نسخه چاپی

جزئیات نشست اعضای هیئت هماهنگی شیعیان در منزل «نوری المالكی»

عکس خبري -جزئيات نشست اعضاي هيئت هماهنگي شيعيان در منزل «نوري المالکي»

یك عضو هیئت هماهنگی شیعیان عراق از برخی جزئیات نشست اعضای این هیئت در منزل «نوری المالكی» پرده برداشت.

به گزارش نمابه نقل از بغداد الیوم، «عائد الهلالی» عضو هیئت هماهنگی شیعیان عراق از برخی جزئیات نشست اعضای این هیئت در منزل «نوری المالکی» پرده برداشت.

بر اساس این گزارش، وی گفت: نشست روز گذشته در منزل نوری المالکی با حضور اعضای هیئت هماهنگی در خصوص بررسی موضوع ائتلاف با جریان صدر و قبل از جلسه روز یک شنبه پارلمان برگزار شد.

این عضو هیئت هماهنگی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی شخصیت‌ها نیز به نجف رفتند تا با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر ملاقات کرده و در خصوص نزدیکی دیدگاه‌های دو طرف (جریان صدر و هیئت هماهنگی) رایزنی کنند.

الهلالی همچنین افزود: نشست‌ها ادامه خواهد یافت تا اینکه توافق نهایی اعلام شود، چرا که عدم تحقق آن به ضرر بیت شیعی است. چندی پیش «برهم صالح» رئیس جمهور عراق با صدور فرمانی موعد برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید این کشور را تعیین کرد.

برهم صالح با صدور این فرمان، روز ۹ ژانویه سال آتی میلادی (۱۹ دی ماه) را به عنوان تاریخ برگزاری اولین جلسه پارلمان جدید عراق تعیین کرد. در فرمان رئیس جمهور عراق آمده بود که مُسن‌ترین فرد در میان نمایندگان حاضر در پارلمان، ریاست سِنی جلسه را برعهده خواهد داشت. گروه‌های سیاسی عراق در شرایطی که به زمان برگزاری اولین جلسه پارلمان نزدیک می‌شوند، تلاش‌های خود را برای رایزنی و ائتلاف با گروه‌های همسو با خود آغاز کرده‌اند.

برخی اخبار حاکی از حصول پیشرفت در مذاکرات میان هیئت هماهنگی شیعی با جریان صدر به رهبری مقتدی صدر، برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان هستند.

در همین ارتباط، جنبش «عصائب اهل الحق» عراق اخیراً اعلام کرده است: «هیئت هماهنگی شیعی و مقتدی صدر به منظور تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان به نقاط مشترکی رسیده‌اند. امیدواریم که به زودی و به منظور نهایی کردن توافقات نشستی میان هیئت هماهنگی و مقتدی صدر در نجف برگزار شود».

در این میان، رسانه‌های بیگانه اخباری مبنی بر وجود شکاف و انشقاق در صفوف هیئت هماهنگی شیعیان را مخابره می‌کنند. این در حالی است که هیئت هماهنگی شیعیان تاکنون بدون هیچ‌گونه دودستگی، به صورت منسجم و یکپارچه در صحنه سیاسی عراق نقش آفرینی کرده است.

در همین ارتباط، اخیراً پایگاه عرب زبان «عربی ۲۱» با انتشار مطلبی مدعی شد که هیئت هماهنگی شیعیان با مقتدی صدر در خصوص کنار گذاشتن ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی از فراکسیون اکثریت پارلمانی، به توافق رسیده است. این در حالی است که جنبش «عصائب اهل الحق» عراق خیلی زود اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب و اعلام کرد که هیئت هماهنگی شیعی به صورت منسجم به کار خود ادامه می‌دهد.

«حیدر اللامی» عضو ائتلاف دولت قانون در سخنانی تأکید کرد: «هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی یکپارچه و تفکیک ناپذیر است». بر اساس آنچه که گفته شد، فضاسازی‌ها در خصوص وجود انشقاق در صفوف هیئت هماهنگی شیعیان و توافق این هیئت با جریان صدر برای کنار گذاشتن نوری المالکی از فراکسیون اکثریت پارلمانی، با هدف ضربه وارد کردن به انسجام و یکپارچگی بیت شیعی صورت می‌پذیرد.
منبع: مهر

۱۴۰۰/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...