نسخه چاپی

پاشینیان: سربازان آذربایجانی را به دلایل انسانی آزاد كردیم

عکس خبري -پاشينيان: سربازان آذربايجاني را به دلايل انساني آزاد کرديم

نخست وزیر ارمنستان در نشست ویژه سازمان پیمان امنیت جمعی اظهار داشت، منطقه اوراسیا با دخالت سازمان‌های اطلاعاتی غرب و تهدیدهای جدید مواجه شده است.

به گزارش نما، نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه اظهار داشت، منطقه اوراسیا با دخالت سازمان‌های اطلاعاتی غرب و تهدیدهای جدید مواجه شده است.

به نوشته وبگاه «مدیا مکس» «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در نشست ویژه سازمان پیمان امنیت جمعی که دستور کار آن رسیدگی به وضعیت جمهوری قزاقستان بود، گفت: «هیچ تنش‌زدایی ملموسی در منطقه مسئولیت سازمان پیمان امنیت جمعی دیده نمی‌شود و ما همچنان با انواع جدیدی از تهدیدها مواجه هستیم.»

وی گفت: «وضعیت قزاقستان نگرانی خاصی را در رابطه با دخالت سازمان‌های تروریستی بین‌المللی ایجاد می‌کند. چندی پیش، ما خودمان با ظهور تروریست‌های خارجی در منطقه مواجه شدیم. ما امیدواریم که تلاش برای کمک به قزاقستان در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی برای بازگرداندن زندگی به حالت عادی در مدت زمان کوتاه کمک کند.»

نیکل پاشینیان همچنین خاطرنشان کرد که یکی از اولویت‌های اصلی ریاست ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی، تقویت سازو کارهای واکنش به بحران این سازمان است.

وی گفت: «ما انتظار داریم که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تلاش‌های مشترکی را برای بهبود بیشتر این ساز و کارها ها انجام دهند که بدون شک در خدمت توسعه بیشتر همکاری‌ها بین کشورهای عضو و همچنین تقویت ساختارهای این سازمان خواهد بود.»

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چند منظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است.پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توان سیاسی، اقتصادی و رزمی فدراسیون روسیه کاهش یافت. روسیه به هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌گذاشت.

یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی، محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است. دولت روسیه می‌خواست با ایجاد ساختارهای تازه سیاسی، اقتصادی و رزمی بازیگرِ اصلی در منطقه آسیای میانه و قفقاز باشد.

با توجه به این که روسیه یکی از بنیان‌گذاران و طراحان بنیادگذاری سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی است، این کشور اهداف مشخصی در بدو بنیادگذاری سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی دارد. این اهداف در کنار دیگر اهداف پیشتر به اعضا پیشنهاد و مورد تأیید قرار گرفته که عبارتند از: حفظ و فراهم‌سازی امنیت کشورهای عضو،مبارزه با تروریسم و جنایات سازمان‌یافته، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جنگ‌افزار و جابجایی آن در منطقه، مبارزه با جدایی‌خواهی و ایجاد پایگاه رزمی در برخی کشورهای عضو به هدف افزایش امنیت اعضا.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...