداد آسانژ به آمريکا

رئیس‌جمهور مكزیك برای دومین بار از آمادگی كشور خود برای اعطای پناهندگی به بنیانگذار ویكی‌لیكس خبر داد.

به گزارش نما، در حالیکه در هفته‌ها و ماههای اخیر گزارش‌هایی از وضعیت نامناسب جسمانی «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس در زندان امنیتی «بلمارش» لندن منتشر می‌شود، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور مکزیک روز گذشته (دوشنبه) بار دیگر به آسانژ پیشنهاد اعطای پناهندگی داد.

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، رئیس‌جمهور مکزیک تصریح کرد که در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به دنبال عفو آسانژ بوده است اما دولت پیشین آمریکا هیچ توجهی به این درخواست نکرده است ولی وی همچنان حاضر به اعطای پناهندگی به بنیانگذار ویکی‌لیکس است.


طبق گزارش راشاتودی، این اولین بار نیست که مکزیک برای اعطای پناهندگی به آسانژ ابراز آمادگی کرده است و سال گذشته نیز اعلام کرده بود که حاضر به اعطای پناهندگی به آسانژ است.

پس از تصمیم ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر ماه) دیوان عالی عدالت انگلیس مبنی بر احتمال استرداد آسانژ به ایالات متحده برای یکسری اتهامات جاسوسی مرتبط با انتشار اسناد محرمانه، رئیس‌جمهور مکزیک روز گذشته (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری رئیس‌جمهور مکزیک روز گذشته در کنفرانس خبری خود از تلاش‌های خود برای تضمین آزادی آسانژ سخن به میان آورد و مجدداً تکرار کرد که آمادگی پذیرش آسانژ را در مکزیک به عنوان پناهنده دارد.

وی با تأکید بر این که دفتر وی نامه‌ای را درباره عفو آسانژ به دولت ترامپ ارسال کرده بود اما هرگز پاسخی دریافت نکرد، گفت: «این نشانه‌ همبستگی و برادری است که به وی اجازه داده می‌شود در کشوری همچون مکزیک که آسانژ تصمیم به زندگی در آن گرفته است، پناهنده شود».

اوبرادور در ادامه افزود که آسانژ در صورت دریافت پناهندگی در مکزیک در امور کشورهای دیگر مداخله نخواهد کرد و هیچ تهدیدی برای کسی به وجود نخواهد آورد».

پیشنهاد اوبرادور برای اعطای پناهندگی به آسانژ حدود یک سال پیش (اوایل سال ۲۰۲۱) برای اولین بار مطرح شد و هم‌زمان با سالگرد حکم قاضی دادگاه انگلیس بود که از آسانژ جانبداری کرد و تصمیم گرفت که به ایالات متحده استرداد نشود.

علی‌رغم تصمیم این قاضی انگلیسی، دیوان عالی انگلیس ماه گذشته تصمیم این قاضی را لغو کرد و پرونده آسانژ در حال حاضر به دادگاه دادگستری شهر وست‌مینستر ارجاع داده شده است و تیم حقوقی آسانژ اعلام کرده‌اند که در این دادگاه قرار است در حکم صادر شده تجدیدنظر شود.

وزارت دادگستری ایالات متحده، بنیانگذار ویکی‌لیکس را با ۱۸ فقره مرتبط با انتشار اسرار نظامی و دیپلماتیک آمریکا متهم کرده است.

در حالیکه دولت آمریکا مدعی است که افشای اسناد محرمانه آمریکا توسط آسانژ، زندگی پرسنل آمریکایی را در معرض خطر قرار داده است اما طرفداران آسانژ این ادعاها را رد و تأکید کرده‌اند که اقدامات بنیانگذار ویکی‌لیکس در اصل تفاوتی با کار روزنامه‌نگاری تحقیقی که در رسانه‌های جریان اصلی منتشر می‌شود، نداشته است.

اظهارات رئیس‌جمهور مکزیک در شرایطی مطرح شده است که ماه پیش، روزنامه انگلیسی «دیلی میل»گزراش کرد که «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس که از آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی در زندان امنیتی «بلمارش» لندن محبوس است، در تاریخ ۲۷ اکتبر (پنجم آبان ماه) در زندان انگلیس دچار سکته مغزی شده است.

بر اساس این گزارش، حادثه فوق در پنجم آبان ماه و در جریان حضور مجازی وی در دیوان عالی رخ داده است.

از طرف دیگر، «نیلز ملزر» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه روز ۱۰ آبان یعنی درست پنج روز پس از سکته مغزی آسانژ به راشاتودی با بیان این که مشکلات روانی بنیان‌گذار ویکی‌لیکس نتیجه آزاری است که در انزوا متحمل می‌شود، گفت، اگر او در زندان بمیرد یعنی عملاً شکنجه شده است.

آسانژ از آوریل ۲۰۱۹ به اتهام نقض وثیقه در زندان بلمارش انگلیس به سر می‌برد. پیش از آن، این مرد ۵۰ ساله هفت سال را در سفارت اکوادور در پایتخت انگلیس گذراند، جایی که پس از صدور حکم بازداشت به دلیل اتهامات آزار جنسی که او همیشه رد کرده، به آن پناه برد. تحقیقات علیه او در نهایت به دلیل کمبود شواهد متوقف شد. طرفداران آسانژ اصرار دارند که او در واقع به خاطر فعالیت‌های مشروع روزنامه‌نگاری‌اش تحت تعقیب قرار گرفته است.

وی در ایالات متحده به اتهام جاسوسی به دلیل انتشار اسناد محرمانه از جمله اسنادی در خصوص عراق، افغانستان و گوانتانامو توسط ویکی‌لیکس تحت تعقیب است و در صورت استرداد به آمریکا ممکن است با ۱۷۵ سال زندان روبرو شود.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...