نسخه چاپی

گزارش نیویورك تایمز از اوضاع وخیم ولیعهد سابق سعودی در زندان

عکس خبري -گزارش نيويورک تايمز از اوضاع وخيم وليعهد سابق سعودي در زندان

یك روزنامه آمریكایی با انتشار گزارشی جزئیات جدیدی در مورد وضعیت عمومی و شكنجه محمد بن نایف را فاش كرد.

به گزارش نما، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» فاش کرد که «محمد بن نایف» ولیعهد سابق عربستان سعودی همچنان در بازداشت به سر می‌برد و به دلیل آسیب‌دیدگی در ناحیه قوزک پا بر اثر ضربه و شکنجه بدون عصا قادر به حرکت نیست.

این روزنامه به نقل از دو منبع آگاه از وضعیت شاهزاده محمد بن نایف نوشت که ولیعهد سابق سعودی همچنان در بازداشت خانگی است.


این دو منبع افزودند «بن نایف» ابتدا در سلول انفرادی نگهداری می‌شد که در طول این مدت وی از از خواب محروم بود و وی را از مچ پا به صورت وارونه آویزان می‌کردند و سپس به ویلایی در محوطه اطراف کاخ «یمامه» در ریاض منتقل شد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع خود اعلام کرد که بن نایف بدون دسترسی به تلویزیون یا هر وسیله الکترونیکی دیگری نگهداری می‌شود و تنها اجازه ملاقات محدودی با خانواده خود دارد.

این دو منبع تاکید کردند که ممکن است «بن نایف» در اثر شکنجه در حین بازداشت، آسیب دائمی به مچ پاهایش وارد شده باشد و او بدون عصا نمی‌تواند حرکت کند.

براساس گزارش این روزنامه، تاکنون هیچ اتهام رسمی علیه «بن نایف» مطرح نشده و دولت هیچ توضیحی در مورد دلیل بازداشت وی ارائه نکرده است.

اکثر کارشناسان سعودی دلیل این امر را این می‌دانند که «بن نایف» ممکن است مانع تلاش «محمد بن سلمان» ولیعهد کنونی برای تبدیل شدن به پادشاه بعدی عربستان شود.

این اولین بار نیست که گزارش‌های آمریکا فاش می‌کنند که «بن نایف» پس از دستگیری در عربستان سعودی شکنجه شده است.

سال گذشته، شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز فاش کرد شاهزاده محمد بن نایف به دلیل فشارهای بسیار شدید وارد شده به وی در دوره حبس بیش از ۲۵ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده و با وجود آسیب دیدگی‌های وارد شده به وی، محمد بن سلمان اجازه دسترسی وی را حتی به قرص‌های مسکن هم نمی‌دهد.

یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود به این رسانه گفت: محمد بن نایف حق خروج از محل نگهداری خود را ندارد، او اجازه ندارد با هیچ کس ملاقات کند و حتی پزشک شخصی اش یا وکلایش نیز از این دستور مستنثی نیستند.

محمد بن نایف ۶۱ ساله که از ولیعهدی خلع و محمد بن سلمان جانشین وی شد، به ندرت در انظار عمومی ظاهر شده و به دستور محمد بن سلمان تحت اقامت اجباری قرار گرفته است.

۶ مارس ۲۰۲۰ بود که او به همراه برادر ناتنی‌اش «نواف بن نایف» و عمویش «احمد بن عبدالعزیز »در رسانه‌ها متهم شدند که تدارک اقدام علیه محمد بن سلمان را می‌دیده‌اند، امری که بسیاری از کارشناسان آن را اتهامی برای تحت فشار قرار دادن این سه شخصیت توصیف کردند.

یک منبع مطلع دیگر هم در این رابطه به شبکه آن بی سی نیوز گفت: دلایلی وجود دارند که نشان می‌دهند محمد بن نایف در حال حاضر در یک ساختمان دولتی در مجاورت کاخ یمامه ریاض (کاخ رسمی سلطنتی عربستان) نگهداری می‌شود .براساس این توصیف او دقیقا در چند صد متری مقر رسمی، دفتر پادشاه و دفتر دربار سعودی است، همان محلی که محمد بن سلمان از شخصیت‌های خارجی استقبال می‌کند، محبوس شده است.

محمد بن سلمان از نوامبر ۲۰۱۷ تا به امروز ده‌ها نفر از عموزادهای خود را بازداشت و تحت شدیدترین فشارها و شکنجه‌ها قرار داده است.

بن نایف به‌عنوان مورد اعتمادترین متحد سعودی سیا شناخته می‌شد و از سال ۲۰۱۲ به عنوان وزیر کشور مشغول به کار بود و ۳ سال بعد ولیعهد شد.
منبع: تسنیم

۱۴۰۰/۱۰/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...