نسخه چاپی

گدایی عربستان از كشورهای منطقه

عکس خبري -گدايي عربستان از کشورهاي منطقه

اختلافات درونی یمن نیز از طریق گفتگو یمنی- یمنی قابل رفع خواهد بود. اینكه آل سعود بخواهد از طریق جنگ و زور ایده های خود را بر مردم یمن ارائه كند و در این میان از افرادی فاقد صلاحیت دفاع كند، جز شكست نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

در روزهای آغازین تهاجم وحشیانه آل سعود برای کشتار مردم بی گناه یمن، آمریکا و عربستان با خام خیالی و خوش خیالی محض، اعلام کردند در مدت کوتاه کار یمن را یکسره می کنند. بنحوی که هر فرد یا کشوری بحث مذاکره را مطرح کرد با مهری عربستان مواجهه می شد. در حال حاضر که یک هفته آنها، برای مرم بیگناه یمن به شش سال طول کشیده است و مردم یمن هر روز خود را با موشک پرانی آل سعود و ائتلاف دروغین آغاز می کنند، نمونه ای بارز از نقض حقوق بشر است که وجدان هر آزاده ای را می رنجاند. در چنین وضعیتی انصارالله یمن با مجاهدت های شبانه روزی توانست، یک توازن نسبی را در جنگ ایجاد کند و کار را برای عربستانی ها سخت کند.



گدایی عربستان

در حالی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در برابر حملات هوایی عربستان، حملات موشکی و پهپادی را به خاک این کشور کشانده‎ اند، ریاض با توسل به کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، خواستار کمک برای تامین ذخیره موشک‌های رهگیر و پدافندی خود شده است. روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" به نقل از منابعی که آنها را بلندپایه خوانده است، فاش کرد که عربستان سعودی درخواستی را از چند کشور عرب حوزه خلیج‌فارس کرده است تا به ریاض برای تجهیز بیشتر زرادخانه موشکی‌اش به سامانه موشکی "پاتریوت" کمک کنند. دلیل این درخواست، افزایش حملات یمنی ها به مواضع نظامی در عمق خاک این کشور پادشاهی عنوان شده است. فایننشال تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نامش را فاش نکرده است، نوشت: این یک موضوع فوری است. ریاض ممکن است موشک‌های رهگیری را از تعدادی از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس دریافت کند و ما روی آن کار می‌کنیم. این گزینه ممکن است سریع‌تر از خرید مستقیم از آمریکا محقق شود. این منبع همچنین افزود که زرادخانه موشکی عربستان احتمالا ظرف چند ماه تمام شود و دستیابی به موشک از کشورهای دیگر مستلزم موافقت آمریکا است. یک منبع مطلع دیگر از روند مذاکرات سعودی در این‌باره تصریح کرد، عربستان سعودی این موشک‌ها را از "ی=به اصطلاح دوستانش" خواسته است، اما این درحالی است که ذخایر این کشورها قابل توجه و زیاد نیست.

نکته دیگری که شکست عربستان سعودی را جنگ یمن آشکار می سازد، عقب نشینی آنها از خواسته های خود نسبت به دولت مستعی منصور هادی است. عدم موفقیت عربستان در طول شش سال اخیر و ناتوانی عربستان در ادامه دادن به جنگ یمن نشان می دهد که عربستان سعودی در ادامه هر چه از کشورهای پیرامونی نیز در خواست کمک کند باز هم در یمن به موفقیتی نخواهند رسید. عمده ترین دلیل آن هم تغییر قاعده جنگ توسط انصارالله یمن بوده است. هم اکنون یمنی ها به تجهیزات پیشرفته ای دست یافتند که خود به راحتی میتوانند آل سعود را شکست دهند.



دلیل اصرار عربستان برای تجاوز به یمن چیست؟


شکست عربستان در جنگ یمن، موضوع ای است که تقریبا همه جوامع بین المللی به آن اذعان کردند. در واقع آل سعود که برای پیروزی شدن در یک هفته، به یمن حمله کرد، در مدت شش سال نیز نتوانست پیروز میدان شود و در حال حاضر با عنوان طرف شکست خورده در یمن مورد توجه قرار می گیرد. نکته مهم و قابل توجه آن است که اولا عربستان سعودی با درک منطق "هزینه و فایده "خود نیز متوجه شده است در یمن شکست خورده است و دیگر هیچ کشوری در مساله یمن را در کنار خود ندارد و لذا بدنبال فرار از یمن است اما آل سعود در تلاش است تا از علنی شدن شکست خود در یمن جلوگیری کند و با یک ترفند و رفتار به اصلاح "اقتدار گرایانه" از باتلاق یمن فرار کند. موضوعی که بنظر می رسد در کازار میدان امکانپذیر نباشد و عربستان سعودی برای جلوگیری از هزینه بیشتر و تحمل شکست سنگین تر باید هر چه سریعتر جنگ را متوقف کند. دوما در میدان دیپلماسی، عربستان سعودی همواره در تلاش بوده تا با بازیگران تاثیرگذار در منطقه بخصوص آمریکا وارد مذاکره شود تا جنگ را به نفع خود به اتمام برساند. در حالی که این نیز یک گزار غلط و بی فایده است و با دلار نفتی نمی توان ایده خود را بر دیگران تحمیل نمود. در واقع عربستان سعودی باید برای فرار از شکست، بدنبال یافتن مسیری برای مذاکره با انصارالله یمن باشد. موضوعی که تا به الان عربستان از پذیرش آن خودداری کرده است. درحالی که آل سعود برای پایان دادن به جنگ یمن تنها یک مسیر دارد و آن این است که در میز مذاکره به خواسته های انصارالله یمن تن دهد. انصارالله یمن نیز تا به الان نشان داده که همواره اهل منطق و گفتگو بوده است و این عربستان سعودی است که با زور سعی در تحمیل خواسته های خود بر مردم مظلوم یمن بر آمده است.



بهره سخن


حمله عربستان به یمن یک گزاره بسیار غلطی بود که نه تنها با منافع منطقه، حتی با منافع خود عربستان نیز کاملا در تعارض بود، ادامه آن نیز کاری بسیار پرهزینه برای آل سعود است که حتی جایگاه منطقه ای آل سعود را با خطر مواجه ساخته است. عربستان سعودی به ناچار باید در میز مذاکره با انصارالله یمن بتواند با خود را باتلاق یمن نجات دهد. بدون حضور انصارالله هیچ گروهی حق و توان مذاکره نیابتی را ندارد و هیچ نفعی نیز برای آل سعود در بر نخواهد داشت. مردم یمن باید خودشان تصمیم گیر باشند و اختلافات درونی یمن نیز از طریق گفتگو یمنی- یمنی قابل رفع خواهد بود. اینکه آل سعود بخواهد از طریق جنگ و زور ایده های خود را بر مردم یمن ارائه کند و در این میان از افرادی فاقد صلاحیت دفاع کند، جز شکست نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

منبع: سایت بصیرت

۱۴۰۰/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...